Gå til innhold

Opp til piloten? / Tromsø Flyplass


mwalther

Anbefalte innlegg

Hei!

Er noen dager i Tromsø. Artig å se enden av rullebanen her som har en biltunnel som ligger under rullebanen der et sasfly skled litt for langt ut på for noen måneder siden.

Jeg satt idag ved et vindu, og hørte plutselig høy flylyd. Flyplassen ligger rett bak et fjell, og flyene går stortsett rett...så jeg har ikke lagt så mye merke til det - men plutselig kom det et fly veldig lavt over huset jeg er i og svingte veldig skarpt 90 grader.

Spørsmålet er.... hvor mye kan pilotene egentlig bestemme over hvordan de vil fly? Jeg forstår det slik at de får stortsett beskjed om veien fra diverse flykontroller. Jeg skjønner ikke hvorfor flyet fløy over meg da det er mange fly som har landet innimellom på vanlig måte... Kan pilotene selv bestemme....evt. be om å gjøre slike stunts? Husker vi tastet om en pilot som fløy lavt over vannet for en god stund siden.

Beklager rotete mail. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt ettersom jeg ikke vet hvilken annen trafikk det var i området. Men i enkelte tilfeller hvor det er flere fly på tur inn for landing kan flygelederne dirigere flyene rundt omkring og gjerne på litt uvanlige innflygingsruter hvis været er godt og slik at det passer inn med resten av trafikkbildet. I motsatt tilfelle hvor det ikke er annen trafikk kan selvsagt flyverne be om å få fly visuellt inn og dermed kan det hende at de tar en mere uvanlig innflyvningsrute enn hva de ellers ville gjort på instrumentinnflyvning.

I Tromsø er det ofte at flyene flyr inn i motsatt retning av den de skal lande for så å sirkle rundt flyplassen under skyene for å lande mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø er det ofte en helt vanlig prosedyre, hvis vinden kommer fra sør og ceilingen er høy nok, at man gjør en approach mot rwy 01 for så, som sagt tidligere, sirkle rundt til rwy 19 via en `left downwind`. Da kommer man rett over byen langs sundet.

Selv om dette er en vanlig prosedyre må flyene klareres for dette fra tårnet.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...