Gå til innhold

Arc DME 10?


Sveinung Petterson

Anbefalte innlegg

Du skal bruge to ting:

1) din DME (altså afstanden til VOR-fyret)

2) din VOR2 eller en form for nål der peger mod fyret.

 

Når du starter på denne radion er tommelfingerreglen at du hele tiden skal flyve 90 grader på fyret. Det vil sige, at din VOR2 indikator stort set hele tiden skal være vandret = du har fyret ret til højre/ventre.

 

For hele tiden at være 90 grader på fyret må du hele tiden justere din retning til en side (højre eller venstre arc).

 

Så skal du bruge afstanden. Når den kommer over 10DME skal du dreje lidt mod fyret (kun lidt) når tallet er mindre end 10 skal du fortsætte med at flyve ligeud(!).

 

Hvis du tegner det på at parpir giver det helt sikkert mening!

 

/Peter

EDIT: Både din VOR1 og VOR2 skal naturligvis være på samme frekvens - det fyr du skal flyve rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig tuner jeg, og bruker det jeg har av radioer. Men jeg har kun to, og en må nødvendigvis være tunet til ILS. Den andre setter jeg til radial 100 for å vite når jeg kan fortsette descent (gjelder da selvfølgelig den ARC / DME approachen her på Røros). Og i flyene her oppe finnes kun "konvensjonelle" navinstrumenter, ikke RMI. Og hadde jeg fått velge en RMI hadde jeg valgt å få det på ADF'en fremfor VOR'en "" Går greit uten også, men da må man regne bittelittegrann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...