Gå til innhold

Airbus


Roy Halvorsen

Anbefalte innlegg

her:

1. Battery Switches to ON

2. APU BLEED off

3. PACKS off

4. velg APU MASTER SW til ON

5. trykk på APU START

6. vent

7. APU BLEED til ON

8. PACKS 1 og 2 til ON

9. sjekk at ENG SWITCHES 1 og 2 er OFF

10. MODE SEL til NORM

11. FLAPS UP

12. GND SPLRS arm mode

13. åpne FMC

14. bekreft at du har INIT siden

15. velg departure/arrival (ICAO)

16. sett COST INDEX feks. til 80

17. velg FL (flight level) feks. FL330 knapp nr. 6 venstre side.

18. trykk på ALIGN IRS

19. trykk på F-PLN knappen

20. trykk på departure airport og velg RW evt SID og trykk INSERT.

21. samme med ARRIVAL hvis du vet hvilken RW du skal lande på. NB: SJEKK VÆRET!

22. lag en flightplan - slett evt. F-PLN DISCONTINUITY

23. trykk på INIT

24. velg NEXT PAGE og sett inn ZFW data - du kan sjekke dette på kneeboard

25. velg reservefuel

26. trykk på PERF

27. bekreft V1 VR og V2 ved å høyreklikke på disse.

28. velg 36 i FLEX TO TEMP

29. velg 3/DN.7 for FLAPS/THS

30. velg TRANS ALTITUDE feks. 7000

31 SEAT BELTS til ON

32. BEACON ON

33. FUEL PUMPS AUTO OG ON

34. APU BLEED ON

35. MODE SWITCH TIL IGN/START

36. VELG ENG MASTER 2 TIL ON

37. VELG ENG MASTER 1 TIL ON

38. når motorene har startet - velg MODE til NORM - APU BLEED TIL OFF - GND SPLRS ARMED - FLAPS TIL 3 - AUTOBRK TIL MAX - APU MASTER TIL OFF

39 . Trykk TO CONFIG og bekreft NORMAL.

40. sett ALT på FCU panel til feks. 9000 - sett på strobe og annet lys

41. PARK BRK OFF

42. beveg thrust levers til ca. 50% N1 - når de har stabilisert - TRYKK "+" PÅ NUM PAD 2 GANGER OG DU ER IFERD MED Å TA AV!

43. ROTER - GEAR UP TRYKK AP OG RETRACT FLAPS .

44. sett THRUST til CL ved å trykke "-" EN GANG.

------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. du har sjekket været, bestemt deg for rullebane - velg dette ved ARRIVAL AIRPORT ICAO - velg så ILS (ved siden av FD knappen på EFIS panelet.

2. før final approach, velg ILS frekvensen på RW og tast dett inn i FMC - NAV/RAD - selv om den står der fra før. dvs knapp 1 og 3 venstre side.

3. når du passerer 10000 fot ved descend - velg I FMC PERF og du kommer inn i DES perf-siden hvor det nederst er markert i blått - "ACTIVATE APPR PHASE"

4. trykk på knappen ved siden av denne meldingen og du har aktivert APPR - PHASE når du også har trykket på knappen ved "CONFIRM APPR-PHASE".

5. PASS PÅ HASTIGHETEN!

6. velg LOC på FCU

7. når hastigheten kommer under 210 kts - velg FLAP1

8. NO SMOKING

9. ned mot 3000 fot AGL - velg hastighet lik 190 kts og DRA i hastighetsvelgeren

10. du vil hele tiden kunne følge med på avstanden til ILS RW nederst i venstre hjørne (under speed-tape) dersom du har stilt inn riktig frekvens i FMC.

11. når FMA viser LOC* vil maskinen styres etter localizer. når du er etablert på localizer, vil du i FMA se

SPEED ALT LOC

12. velg FLAP2

13. velg hastighet lik f.eks. 160 kts

14. du er etablert på final - velg APPR knappen på FCU.

15. du vil nå se GS i blått under ALT i FMA

16. velg så AP (autopilot) nr. 2 (AP2)

17. GEAR DOWN - PUSH hastighetsvelgeren - ARM GROUND SPOILERS - SLÅ PÅ LYS

18. når glidebane markøren er en "dot" over senter (FMA ILS) velg FLAP3 (FULL)

19. bekreft at GS* blir GS når du er etablert i GLIDESLOPE. FMA viser da SPEED GS LOC

20. sett MA (missed approach alt) til 5000 på FCU - IKKE trykk eller dra i knappen!

21. LAND vises i FMA

22. callouts "land" eller "go around"

23. ved ca. 20 fot over RW vil du høre "RETARD, RETARD" - DU MÅ DA FLYTTE THRUST-LEVERS til IDLE (trykk "-" på NUM PAD to ganger(hvis ikke øker autothrust motorene igjen)

24. ved 60 kts på RW - DISARM SPLRS - AP1 til OFF - FLAPS til zero - slå av FD og ILS på EFIS-panelet

25. slå av lys kun TAXI - lys brukes

26. start APU

27. sjekk WHEEL siden i lower ECAM (temp hjul)

28. fortsett å taxe til gate - BRAKES ON - APU BLEED ON - ENGINE MASTER (2 STK) OFF (EN OM GANGEN) - BEACON OFF - FUEL PUMPS OFF - SEAT BEALTS OFF - trykk DOORS på lower ECAM.

29. NO SMOKING OFF - PACKS 1 OG 2 OFF

APU BLEED OFF - APU MASTER SW OFF - etter ca. 1 min. BATTERY SW OFF

30. lås døren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for disse svarene. Det hjelper meg som amatør på airbus mye. Det er en del å sette seg inn i skjønner jeg.

Men lett skal det ikke være. Synes det er rart man ikke kan fly dette flyet som andre fly. Tenker da på Boeing feks.

Jeg for min del bruker faktisk rundt en halv time minst på å sette opp dette.

Prøvde å legge inn en rute med disse forklaringene. Og det funker. Men prøver jeg å overstyre Autopiloten, med feks å senke speeden, skjer det ingen ting. Kan justere HD men ikke speed. Synes det var litt rart.

Ellers er denne hjelpen meget god.

Mange takk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus er helt annerledes oppbygd og fullpakket med avansert teknologi og styres av avanserte datamaskiner.

Du kan styre flyet også på vanlig måte, men ved hjelp av autopilot - når det gjelder hastigheten som du beskriver - gjøres det på følgende måte:

Når du er i line-up position, klar for takeoff og vil ta av med AP, så gjør du dette enten i "managed-mode" (dvs. at FMC tar seg av alt når du flyr) eller du ønsker selv å styre hastigheten ved hjelp av "speed-selector".

I Airbus DRAR du i "speed-selector knappen" dersom du selv ønsker å TA kontrollen på maskinen. Hvis du ønsker å GI maskinen selv å ta kontrollen (ved hjelp av FMC) så TRYKKER du på knappen(e). Når du har "managed-mode" (FMC kontroll) så vil du kun se noen streker ---.- i vinduet for SPEED. Flyet vil da bruke V1 VR og V2 i FMC som du også vil kunne se ved siden av speed-tape.

Ved innflyvning stiller du inn speed i SPEED-Selector og DRAR i knappen for å TA kontroll selv. Hvis du får beskjeden MORE DRAG bruker du SPOILERS forsiktig til du er innenfor tillatt hastighet. Hvis du går inn i FMC og i menyen som heter PERF og til APPR vil du se hvilken hastighet du skal ha ved de forskjellige FLAP-SETTINGS og på FINAL APPR. Dette stiller du inn i SPEED-SELECTOR og DRAR i knappen hver gang. Du kan selvfølgelig la FMC styre hele flighten ved å legge in riktig hastighet i FMC ved de forskjellige waypoints, men det vanlige er å TA kontroll i denne fasen selv. ""

 

FORKLARING TIL PSS-AIRBUS:

For å DRA i knappen - høyreklikker du med musen over denne

For å TRYKKE knappen - venstreklikker du med musen over denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips:

Hvis du synes "dama" krenger som en F16, kan du høyre-klikke på INIT i FMC, trykk på NEXT PAGE et par ganger til du får siden som heter "ROLL". Her forandrer du tallet 10.000 .... til 8.000 og 8.0000.... til 6.0000....

Da krenger den ikke så voldsomt. Disse dataene legges inn for hver flyvning i The Real World.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...