Gå til innhold

Oppfordring til piloter...


Fredrik Hoel

Anbefalte innlegg

Folkens.. i det siste har jeg merket at veldig mange som flyr online venter veldig lang tid med å svare på voice.

Dette er ganske stressende for ATC når det er mange fly og man må vente helt til piloten har stilt alle instrumentene hvis det er grunnen til man får svar.

 

Så da vil jeg oppfordre alle piloter til å heller bruke en lapp og skrive ned instruksjoner fra ATC, svare med en gang og så stille instrumenter..

 

that was my 2 cents for today ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nok ikke bare pilotene som er slurvete her..

Jeg har under flere turer opplevd at ATC ikke svarer før det har gått en stund, dette kan være velig frustrerende!

Det er klart at pilotene ikke skal stille inn instrumentene og så bekrefte, de burde bekrefte og så stille inn..

Om det da skulle hende at de glemmer det, burde de heller spørre på nytt, eller som du sa, ta i bruk et notatark.

Jeg bruker ikke notatark når jeg fløy her hjemme i Norge, stressnivået og trafikknivået er ikke så høyt..

Men når jeg flyr til London og andre trafikkerte flyplasser bruker jeg et notatark når det som oftes kommer mye information på en gang!

 

Et godt tips til dere som ikke er helt stødige på hukommelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell når det gjelder flytelefoni så skal sendingen være rask og klar... I følge boka skal det være så så mange ord i minutet. Det er viktig at man har en klar og rolig tale.

Av og til kan det være vanskelig å kombinere en klar og rolig tale med xxx andtall ord i minuttet.

Jeg merker det spesielt at talehastigheten min øker med rundt 30% når jeg flyr i England i forhold til det jeg gjør her hjemme i Norge.

Dette kommer jo selvfølgelig av trafikk intensiteten.

Det er heller ikke så enkelt å få en klar tale når man har en slik høy hastighet, veldig lett å få en krøll på tungen, og da bruker man mer tid på å si (correction - [beskjed]) enn om man skulle snakket med en relativt klart tale.

Dette er jo forskjellig fra person til person, jeg snakker veldig fort til vanlig, så jeg har relativt god kontroll på tunga, men det hender ofte at den krøller seg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...