Gå til innhold

Hvordan får jeg pedalene til å funke?


Anbefalte innlegg

Stakk innom en sjappe og fant et par billige pedaler. Siden jeg ikke har pedaler fra før og har lyst til å prøve, så hvorfor ikke??

Kom meg da hjem med underverket som forøvrig var billigere enn en halvtom handlepose fra bunnpris. Jeg hadde ikke store forventningene når jeg installerte underverket - men.....

Ingenting skjedde !

Joysticken fungerte som normalt men pedalene kunne tråkkes ned i kjelleren utan at noe skjedde. Flyet rikket seg ikke. Hverken til høyre eller til venstre. Hmmmmm. Så til spørsmålet hva gjør jeg galt?

Før dere begynner å fantasere så kan jeg fortelle at jeg har en "urgammel" 166 MHz med FS98 og en logitech Wingaman med trottle funksjon koblet til gameporten. Etter å ha koblet sammen stikka og pedalene i gameporten, så slo jeg på "trøskverket" som akket og veet seg endel før jeg endelig kunne gå inn i settings-gameport og re-installere stikke med valget "rudder" aktivt.

En ivrig FS entusiast starta FS98 uten videre suksess med pedalene, - bare med liktornene.

Pakningsvedlegget ble lest mer nøye uten at jeg ble noe klokere. Men jeg kunne ihvertfall lese at med knappen stillt inn på flight/rudder så skulle kunne benytte X2 til høyre og X2 til venstre, uten at jeg ble noe klokere av den grunn!

Men det kan jo tenkes at noen av dere skjønner noe av det jeg har skrevet og kan hjelpe meg til å kunne utføre en perfekt sidevindslanding.

Må vel ikke glemme å si at på pakken sto det win95 mens jeg har en win98.

MVH

SMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven

Du har bare tre akser på stikka fra før ikke sant? har du fire, funker ikke billige pedaler.

Jeg kjøpte selv noen skikkelig billige pedaler på Claes Olson en gang bare for å teste ut. Hvis dine er like simple som mine, har det hvertfall ikke noe å si hvilket os du kjører, heller ikke hva slags PC du har så lenge du har en standard gameport. Pedalene mine fungerte heller ikke. Plukket dem frahverandre og målte pot-meteret. Dette skal måle fra 0-100Ohm fra full venstre til full høyre (50ohm er center). I nøytral målte det over 200ohm(!!) dette er utenfor rangen som gameporten skjønner og kan enkelt sees når du kalibrerer stikka i Win. Hvis feltet som symboliserer rudder enten er helt rød, eller ikke rød i det hele tatt uansett hva du gjør, kan sette være problemet. Rudder vil da (kanskje) enten være full left eller full right hele tiden Hvis feltet er halvt rødt og det ikke skjer noe når du tråkker, kan det være at en aksling sklir på potmeteret så det ikke rører seg. Vet ikke om det går ann å skjønne noe av dette, skal se om jeg kommer på en noe bedre forklaring i løpet av morgendagen...

Uansett, da jeg endelig fikk sentrert pedalene mine var de så ustabile at jeg har kuttet dem ut igjen...de begynte å gi fult utslag i alle retninger under alle situasjoner, ganske uutholdelig f.eks under landing:-)

Lars Martin

som venter med rudder til jeg har råd til noe skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...