Gå til innhold

Gardermoen - Stavanger - Hvor høyt?


Bjørn Olav Henjum

Anbefalte innlegg

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Hei.

Vet noen hvor høyt man flyr når man flyr denne ruten? Både fram og tilbake.

Bjørn Olav

 


Spørs vel hva slags fly du flyr med....eller [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], men jeg vet at Widerøes flyr i FL150 og170 til Torp og FL160 og 180 til Stavanger. Kanskje ikke mye til hjelp når du skal til GRM men,.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for kjappe svar begge to, og takk for sist, Dag! Hvordan går det med 'lappen'?

Jeg skulle nesten ha nevnt hvilken flytype jeg mente ja, men nå fikk jeg jo vite svaret for to typer. Jeg har pleid å fly ENGM-ENZV i FL260 med B737-400, og ville bare få det bekreftet fra annet hold.

------------------

Bjørn O.

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok variere litt hvilken høyde man velger ut i fra hvilke forhold man flyr under og hva som er mest økonomisk (fuelforbruk). Noen ganger flyr man litt under FL300 og andre ganger opp mot FL350. Jeg fløy Oslo-Molde-Oslo for noen uker siden og da var vi oppe i FL350 på vei oppover og FL310 på vei nedover igjen.

 

[Edited by birk 25-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser på denne stekningen, vil den f eks være ca 195 trackmiles med avgang sørover, via Solberg, via Tyrifjord og mot RILKO for landing bane 18 Sola.

En 737-400/-500 vil bruke 103 NM til FL350 (52 tonn TO-vekt), og 110 NM for decent/landing. Avstanden er altså for kort til å kunne nå opp til FL350 med standard climb og standard decent.

Jeg tror du skal holde deg i FL260/FL270, Bjørn O. FL260 vil nås etter ca 60 NM (11 min). Decent/approach vil forbruke ca 83 NM (ca 18 min.) Da er det en restdistanse for cruise altitude på 50 NM. Denne tilbakelegges på ca 8 minutter før nedstigningen begynner. Dette vil gi en netto flytid på ca 37 minutter.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden mellom flyplassene er kort, så her vil faktisk det avgjørende være hvilken retning du tar av og lander.

Hvis vi kan ta av nordover og lander samme vei på Flesland, vil flyavstanden være ca 85 NM. Med normal vekt på en -500 vil du bruke 27 NM til FL170, og 52 NM til decent/approach/landing. Da har du 6 NM "til overs" før nedstigningen må starte. Flytiden vil være ca 20 minutter. FL150 til FL170 er mitt forslag.

Må du ta av sørover, og lande på Flesland RWY17, er flyavstanden økt til ca 135 NM (instrumentflyging). Med samme avgangsvekt kan du nå stige til FL230 (45 NM), bruke 73 NM ned, og være på cruise altitude i 19 NM, d v s ca 3 minutter. Flytiden vil være ca 30 minutter.

Mitt forslag vil være FL210 til FL230, avhengig av vekt.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roald.

Jeg er imponert over de flotte svarene dine. Hvordan regner du ut dette her? Har du kanskje noen gode tabeller å tipse om?

På f.eks. default B737 i FS2000 merker jeg veldig stor forskjell på stigehastigheten ettersom hvor mye drivstoff jeg har om bord. Har du noen gode tabell-tips for beregning av drivstoff også?

Vet du om denne flymodellen - og andre FS-modeller - er beregnet med passasjerer, eller flyr vi rett og slett 'tomme' rundt omkring?

Siste spørsmål: Har du noen tips om gode B737-400 som oppfører seg bra for FS2000?

Det ble mye mas her, men det høres ut som du er rette person å spørre!

På forhånd takk skal du ha.

------------------

Bjørn Olav

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn Olav, og takk skal du ha!

Ja, jeg har tabeller til 737-ene. Den jeg bruker her er fra Performance Manual. Normalt er det jo FMC (Flight Management Computer) i flyet som tar seg av beregningen av riktig høyde ut fra vekter og flyavstander, men en slik har jeg altså ikke i huset [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Tabellene er litt rått sagt "papirversjonen" av hva FMC vil komme ut med, og backup hvis dette må regnes manuelt. Jeg tror ikke det går an å få tak i disse tabellene. Se forøvrig en tidligere http://www.flightsim.no/ubb/Forum10/HTML/000087.html" TARGET=_blank>diskusjon, de siste 5-6 postene.

En lett og en tung flymaskin har stor forskjell i klatreevne, spesielt når du kommer opp i høyden. (Nå må jeg bruke tabeller igjen!) Max T/O-vekt på en -400 er 64 863 kg. Med denne avgangsvekten vil du bruke 31 minutter opp til FL350, og brenne av 2 150 kg drivstoff. Uøkonomisk!! Optimal høyde for denne vekten er FL310/FL320 (21/22 minutter) og 1800 kg "slankere".

Hvis du derimot går ned på vekt med 10 tonn, vil du nå FL370 på 22 minutter, og brenne av 1 600 kg drivstoff. Jeg har ingen formel for beregning av dette, her er tabeller løsningen. Men en liten pekepinn: Opp til FL350 går det med mellom 1300 og 1800 kg innenfor normale vekter. Opp til FL370 mellom 1400 og 1900 kg. Hold deg til en climb som varer 19-21 minutter, da er du mest økonomisk uten tabeller.

Så over til egenskaper: Ut fra det jeg har prøvd på standard FS2000-737, kan det virke som vi flyr "tomme", men med fulle tanker (standard fuel når du starter FS2000). Nå er det imidlertid kommet et artig lite program for Weight&Balance-beregning for FS2000-fly. Med denne laster du flyet med fuel, pax og cargo innenfor vektgrensene, og programmet editerer aircraft.cfg-fila. Denne vil være med på å gjøre egenskapene mye mer realistiske.

En annen sak er at air-fila for standard FS2000 ikke i utgangspunktet er god m h t ytelser. Vi får vente til MS frigjør kode for air-filer, slik at freewareskaperne kan slippe til...

Dette leder oss til ditt siste spørsmål - gode air-filer. Jeg har tidligere etterlyst 737-400/-500-airfiler til FS2000, men de finnes nok ikke ennå.

Dette ble langt, men du ba om det Bjørn Olav [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...