Gå til innhold

Fins det noen kvikkiser med kamera?


Håkon Søreide -ENBR-

Anbefalte innlegg

Jeg bare spør, fordi da jeg reiste fra SVG til BGO på torsdag så jeg den første ommalte Braathens maskinen med flagg på halen. Jeg mener det var en B737-400, LN-BRI om jeg ikke tar helt feil.

Så hvis det er noen skarpskyttere (ihvertfall med kameraet), så er jeg interessert i bilder av flyet. Kan legges ut på airpics.com eller airliners.net

Jeg syns den nye ommalingen er vel påkostet når en ser på Braathens finansielle situasjon for tiden.

Til diskusjonen omkring en mindre flytype til Braathens flåte kan jeg legge til at fly av en slik etterspurt størrelse er på markedet. Flyet heter Avro RJ 75/85/100. (tidligere BAe 146-100/200/300).

Ellers er det planer for slike fly fra en rekke produsenter. Avro holder på med sitt oppdaterte fly kalt Avro RJ-X, Embraer har sitt ERJ 170 ERJ 190-100 og ERJ 190-200. Bombardier holder også på med ett fly i denne klassen. som skal plukke tråden opp etter den største maskinen kalt CRJ 700 (70 seter). Fairchild Dornier har sitt 728, 928 prosjekt. Og ATR (Avions de Transport Regional) som er ett samarbeid mellom italienske Alenia og franske Aérospatiale har ett 70 seters fly på designstadiet.

Det kom opp forslag om at Braathens burde gå til innkjøp av både A318 og B717. Det er helt meningsløst. A318 har akkurat samme problem som B737-500/600. Det er omtrent like tungt som sine eldre søsken A319/320. Det fører til at rekkevidde og besparelser gjennom mindre vekt (flyselskaper må betale for tyngden av flyet gjennom flyplassavgiftene. Dess tyngre dess dyrere) ikke er der. I tillegg er det helt meningsløst å kjøpe en flytype som skal dekke 100 seters spesifikasjonen og ett annet fo å dekke ett mindre fly. Da er det mye lurere å investere i en flåte slik at besparelser kan oppnås gjennom det som kalles "common crew rating" som betyr at piloter kan lett overføres mellom forskjellige flytyper, fordi cockpiten er lik. Slik Braathens har det idag er dette ikke optimalt. Det er forskjell på B737-400/500 og 700 cockpiten slik at det øker kostnadene ved driften av selskapet.

 

Jeg finner det rart at Braathens skal kvitte seg med den gamle traveren Boeing, jeg mener det vil bli vanskelig å operere med mindre fly enn de selskapet har i dag.

 

mvh,

Håkon

-ENBR-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...