Gå til innhold

Hvor store fly?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fornebu kunne ta 747, men den kunne ikke ta av med MTOW.

Sommeren 1988 (vet jeg), og 1989 (tror jeg) da rullebanen på GArdermoen ble asfaltert ble chartertrafikken flyttet til Fornebu og sommeren 1989 stod det ifølge en pensjonert flygeleder to jumboer på Fornebu, den ene var fra Tower Air, mens den andre var fra Cargolux. Begge av versjon -200, hvis ikke Tower Air maksinen var en -100, det er jeg ikke helt sikker på.

Men da Tower Air maskinen tok av med redusert TOW selvfølgelig ble alle lysene på rullebanen blåst over ende, så det var over en times arbeid med oppretting av lysene etterpå!

Ellers så vet jeg at Scanair's DC-10-10 ble brukt derfra sommeren 1988 da den fløy til København og så videre til Florida med en mellomlanding i Goose Bay.

SAS brukte også sine DC-10 maskiner av versjon -30 da de noen ganger fløy innenlands til Bergen, ellers ble JFK ruten med DC-10-30 maskinene fløyet fra og til Gardermoen.

Ellers så var vel Boeing 767 det største flyet som kunne fly med MTOW til og fra Fornebu tror jeg.

Både Braathens, SAS og British brukte jo 767 maskiner til og fra Fornebu regelmessig.

Synd at de måtte stenge den historiske flyplassen...

MVH, Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...