Gå til innhold

En Braathens odyssè


Ivar Paulsen

Anbefalte innlegg

En Braathens odyssè

Det er fredag 18.februar. I embets medfør skal jeg reise fra Bodø til Bergen. Hipp hurra, nå får jeg sjekket om naturen stemmer med kartet... det som sammen med masse andre kom i min postkasse her om dagen. Med avsender Norsk Aero Klubb. AIP Norge. I henhold til dagens flightplan blir det mellomlanding på Værnes. Bra, den flyplassen kjenner jeg fra utallige mellomlandinger i FS98 og FS2000.

Kl 08.20: Braathens Boeing 737 klar for avgang Bodø fra rwy 08. Pussig, tenker jeg, det er jo ikke vind ute. Uvanlig til Bodø å være. Jeg trodde man tok av utover havet. Flaps 5 grader. Full speed og opp det går. Etter kort tid er det en liten høyresving for å unngå unødig forstyrrelse av den almenne ro i tettbygde strøk. Nå peker nesa mot Fauske. Flaps inn. Ny sving mot sørøst. Retter opp flyet. Svinger igjen mot sør. Retter opp og svinger sannelig igjen. Jeg sitter og tenker på hvorfor de ikke foretar en jevn sving til cruise-hdg? Tenker litt på å spørre om å få komme i cockpit, men lar være. Cruisehøyde 31.000 fot.

Ett kvarter før beregnet landing reduseres farten og negativ VS er et faktum. Trondheim nærmer seg. Flaps til 10 grader. Høyre sving. Aha, det blir rwy 27, tenker jeg, og får rett. Full flaps etter noen minutter, faktisk fra 10 grader til full flaps i løpet av halvminuttet. Ny høyresving og stripa ligger rett fram. Jeg ser det ikke, men jeg vet. Nydelig landing, men voldsom nedbremsing. Til tross for det må vi snu på stripa for å komme til taxiway'en.

To sigaretter senere er det klart for turen videre til Bergen. Avgang fra rwy 27 (noe annet ville virke inkonsekvent). Det er samme fly og samme mann- og kvinnskap. Nok en fin tur. Cruisehøyde 35.000 fot. Landing Flesland skjer fra nord. Altså ingen svinger. Dermed går flaps ut relativt sent. Korte intervaller mellom 0 grader og full flaps. Pen landing.

Jeg går ut av flyet med to tanker:

1) Steike så artig å ha sittet bak spakene på 737'en før denne turen. Dog i FS.

2) Steike så trange de er, setene. Selv på Best. Det er vel best jeg slanker meg.

LN-ILP

PS! Er det flere enn meg som synes motorene på de nyeste 737'ene høres ut som på en lastebil med ett gir?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lastebil med ett gir?

Har selv tenkt på det når jeg har stått på Sola og sett på et Braathens-fly ta av.

Men for meg minner det mer om en shuffle....Catepillar eller et eller annet. Først et voldsomt turtall, også bærer det av sted...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ivar!

En flott skildring! "Min" rute med 737'en i FS98 går ofte Bodø-Værnes-Bergen-Sola. En kjempetur med passe lange legs.

Du har et spørsmål om utflygingen 08 som jeg kanskje kan gi en liten utfyllende kommentar til, nemlig de to høyresvingene etter avgang før de er på "riktig" heading. Det kan være minst to gode forklaringer.

1 Standard avgang 08 mot sør er BALAK 1A departure, først heading 090 grader v/500 ft og høyresving ved 4000 ft/8 NM Bodø mot interc BALAK. På en slik departure er det - hvis annen trafikk i området tillater det - vanlig at flyene blir reklarert direkte mot Strømmen NDB før de når BALAK, og derfor ny høyresving. Eller kanskje direkte en intersection nordøst for Værnes, se pkt 2.

2 Etter takeoff 08, er det ofte at klarering direkte mot Strømmen NDB gis. Hvis du opplever en ny høyre etter kort tid, vil jeg jeg anta at det er gitt en reklarering nokså kjapt mot en intercection for en mer direkte rute. For landing mot vest vil denne interc normalt være RINLO (se din nyervervede AIP!), og derfor denne ekstra lille svingen for å komme på riktig kurs. Navigasjonen foregår da med IRS-systemet og flyets datamaskiner (FMC).

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...