Gå til innhold

Airways


Jørn Jovik

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hva en airway egentlig er? Jeg fulgte Fred Clausen's PMDG Flight tutorial i dag (Denver - Los Angeles), og la der inn airways i RTE siden på FMC'en. Men problemet er at jeg ikke forstår fult ut hva det er. Jeg har fått med meg at man på den måten slipper å programmere inn alle waypoints manuelt ved å benytte airways.

 

Jeg hadde blitt happy hvis noen kunne fortelle og forklare hva man gjør når man programmerer disse inn i FMC'en, og hvordan jeg f.eks. kan dra nytte av FSNavigator for å gjøre denne jobben.

Jeg forstår heller ikke hva som menes med "via" og "to" i RTE siden. Det ligger kanskje forklaring i ordene, men jeg forstår ikke helt sammenhengen.

Ber kanskje om litt mye, men håper noen tar seg tid til å svare. ""

 

Jørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan jo starte såvidt med noen svar.... ""

En airway er en tenkt linje som strekker seg mellom to eller flere navigasjonspunkter. Disse nav pkt kan være VORs, NDBs eller intersections. Man kan vel som et banalt bilde tenke seg en airway som E6 (europavei 6) som starter i syd-Europa, går via masse tettsteder opp til Nord-Norge.

Når du bruker en airway i FMC sammenheng, trenger du bare å oppgi startpkt på airwayen, og det pkt hvor du forlater den i RTE page. Når du så oppgir referansen til airwayen i venstre kolonne (til venstre for det pkt du forlater airwayen) vil alle mellomliggende punkt automatisk legges inn i LEGS siden. Du har øvre og nedre airways, avhengig av hvilken høyde du skal fly i. Ofte har disse samme navn, men øvre har en U foran (M609/ UM609).

Det FSnav kan hjelpe deg med, er at du kan se navnet på de forskjellige airwayene og hvilke punkter de går mellom. Disse vises ved å klikke på L eller H i map delen (synes jeg å huske). FSNav vil ikke fortelle deg hva du skal putte inn i RTE siden av FMC, dette må du finne ut selv ut fra kartet i FSNav.

Via i RTE siden forteller hvilken airway du skal bruke, evt om du flyr direkte mellom punktene i ruten. To er kolonnen for å sette inn waypoint. Du leser RTE siden ovenfra og nedover fra venstre mot høyre.

Eks:

Hvis FMC RTE page ser slik ut:

Venstre side-------Høyre side

DCT----------------TOR

UP615--------------TRF

vil dette si at du flyr direct TO Torp deretter VIA UP615 (upper airway) og alle mellomliggende punkter TO Tyrifjord.

 

Håper dette var litt oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svært oppklarende, Ivar. Jeg har sett litt på Timothy M. Metzinger PMDG tutorial (finnes på PMDG's hjemmeside, og er aldeles glimrende) etter å ha lest svaret ditt, og jeg føler nå at jeg har fått forståelse for det. ""

Så nå gjennstår det å lage meg en rute i kveld, slik at jeg får testet mine nye kunnskaper.

 

Takk skal du ha! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...