Gå til innhold

ATC (Nødsittuasjon/ Radarbilde og Lyd)


Rolf T. Sørli

Anbefalte innlegg

Hadde lyst til å legge inn en link til en video-snutt som omhandler et autentisk

opptak av kommunikkasjon og radarbilde av ett fly i nødsittuasjon.

(LotusScreenCam-"selvspillende"-trenger ikke no tileggs program)

Her både hører vi og ser at piloten strever med pitchen

på flyet sitt --veldig spennende og lærerikt.

Direkte link for å laste ned:

http://www.thetracon.com/downloads/Egf230.zip

 

For de som ikke har sett radarbilde hos en ATC opperatør før, kan noe nevnes:

-Rullebane® på denne video-snutten:

De lange linjene man ser er "billedlig forlengelse" av rullebanene. Dette for å forenkle

ATC opperatør's jobb med å legge flytrafikk på en fin linje i rekkefølge for landing .

Selve rullebanen trenger nødvendigvis ikke å være mer en 1cm på radarbildet, og er

lokalisert "midt på" de lange linjene( eller i sentrum der linjene krysser hverandre).

For Egf230(Eagle230) sitt tilfelle, driver han å flyr rundt en flyplass i Chicago.

Denne flyplassen har 3 paralelle rullebaner.

På videosnutten er Eagle230 ringet rundt med en blå ring.

-RadarID-merkene for hvert fly:

f.eks.

EGF230

035 * 18

=

EGF230 (=Navn på luftfartøy, i dette tilfelle utales det som "Eagle230")

035(= 3500fot høyde)

18 (180knop hastighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda bare hygglig Olafsen.

Ja, sett den opptil flere ganger selv.

Legger merke til nye ting hver gang.

Venter i spenning på at serveren borti statene skal gå online igjen, så jeg får lest rapportene som du

la en link til, d.e. mikalsen.

 

Forøvrig fant jeg en link i går som innebærer nesten "live"

ATC, med radar og kommunikasjon for

Northeast Atlanta Macey Arrival

Det ligger ca 40 sek. forsinkele på lyd.

Linken er

http://www.atcmonitor.com

---når du kommer dit skal lyden etterhvert starte av seg selv. For å se radarbilde

(som er forsinket med ca 5 min pga US regulations)

klikker du bare "SCREEN" (Som står bak Radar Screen Notes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapportene var veldig intresange Mikalsen.

Fikk ett bedre mentalt bilde på hva som foregikk i kockpit til Eagle230. Ekstra nervepirrende å tenke på at de satt med stikka omtrent helt fremme, hele tiden.

Også en tankevekker på hvor viktig trim-funksjonene om bord er. Konklusjonen på utløsende faktor for feil-funksjonen i haleflate-trim, var vel at pilotene var litt sene med å trimme høyderoret etter takeoff, slik at trimm-systemet ble overbelastet når de skulle bruke det. Men når det var sagt, så var det vist også gjort modifikasjoner på styre-kultene på stikka en stund før hendelsen, slik at pilotene ikke følte så mye "press" på stikka etterhvert som "flyet kom ut av trim"(pga. hastighet etc.)--Dette bidro vel til at piloten ikke tenkte på å trimme høyderor med en gang.

Nå skal jeg ta en tur på Web, å se hvordan Embraer EMB-135 ser ut. Har ikke sett flytypen før.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...