Gå til innhold

VACC Norway og Flightsim Startup samles under ett tak


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

VACC Norway og Flightsim Startup samles under ett tak

 

VACC Norway og Flightsim Norway har besluttet å samle sine krefter og vil heretter fremstå som en samlet enhet. Resultatet av dette vil være at Flightsim Startup vil bli integrert i VACC Norway.

 

Begge organisasjoners viktigste funksjon er å bidra med nyttig informasjon til brukere av flysimulatorer, spesielt rettet mot online flyvning i Norge med MS flightsimulator. Denne informasjonen er først og fremst presentert på de respektive organisasjonenes websider. Sammenslåingen vil primært styrke opplegg rundt trening av piloter og flyveledere slik at burkere har én organisasjon/web å forholde seg til.

 

De aller fleste som har beveget seg fra solo-flyvning til online flyvning har takket være Flightsim Startup blitt loset trygt inn i denne fantaktiske verdenen der piloter og flyveledere side om side skaper et virtuelt miljø så nært opp til virkeligheten som overhodet mulig. Mange har også hatt stor glede av treningskveldene Flightsim Startup har arrangert ukentlig det siste året.

 

VACC Norway representerer den norske delen av Satco (Simulated Air Traffic Control Organisation) med ansvaret for norsk luftrom. Organisasjonen har i dag over 60 medlemmer som betjener flyveledertjenesten i Norge. I tillegg har VACC Norway som mål å kunne presentere all relevant informasjon knyttet til disse tjenestene i Norge for alle interesserte. Brorparten av informasjonen på VACC Norways web er på engelsk av hensyn til våre utenlandske brukere, men mer og mer informasjon vil også være tilgjengelig på norsk. Dette gjelder først og fremst informasjon knyttet til opplæring og trening.

 

Åge Olsen, ansvarlig for Flightsim Startup, trer inn i organisasjonen til det nye VACC Norway som Training Assistant. Åge vil i samarbeide med Roar Sandøy (Training Director) ha ansvaret for utformingen av den nye opplæring- og treningsorganisasjonen i VACC Norway.

 

Treningskveldene som hittil har vært arrangert av Flightsim Startup vil fortsette som tidligere med Åge som primus motor, men nå i regi av VACC Norway. I tillegg er det planer om å komme i gang med andre typer online trening også myntet på viderekommende. Disse vil sannsynligvis være temaorienterte, f.eks. VFR, SID/STAR etc. Mer informasjon om dette vil komme etterhvert.

 

Informasjonen som i dag er tilgjengelig på Flightsim Startup vil etterhvert overføres til VACC Norway sine websider. Denne integrasjonen gir en del utfordringer i forhold til organisering og tilrettelegging og vil derfor skje over noe tid. I mellomtiden vil web-sidene til Flightsim Startup være tilgjengelige slik de er i dag.

 

For mer informasjon, kontakt:

 

Eirik Sørensen ( eisoere@online.no ), Chief VACC Norway

Åge Olsen ( truck@online.no ), ansvarlig Flightsim Startup (Training Assistant VACC Norway)

Roar Sandøy ( roa-sand@online.no ), Training Director VACC Norway

 

 

VACC Norway (http://home.sol.no/~es)

Flightsim Startup (http://home.sol.no/~ageolse/)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

Dette blir kjempebra!

Vil bare si takk til Flightsim Startup for det dere har gjort.

Og spesiell takk til Åge som har lært meg det meste, og som har "dyttet meg" videre.

men, jeg tror at et nytt opplegg kunne innholde som du nevner spesielle tema. Kunne tenke meg å være med på det, og ikke minst syns jeg dere burde tenke på hva man skal gjøre når tingene IKKE GÅR SLIK DE SKAL?

f.eks. mister kontakt med controller, feil på fly, trykker på feil taster på tastaturet (med uventet resultat), uventet vind like før landing, missed approach, uventet besøk på rullebanen osv. osv....

Det er gjerne da, man bør vite hva man skal gjøre eller ikke.....

 

Joda, dette blir flotte greier, Keep It Up!

 

Arnt OK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg for min del vil i denne tråden benytte anledningen til å takke Thomas Dehli, som har fungert som såkalt webmaster på Flightsim Startup.

Da det er en kjensgjerning at meg + web = fiasko, måtte jeg se meg om etter en ny hjelpamann, da Jan Petter døde.

Valget falt på Thomas, og det har fungert utmerket !!

Thomas har gjort en kjempejobb, mon tro hvor mange timer/netter som ligger bak.

Selv om Flightsim Startup på sikt vil bakes inn i VACC helt og holdent, er nok ikke Thomas ute av bildet av den grunn. Han har vært med mye som hjelper på treningskveldene, og du blir nok ikke kvitt meg så lett Thomas [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Faren for "nattlige" telefon-oppringinger, når maskinen min slår seg vrang, er også fremdeles til stede... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Men takk skal du ha for fremdragende innsats !!

Mvh

Åge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arnt Kalseth:

...

Kunne tenke meg å være med på det, og ikke minst syns jeg dere burde tenke på hva man skal gjøre når tingene IKKE GÅR SLIK DE SKAL?

f.eks. mister kontakt med controller, feil på fly, trykker på feil taster på tastaturet (med uventet resultat), uventet vind like før landing, missed approach, uventet besøk på rullebanen osv. osv....

Det er gjerne da, man bør vite hva man skal gjøre eller ikke.....


Hei Arnt

Veldig interessant forslag. Det skal vi absolutt ta til etteretning. For øvrig jobber vi med en del (og har allerede en del) prosedyrer knyttet til situasjoner i forbindelse med flyvning. Det du nevner i tillegg knyttet til problemer av mer teknisk og brukermessig art, har vi nok ikke tenkt så mye på, men det skal vi absolutt jobbe med.

Takk for nyttig forslag!

Hilsen Eirik

 

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>VACC Norway

[Edited by Eirik Sørensen 28-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres interessant ut syns jeg, og det minner meg om hva en styrmann sa til meg en gang da vi var på final inn mot Flesland - jeg satt på klappen.

Han stilte hdg/climb-rate/ADF.. samt noe speed-greier etc..og jeg ble nysjerrig og spurte naturligvis hva han drev med nå..? Skulle vi ikke lande allikevel..?

" Jeg setter missed approach" sa han.

Jeg hadde aldri tenkt over det før, og det er vel kanskje ikke alle som vet det, men når et fly klareres for ILS, klareres det også samtidig for en ev. missed approach. Eller kanskje er det mer riktig å si at et fly klareres ALDRI for ILS, UTEN at trafikken forøvrig tillater en ev. missed approach. Forsåvidt logisk når man tenker over det men.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Jeg hadde fortalt litt om FS under turen, og styrmannen avsluttet med å si:

"Du vet en del om flyging takket være denne simulatoren, men dette hadde du ikke fått med deg, noe av det viktigste av alt!! " smålo han...

Jeg måtte bare medgi at det hadde jeg ikke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg på noe instruktøren min sa til meg i en flytime her forleden, vinden var temmelig hard (18kts med gust på 24kts om jeg ikke husker feil, hadde det vært sidevind hadde sidevindskomponenten vært for stor for flyet vårt), jeg fikk følgende spm på base:

Vet du hva første alternativ er her når jeg sier at andre alternativ er landing ?

 

Noen som vil gjette [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet selv med meg selv hvor lang tid det gikk før jeg fikk med meg at en misses approach er en like naturlig del av en ILS approach (evt llz/vor/ndb..) som det landingen er. - Når det er sagt, så er min erfaring at jeg på sb som regel ikke får lov å fly det publiserte rutingen - med mindre jeg rpt missed app lit t sent og er kommet godt i gang med den [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]. Det kan vel ha flere årsaker - for det første det at missed approacher er ganske sjeldne - og det at ikke alle fly har kart for den aktuelle flyplassen, og da er climb rwy hdg to xxxx feet ganske greit.

Kom igjen folkens, få tak i kart, og tren på missed approach - det er ikke noe flaut i det, og for enkelte flyplasser kan det være ganske gøy å fly den publiserte ruta, og det gir og for meg trening i noe som jeg ofte glemmer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Harald Hagen:

Gå til alternativ plass?


Hei, egentlig var det ikke det hu var ute etter da nei, det var Go around, men hadde forholdene vært helt umulige hadde vi selvfølgelig måttet gå til notodden eller torp og ventet til vinden hadde avtatt litt. Men landingen gikk bra, vi kom oss ned (om enn ikke så pent [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Har faktisk bare hatt en go around på de 8 (eller er det 9?) landingen jeg har hatt (selv om jeg ikke har fløyet alle helt ut selv), årsaken var KRAFTIG termikk slik at fløyet steg noe "vanvittig" på finalen og vi hadde ikke sjanse til og komme ned (det var også kombinert med en noe høy innflyging).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by roarsand:

Kom igjen folkens, få tak i kart, og tren på missed approach - det er ikke noe flaut i det, og for enkelte flyplasser kan det være ganske gøy å fly den publiserte ruta, og det gir og for meg trening i noe som jeg ofte glemmer [image]
[/image]


Helt enig !!

Vi bør prøve oss på en slik kveld med å trene på MA, det er gøy å trene på og litt kjekt å kunne når man trenger det - det kan bli hektisk når det plutselig skjer...

Selv prøver jeg så godt jeg kan å huske dette nå, men må innrømme at det går i glemmeboka av og til.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

En god ide dette Arnt, "tema for kvelden er MA" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

[Edited by Åge Olsen 28-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

BRA Folkens...

Ja, det irriterer meg, når jeg kommer borti "episoder" som jeg ikke vet noe om....

Min første var på Værnes, hvor jeg har litt problemer med å få låst på ILS til rwy 27, hvor jeg måtte ta en GA. Flyet ville ikke låse seg på ILS-en. Heretter ber jeg om en "lang tur" ute for rwy 27 på Værnes.

På Flesland en kveld, på ILS rwy 35, mistet jeg kontakten med Controller, hvor jeg IKKE HADDE FÅTT LANDINGSTILLATELSE.

Hva skal en stakkar gjøre?

Tok sjansen og steg til 4000 rwy heading....

og når controlleren kom igjen, kom klareringen, men for sent, jeg var nesten på 4000 rwy hdg, og fikk vectors for ny landing...

Hadde jo vært kjekt da, å gått gjennom slike ting på forhånd, og man på det viset vet hva man skal gjøre.

Men GA-prosedyrene står vel på kartene, gjør de ikke?

Er vel ikke det første jeg ser på kanskje, men burde kanskje være det.

 

Ser frem til sånne kvelder....

Ellers går det vel an å gjøre dette på SATNET også vel... Pilotene må jo gjøre det de får besjed om av Controller uansett, eller.....

 

mvh..

Arnt Kalseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arnt Kalseth:

Hei igjen!

BRA Folkens...

Ja, det irriterer meg, når jeg kommer borti "episoder" som jeg ikke vet noe om....

Min første var på Værnes, hvor jeg har litt problemer med å få låst på ILS til rwy 27, hvor jeg måtte ta en GA. Flyet ville ikke låse seg på ILS-en. Heretter ber jeg om en "lang tur" ute for rwy 27 på Værnes.

På Flesland en kveld, på ILS rwy 35, mistet jeg kontakten med Controller, hvor jeg IKKE HADDE FÅTT LANDINGSTILLATELSE.

Hva skal en stakkar gjøre?

Tok sjansen og steg til 4000 rwy heading....

og når controlleren kom igjen, kom klareringen, men for sent, jeg var nesten på 4000 rwy hdg, og fikk vectors for ny landing...


For å prøve å svare på noe av det du spør om - normalt bruker jeg (om ikke terreng tilsier noe annet, noe det kan gjøre på ENVA 27) - så vektorer jeg til noe rundt 10-13 nm ils app om lag er sånn passe, lagger det mer, må jeg 'safe' litt og vektorer da gjerne litt lengre ut - oppmot 15 nm eller kanskje enda lengre.

Det er det du kan forvente å få av meg, og av ganske mange andre - men om du føler at du har behov for en lengre ils approach som pilot - så ikke være redd for å spørre, bare spør litt før jeg sender deg på base eller noe slikt - da er mine muligheter for å yte den servicen mindre. Spør gjerne med en gang du er med approach, så skal iallefall jeg ta hensyn til det og gi det så lang ils approach du bare måtte ønske !

Mhp ikke fått landing clns, så er det en situasjon der du gjorde det helt riktige - du skal ha klarering for å lande, og er ikke den fått så har du ikke lov å lande - med lag og slikt på SB/PC som kan komme til tider, så skjer slike ting av og til, eller kontrolleren rett og slett glemmer det, jeg bruker som pilot å indusere en pilotreport på la oss si 3-5 nm OM jeg ikkehar fått landing clns, og da vil de fleste kontroller være kjapp på labben med å gi meg landing clns, om de ikke er lagga ut.

Til enhver situasjon på sb finnes det som regel en løsning, kommunisere så godt du kan med kontroller om du føler at du har behov for krav som er litt uvanlige, eller du er usikker på om du vil fådet du ønsker, enten over vanlig com freq / voice eller med privat beskjed (.msg ENGM_V_APP kan jeg få 15nm+ ils app..)

For meg som kontroller så er det MYE bedre om piloten spør på forhånd, og vi får avklart ting før tidskritiske ting, som feks vectors til ils er, kommer- og for begge parter så fører det til at en får den servicen en vil ha og kan yte!

------------------

Roar Sandøy

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...