Gå til innhold

Fuel Pump on/off???


Kenneth Jacobsen

Anbefalte innlegg

De fleste lavvingede småfly med forgassermotor har brennstofftankene sittende lavere enn forgasserinntaket. De trenger derfor (i motsetning til ditto høyvingede fly) en pumpe som skal flytte brenstoff fra tanken til forgasseren.

De fleste har to brenstoffpumper. En mekanisk som er koblet direkte til motoren (og som dermed kun er i gang når motoren er i gang) og en elektrisk som er uavhengig av om motoren er i gang. Som Tarjei sier ovenfor brukes den elektriske pumpa (den du starter med "Fuel Pump" bryteren) når du skal starte motoren.

I tillegg skrus den på som en ekstra forsikring ved avgang, landing og bl.a. ved skifte av tank. Når den "kritiske" fasen av flyginga er over skrus den elektriske pumpa av og en stoler på den mekaniske pumpa. Ved avgang skjer dette typisk 600' over banen.

Jeg har ikke erfaring med fly med direkteinnsprøyting og "Fuel Pump" brukes muligens annerledes i disse.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

[Edited by Harald Hagen 16-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...