Gå til innhold

ATC humor.....


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Snublet over denne ATC "utskriften" på nettet forleden. Hvorvidt den er sann eller ikke spiller kanskje ikke så stor rolle........

-----------------

Short Final...

"We have your request..."

Airline captain to clearance delivery: "xxx1184 to BOS, and we're a DC9 today."

Clearance delivery: "Roger cleared to BOS via ... and we'll change the B737 to a DC9."

Unidentified pilot: "Clearance, while you're at it, could you change this PA28 to a Learjet?"

---------------------

Happy flying! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe!

Tipper kapteinen ville unngå en "go around" her!

Har selv vært i samme situasjon i Fly!, hvor man av og til irritere seg grønn over fly som aldri klarer å komme seg ned i tide! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmmmmm......ja du har faktisk et poeng der!

Visste ikke om det var clearence til approach eller no'.

Go around eller ikke....jeg skjønner kapteinen jeg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, poenget her (om ikke jeg har misforstått den også, når sant skal sies er vel ikke dette noen vanlig samtale med delivery siden pilotene aldri sier noe om klarering der, pilotene kaller alltid opp med god dag eller noe sånt og får klareringen av flygelederen (en annen ting er at jeg ikke har hørt om noe selskap der kapteinen snakker med delivery, det er i de selskap jeg kjenner til ihvertfall kun styrmannen som snakker med clearence (normalt sett), derfor tviler jeg egentlig på denne er hentet ifra virkeligheten men det er jo det samme [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

men til poenget, han "uidentifiserte" som sitter i den PA28 klar for å komme igang hører jo at clearence skiftet ifra b737 til dc9 på flightplanene og da ønsker han seg en learjet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hvis vi skal flisespikke, så er det ikke 10 poeng til Tarjei her....samtalen kan udmerket godt være real.....

Det er mange måter å sjekke inn på...

delivery,xxx1184,good morning, req clearance to BOS

eller

delivery, xxx1184 ready for clearance (to BOS)

eller

"xxx1184 to BOS, and we're a DC9 today." [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Cluet er at dette er en rute som tydligvis normalt går med 737, men denne dagen går med DC9, ATC hare alle rutedata lagret og må her endre disse, slik at alle ATC enheter som får med ham å gjøre vet det. Vi i ATC må vite dette, da det kan være store forskjeller i performance.

Jeg syntes storyen var helt fin den, skjønner ikke at dere skulle trenge å røre til dette [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Sander. "Transcriptet" kan meget vel være fra virkeligheten.

Det jeg mente som var "verd 10 poeng" var (for å sitere Tarjei):

"men til poenget, han "uidentifiserte" som sitter i den PA28 klar for å komme igang hører jo at clearence skiftet ifra b737 til dc9 på flightplanene og da ønsker han seg en learjet

var det morsomme".

Jeg lo ihvertfall godt da jeg ramlet over denne "snutten" på nettet, og hensikten med å dele den med forumet her var for å fremkalle smilet hos folk og ikke starte en debatt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image].

Mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke dra diskusjonen/tolke en god historie videre, men bare gi en liten kommentar og tilleggsopplysning. (Det skjærer av og til ut!)

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

..(en annen ting er at jeg ikke har hørt om noe selskap der kapteinen snakker med delivery, det er i de selskap jeg kjenner til ihvertfall kun styrmannen som snakker med clearence (normalt sett), ...

Som du sier,Tarjei, det er normalt F/O som er "sambandsmann" på bakken. Men hvis F/O f.eks er inne og henter værrapport eller er opptatt med andre ting, og kapteinen ønsker klarering for å programmere FMC ferdig for neste leg, ber kapteinen om klarering. Dette er ikke uvanlig.

I lufta er det non-flying pilot som prater på radio. Hvis han er opptatt med å prate på PA eller med trafikk-kontoret på bakken, er det den piloten som flyr som tar radio.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 30-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier,Tarjei, det er normalt F/O som er "sambandsmann" på bakken. Men hvis F/O f.eks er inne og henter værrapport eller er opptatt med andre ting, og kapteinen ønsker klarering for å programmere FMC ferdig for neste leg, ber kapteinen om klarering. Dette er ikke uvanlig.

I lufta er det non-flying pilot som prater på radio. Hvis han er opptatt med å prate på PA eller med trafikk-kontoret på bakken, er det den piloten som flyr som tar radio.

Jo er fullstending klar over det, derfor jeg skrev NORMALT sett [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Når det gjelder hvem som snakker på radio i lufta er det ikke alle selskaper som har den prosedyren at det er pilot not flying som har radioen, en kamerat sier at det i f.eks. SAS alltid er kapteinen som snakker på radioen i lufta og FO på bakken, personlig synes jeg dette er en MEGET merkelig måte og praktisere på og kan ikke fatte hvorfor (ikke vet jeg personlig at det stemmer heller).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei, jeg mente ikke å dra opp noen diskusjon, bare å gi litt tilleggsinformasjon - jeg så jo ditt forbehold, og tok det også med i innlegget mitt. (Se sitatet).

Det kan godt hende at det er forskjellige prosedyrer fra selskap til selskap. Vi er enige om at det er F/O som normalt har "bakkekontakten". Han som jeg refererer til, er F/O i "The Norwegian Flag Carrier", og flyr -400/-500 og -700.

Jeg vet ikke noe om SAS' regler, men synes - som du - at dette høres noe merkelig ut.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 30-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...