Hans Petter Roverud Skrevet 29. februar 2000 Del Skrevet 29. februar 2000 Hvordan vet man hva som er ILS og hva som er back course? I mange tilfeller finner jeg at ILS hold sender meg forbi flyplassen og ikke "locks in" før man er på riktig side. Noen ganger "tar" ILSen men etter kort tid er jeg "out of range" istedenfor nærmere rullebanen. Da er det sannsynligvis ILS-kurs vekk fra flyplassen. ILS for Sola holdt meg i endeløs sirkling over sørjæren både på ILS hold og back course hold. Det eneste som hjalp var å fly nord for Sola og prøve igjen. Da virket back course mens ILS hold ville sende meg nordover. Jeg fløy nettopp fra De Gaulle til Schiphol og Amsterdam ville tydeligvis ha innflygning fra nord. Jeg kom altså fra sør og fikk opp Schiphol, men det ble bare tøys inntil jeg gikk nord for flyplassen. Kort sagt, hvordan vet man om en rullebane er satt opp for innflygning fra ene eller andre siden? Når man plukker en ILS fra listen vet man jo ikke en gang retningen på rullebanen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Tore Duås Skrevet 1. mars 2000 Del Skrevet 1. mars 2000 Hei!! Hvis du har fsk2 kan du se på map view, der vil det vises som en konet kjegle, det samme vises også vis du har installert fsnav. Hvis du fly med sb bør CTR også opplyse deg om dette. Håper dette hjalp litt. ------------------ Mvh Svein Tore Duås SK317 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trygve Nordo Skrevet 1. mars 2000 Del Skrevet 1. mars 2000 Hei! Det er ikke meningen at man skal bruke ILS for å finne fram på den måten. Man benytter VOR og NDB til det. Dette i kombinasjon med flykart. Flykart kan være både på papirform eller elektronisk. Selv har jeg lagt inn et hjelpeprogram som heter fsnav300 som jeg synes er fenomenalt (FS98). Dette programmet viser meg alle navigasjonshjelpemidlene som er installert i PC'en. Noen vil kanskje mene at dette er "juks" og det kan jeg for så vidt være litt enig i (for ikke å snakke om GPS, som fullstendig overflødiggjør navigasjonskunnskapene). Da er papirkart tingen. Du bruker kartet for å velge hvilke VOR og NDB'er som skal vise deg ruta fra flyplass til flyplass, når du nærmer deg flyplassen må du vite hvor du er og velge den riktige ILS'en ut fra opplysningene på kartet, samtidig som du stiller instrumentene på den riktige ILSen (frekvens + innflyvningskurs). Jeg så en gang et intrumentflyvninskurs (IFR) på nettet som jeg syntes var ganske lærerikt, men jeg husker ikke hvor det var. Det går sikkert an å søke på det. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.