Gå til innhold

Braathens Heronfly


Kjell Martinsen

Anbefalte innlegg

Et av de (LN-SUR) endte vel opp i fjellveggen ved Trondheim 07.11.1956 (Hommelfjell). Ble visst ganske isete. De fleste i flyet levde over.

Endel av det flyet ble visstnok brukt til gjenoppbygging av en annen Heron som ble skadet 26.januar 1957. (LN-NPI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg husker godt de gamle Heron-flyene. Fløy ofte med dem mellom Oslo og Trondheim, og har faktisk film fra en av turene i 50-årene.

En litt pussig historie i forbindelse med Braathens Heron-fly: De første Heron-flyene hadde fixed gear. Senere gikk selskapet til anskaffelse av et antall med retractable gear, noe som åpenbart noen piloter hadde visse vanskeligheter med å venne seg til. Da et slikt nytt Heron-fly med RG landet på Lista en dag, satte pilotene flyet ned u t e n å ta ut gearet (ingen ble skadet). Men hva som er nokså uforklarlig er: hvordan kunne 2 - to - piloter overse tre røde lys - og enda verre - overhøre varselsirenen, uten å foreta seg noe?

Jeg hadde etterpå en prat med Braathens daværende sjefsflyger og spurte ham hva han hadde gjort med de to uheldige pilotene. "Å, du vet jeg snakka jo nokså skikkelig med dem, da!" (En samtale jeg gjerne skulle ha overværet!).

Mvh Leslie

leslies@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...