Gå til innhold

Radio: småfly og helikopter


mwalther

Anbefalte innlegg

Siden området over Oslo er et ukontrollert område, så er det opprettet egen frekvens slik at man kan melde fra hvor man befinner seg. Trafikken over Oslo har blitt veldig stor etter at ENFB ble lagt ned. Jeg mener frekvensen er 122.50, men jeg er ikke helt sikker. Fløy selv om over Oslo på tirsdag ettermiddag og det var en del trafikk på frekvensen.

All lufttrafikk bruker samme frekvenser. Poenget er å hindre sammenstøt, og jeg antar at det er like dumt å støte sammen med et småfly som et helikopter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg. Man har ikke egne flykontroller for helikoptere. Alle lufttrafikk er underlagt de samme regler i forhold til kontroll av luftrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.Oslo-Akershus og frekvenser.

Vi har ingen spesielle helikopterfrekvenser i området Oslo-Akershus,men det er greit å gi Oslo Approach en call for å si hvor du er,høyde og hva du har tenkt å gjøre, selv om du ligger under Gardermoen sin TMA (2500 og 3000ft).Dersom han vet eller ser (radar) at det er annen trafikk,gir han beskjed.

Det er mulig at sivile helikopterselskaper opererer med egne company frekvenser,det er i så fall frekvenser vi i forsvaret ikke kjenner til.

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...