Gjest Skrevet 19. mai 2000 Del Skrevet 19. mai 2000 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6124827"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6124827" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6124827 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Andreassen Skrevet 19. mai 2000 Del Skrevet 19. mai 2000 Sitat fra VG-artikkelen (Birks lenke): "Mens kaptein Davies kretset over Liverpool for å bruke opp brannfarlig drivstoff, ga han sine passasjerer et lite kåseri om byens historie og severdigheter." Er det ikke en av de mange avismytene om flymaskiner at det er for å redusere brannfaren at man dumper eller bruker opp fuel? Jo tommere tanker, jo større andel luft i gassblandingen - og, om jeg ikke tar helt feil - desto høyere eksplosjonsrisiko? Det er vel heller for å redusere vekten at man kvitter seg med drivstoff - enten (ved mindre problemer) for å komme under maks. tillatt landingsvekt, så man kan unngå kostbart ettersyn/reparasjon, eller (når krisa er stor) for å kunne setteflyet med lavest mulig hastighet og minst mulig skade? Noen som vet ????? Og, forresten, er det en idé for SAS og Braathen at de legger noen gode guidebøker i cockpit, så flygerne har litt bakgrunnsinformasjon i slike tilfelle?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ John Andreassen LN-NRK [Edited by John Andreassen 19-05-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Jordal Skrevet 19. mai 2000 Del Skrevet 19. mai 2000 "Det hersket party-stemning blant passasjerene, samtidig som besetningen forberedte nødlanding" Jeg tror de brukte fuel til å grille med. Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 19. mai 2000 Del Skrevet 19. mai 2000 Fra 737 checklista ved gear up landings: -Burn off fuel to reduce touchdown speed. Forøvrig: Landing med høyere vekt enn max landingsvekt er ingen krise. Dette krever en overweight landing inspection, men er ingen stor og kostbar affære. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.