Gå til innhold

Kan vi stole på virkeligheten?


Sven Erik Wilhelmsen

Anbefalte innlegg

En litt artig historie:

 

I går fløy jeg fra Molde til Bergen, IFR via SOVIG1F STAR. I det jeg passerte like øst for Flesland på 4000' ca 1650 lokal tid hadde jeg omtrent dette sambandet med ENBR_V_APP (for anledningen Geir Grønlien fra Bergen, hvor jeg også hører hjemme):

 

[ENBR_V_APP]: "SAS892, would you like visual approach?"

 

[sAS892]: "!!.. eeh, this is SAS892, negative, I would like radar vectors to final, please"

 

[ENBR_V_APP]: "SAS892, understand you want radar vectors to ILS RWY35"

 

[sAS892]: "That's correct"

 

[ENBR_V_APP]: "SAS892, please confirm you want vectors for the full ILS approach to RWY35"

 

[sAS892]: "affirmative, SAS892"

 

... osv

 

På dette tidspunktet tenkte jeg bare vagt over at han spurte to ganger etter bekreftelse på ILS app. Men etter at jeg hadde landet og parkert, kastet jeg et blikk ut vinduet mitt (i den virkelige verden), og da begynte det å demre for meg. Det jeg så der ute var nemlig et fantastisk vær her i Bergensområdet, men i simmen lå tåka over Flesland tjukk som en omelett. Så kanskje Geir så ut av sitt vindu og tenkte at dette er fine forhold for visual approach. Han virket i alle fall lett forbauset over at jeg avslo "tilbudet".

 

Jeg har jo sett titt og ofte at været på VATSIM ikke er helt identisk med virkeligheten (og da snakker jeg ikke om hver enkelt lokal regnbyge over Bergen, altså). Det er kanskje litt ymse hva MSFS avleder av METAR infoen. Jeg har lest ett eller annet sted at hvis forskjellen på temperatur og dew point er mindre enn 5 grader, er det større fare for tåke. Det kan virke som en aller annen algoritme dypt inne i FS er litt overivrig akkurat her...?

 

Moralen må i alle fall være: Ikke stol på virkeligheten (the truth isnt out there!)

 

SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven Erik!

 

Nå tror jeg du og Geir blander litt her...

 

Det JEG tror Geir her tenker på er om du ville ha en ILS eller Visual Approach. Dvs hvis du ville velge ILS så må APP klarere deg for entring av GP/LOC (ILS)

 

Kan hende jeg misforstår ""

 

Over til det ang. været etc.. ATC skal forholde seg til den nyeste METAREN vi for over VATSIM.. SÅ om sola skinner ute og rgenet hølljer ned på VATSIM så er det sistnevnte vi går ut i fra. Hvis værer tilsier det så kan ATC/piloten spørre Piloten/ATC om han vil ha en "Visual Approach" hvis piloten akseptere det så gir ATC vectorer til final og sier F.eks "SAS548 turn right 060, report field in sight!" det er da veldig viktig at piloten sier i fra når han har en visual på flyplassen/rwy for en flygelder skal aldri gi klarering for en "Visual Approach" hvis ikke piloten har en visual på flyplassen/rwy!

 

Til info så pleier som regel METAREN på VATSIM å henge noen timer etter så det er sjelden vi får det været som er i virkeligheten, hvis det ikke har vært det samme været over en lengre tidsperiode. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forøvrig ute å fløy VFR fra Bergen til Haukåsen i går rundt 16 tiden.

Jeg hadde FEW020 BKN030, og tilsvarende inne i FS.

Det sto heller ingenting i TAF om at det var meldt tåke, så jeg ville vel tro at det er noe med værinstillingen din som er feil..

ATC ser VATSIM METAR, om du bruker et annet værprogram så er det nok en annen METAR også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven Erik!

 

Nå tror jeg du og Geir blander litt her...

 

Det JEG tror Geir her tenker på er om du ville ha en ILS eller Visual Approach. Dvs hvis du ville velge ILS så må APP klarere deg for entring av GP/LOC (ILS)

 

Kan hende jeg misforstår ""

 

Det virker som du misforstår, ja, men det er ikke så farlig. Jeg gidder ikke forklare heller, historien er tross alt ikke SÅ god !

 

mvh Sven E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...