Thomas Gundersen Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 Jeg prøvde meg litt som controller på IVAO natt til lørdag. Det var bare en kamerat som fløt, så det var greit sånn. Det er to ting jeg lurer på: 1. Vectoring: Hvordan vet man akkurat når et fly skal svinge for å komme til et punkt. f.eks når det skal inn på en ILS. Går den an å få opp kursen fra et fly og til en VOR, NDB e.l 2. Hvordan vet man når flyet skal begynne decent? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 1: De fleste som sitter ATC bruker kart som de sendre flyene etter. Hvis vi tar Gardermoen som et eksempel, og et fly kommer nordfra på MES 3E arrival route (STAR) så vil denne ruten ende opp i BGU NDB som ligger like sørøst av Gardermoen. Når flygelederen ser at et fly begynner å nærme seg dette punktet, kan han enten se på ILS charts eller sende ham på en heading som gjør at han kommer inn på et passelig punkt for å intercepte ILS. Den andre måten er at du plasserer "anchor'en", altså det hvite krysset som befinner seg midt i skjermbildet til det punktet du vil ha flyet til ved å trykke på høyre musetast -> "avhake" Lock anchor. Da kan du lese av headingen til det punktet ved å flytte "sikte" krysset som du stryer bort på flyet. Heading kommer på den helt nederste linja bak der det står "T". 2: Man "vet" egentlig ikke når et fly skal starte descent, men man har det på feelingen. Selv så har jeg erfart av flygning at man før starte descent rundt 100 NM før distinasjonen for å komme på en brukbar høyde for approach. Men hvis et fly kontakter deg når du er Approach og har en høyde på 16 000 fot så må du bare gå etter feelingen, og å fly ruten hjelper litt.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.