Gå til innhold

Beregning av fuel


Harry Tiller

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om noen formel, fordi de forskjellige flyene har forskjellig drivstoffbrenning, både under taxing, climb, enroute i forskjellige høyder osv.

Jeg kan gi deg data (tilfeldig valgt) for 737-500 med CFM56-3-serien (20K lbs) motorer:

Taxi fuel beregnes til 200 kg, climb 280 kias/M.74 opp til FL370 med brake release weight 50 tonn brenner 1 400 kg (19 minutter), som nås etter 111 NM (trackmiles) fra avgang. Enroute forbruk på 48 tonns flymaskin er 1028 kg pr motor pr time, holding forbruk 40 tonn i FL150, 920 kg pr motor pr time.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 14-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finnes det en forholdsvis enkel formel å regne fuel-forbruk på?

Eller kanskje en kjekk liten addon-snutt der man legger inn dep. og dest, flightlevel og speed, også kommer beregnet fuel-load ut.

Opplys meg,,,,,,please...."

 

Ja, i FSNav kan du ju göra det. Naturligtvis blir det inga exakta siffror men pröva dig fram.

Åke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dette programmet, men:

Er det noen som kan legge inn data i FSNav og se - og ikke minst fortelle oss andre - hva verdiene blir? Vektene/forbruket jeg har oppgitt ovenfor er realistiske verdier for Boeing 737-500.

Og bare for ordens skyld, climb på 19 minutter opp til FL370 med 50 tonns flymaskin bruker tilsammen 1400 kg.

Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald,

nu har jag kollat FSNav. För att lägga in alla nödvändiga siffror behöver man följande uppgifter:

Alt(ft): Cruise

KIAS: Cruise, Climb, TouchDown

Rate(fpm): Climb, Descent

Fuel Flow: Cruise, Climb, Descent

(lbs/h, Gal/h, kg/h, eller L/h)

Jag lade in Alt, KIAS Climb och Fuel Flow Climb. Sedan provade jag med olika Rate of Climb tills jag kom så nära 19 min som möjligt, 18m50s. Climb Rate vid dep =2300fpm. RoCl vid End of Climb blev 1386fpm. Fuel: 1388 kg. Distans 121,6 Nm.

Programmet beräknar speed under FL100 till max 250KIAS om man inte väljer annat. Programmet tar inte hänsyn till planets vikt utan beräknar tid, fuel m.m. efter de data man lagt in själv.

Om det sedan stämmer om man provflyger t.ex. Braathen 737-505, det beror ju på hur väl AIR-filskonstruktören lyckats att få till alla parametrar.

Åke Lindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Åke, for testene du har gjort.

Jeg ser jo at riktig rate of climb (ROC) ikke er så enkelt å få til i en slik beregning. Etter hvert som flyet stiger, minker ROC gradvis, som en degressiv kurve. Det samme gjør fuel flow. Det er Flight Management Computer (FMC) som tar seg av vertikal hastighet (VNAV). "Fartsgrensen" under FL100 er 250, og etter FL100 holder 280 KIAS til FL300, hvor hastigheten er M.74 inntil topp. Hvor raskt flyet klatrer, bestemmes av FMC's overvåking av %N1-verdien i samarbeid med auto-trottle. N1 under climb er mellom 91 og 93 avhengig av TAT (total air temperature).

Iflg tabellen for 737-500 (brake release weight 50 tonn) er gjennomsnittlig ROC mellom FL100 og FL150 ca 3000 fpm, mellom FL200 og FL250 noe over 2300 fpm, mens fra FL320 til FL370 ca 1000 fpm.

Det er - som du sier - AIR-fila som er nøkkelen til realisme når det gjelder drivstoffbrenning. Den beste måten å teste "kvaliteten" av AIR-fila på m h t realistisk fuel forbruk, er å fly "etter boka" opp til høyden ved gradvis å redusere ROC og holde N1 på 92%, og tilslutt "stoppe opp" når høyden er nådd og kontrollere hvor mye drivstoff som er brent siden takeoff.

Prøv dette, alle 737-500-"piloter"!

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...