Gå til innhold

Hva er LLZ?


Kjell Martinsen

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et innflyvningskart for ENVD, og i øverste høyre hjørne står det: LLZ+DME-08. RWY 08 har kun localizer med DME. Ingen glidebane. Jeg vil tro at LLZ dermed betyr localizer. Har jeg rett?

Like øst for rullebanen er det tre symboler hvorav det ene er NDB. De to andre står forklart som "PAIRED LLZ". Jeg kan ikke huske å ha sett dette andre steder. Dette kan bety at det er to navigasjonshjelpemidler som jobber sammen, enten den ene som en backup for den andre, eller at det er en eller annen form for synkront samarbeide mellom de to.

Er det noen som kan forklare meg hva "paired LLZ" er?

Mvh

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når DME er "paired LLZ", betyr det at når LLZ-frekvens er valgt, vil også DME (avstandsmåleutstyret) virke. Dette vil leses på NAV1-DME i flyet.

Normalt er LLZ "paret" med DME-sender, og et godt uttrykk du bruker Kjell, er et synkront samarbeid.

Av og til finnes ikke DME-samarbeidet med LLZ. Et eksempel er Bodø ILS-26. Der må DVOR/DME BDO velges for avstandsmåling til landing. Da er alle avstander inn til landing referert til BDO på innflygingskartet. NAV2-radioen må settes til 117,55 som er DVOR BDO. DME avleses på NAV2-DME.

Andre veien, ILS+DME-08, samarbeider LLZ med egen DME-sender på flyplassen, "paret" slik den er hos deg.

Hilsen Roald

PS: Man er seg selv nærmest [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] , Flesland har FLS DVOR/DME som avstandsmåling begge veier, altså ingen DME paired LLZ. DVOR/DME ligger nord for flyplassen.

[Edited by Roald Hansen 24-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...