Gå til innhold

Ord og utrykk på flyspråket


Anbefalte innlegg

God kveld allesammen

Jeg sitter nå om dagen og hører på min nye scanner og da helst på kjevik twr. Så jeg har noen spm ang. ord og utrykk og frekvenser.

Hva betyr "left base" og "right base"? Av og til sier flygelederen f.eks. " Braathens xxx, clear visual approach, join left base 04/22". Noen som kan forklare meg det?

Og, av og til hører jeg flygelederen sier f.eks. "Scandinavian xxxx clear ILS approach, left hand circuit runway 04" Hva betyr left hand circuit?

Så siste spørsmål. Av og til blir flyene til OSL bedt om å kontakte Oslo Control på enten 118.87 eller 134.35. Hva er forskjellen på de to frekvensene?

Håper noen kan gi meg noen svar på disse spørsmålene.

------------------

christopher eriksen

[Edited by Christopher Eriksen 06-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cristopher!

Jeg skal forsøke og forklare, det er ikke så lett uten å tegne det ned.

Base er posisjonen du befinner deg i før du foretar den siste 90 graders svingen inn for landing. Hvis rullebanen ligger øst/vest og du flyr mot nord før den siste svingen bringer deg deg inn på finalen (rett inn mot rullebanen), da er du på base. Right/left base forteller om du må svinge høyre eller venstre 90 grader før du er på finalen. Om du er på right base i tilfellet over har du rullebanen foran og til høyre for deg, og du må svinge 90 grader til høyre for å komme på finalen for landing. For Kjevik sin del er right base 04 like utenfor Hamresanden.

"Braathens xxx, clear visual approach, join left base 04/22" betyr at de er klarert en visuell innflyvning (de flyr inn med flyplassen i sikte, og ikke vha instrumentene) og skal fly til left base der de går inn i trafikkmønstret rundt flyplassen.

Left hand/right hand betyr ganske enkelt venstre/høyre, circuit betyr bane eller mønster. En vanlig måte å fly inn til Kjevik fra Oslo når bane 04 er i bruk er: Innflyvning via ILS 22 (cleared ILS 22) ned til 1500 fot (når det er fint vær) så flyr man forbi flyplassen på sydsiden (right downwind), svinger høyre inn på right base og deretter inn på finalen på 04 og landing. Da har man gjort et innflyvningsmønster vha høyresvinger, dvs en right (hand) circuit. Ved en left hand circuit flyr man inn med flyplassen under seg til venstre og alle svingene foregår til venstre.

Når man komme fra Oslo som over får man da en klarering til å gjøre en ILS 22 pluss en klarering til å fly høyremønster (right hand circuit 04) for å posisjonere seg for landing bane 04.

Frekvensen 118.87 er frekvensen til Oslo kontroll sektor syd, 134.35 er Oslo upper (kontrollerer trafikk over en viss høyde). Hvilken frekvens som brukes tror jeg avhenger av hvilken frekvens som er bemannet (ikke alle er det til enhver tid), eventuellt kan det finnes posisjoner hvor den ene har bedre dekning enn den andre. Den vanligvis korrekte frekvensen mellom Oslo og Kjevik er 118.87.

Håper jeg har greid å gjøre meg forståelig?

Aslak

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...