Gå til innhold

hPa


Andreas Eriksen

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive foredrag om hPa/Hekto Pascal og har et par spm om det.

 

1. Hvordan brukes det?

 

2. Hvordan måler man hPa?

 

3. Hvor brukes det`?

 

4. Hvorfor brukes det?

 

5. Kan man regne fra hPa til en annen måleenhet?

 

6. Har vær og vind noe å si for endringen av hPa?

 

7. Er det en plass eller to der man kan finne mer ut om dette eller andre ting jeg bør ha med?

 

Håper på MANNNNNNNNNNNNGE svar """"""""""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2FY og driver nå med 3FY, og hvis jeg ikke husker helt feil så står det en del om dette i 2FY boka (som heter ERGO fysikk).

Formelen for trykk er som følger (i følge et formelhefte) [color:"red"] p=F/A [/color] der F er en kraft som virker vinkelrett fordelt på en flate med areal A. Enhet pascal , Pa.

Prøv å få lånt den boka, der står det også litt om Pascals lov og Arkidemes' lov.

1hPa = 100Pa og som kjent i fra flygning så er standartrykket 1 atm = 1013 hPa ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal knytte dette til noe som har med flyvning å gjøre, kan du ta en titt på Pilot-seksjonen på VACC Norways web (link nederst i innlegget). Her finner du en forklaring på forskjellen mellom Transition Altitude og Transition Level og hvordan dette er relatert til lufttrykket (målt i hPa på disse kanter...). Videre finner du en omregningstabell mellom hPa og tommer kvikksølv (sistnevnte benyttes bl.a. i USA). Linken heter "Altmeter conversion table".

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...