Gå til innhold

Oppdatere vær i SB?


Roy Olav Hordvik

Anbefalte innlegg

Når du bruker SquawkBox oppdateres været med jevne intervaller slik at du får korrekt lokalt vær. Værdataene hentes fra metar til nærmeste tilgjengelige flyplass. Her er informasjon om skydekke i forskjellige høyder angitt. Denne informasjonen mates inn i FS via FSUIPC.DLL som benyttes til å koble SquawkBox til FS. Tykkelsen på skydekket er ikke angitt i metar, så denne informasjonen legges så vidt jeg vet inn av FSUIPC.

Tilsvarende gjelder vind. Metar oppgir vinden målt ved bakkenivå og ikke i de høyere luftlag. FSUIPC kompenserer for det også på ett eller annet vis. Min erfaring er at det som regel blåser ganske kraftig nordavind i høyere luftlag når man flyr online.

Men kanskje andre har flere detaljer om dette.

Hilsen Eirik

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge VATSIMs værserver er online, vil været fra denne være like oppdatert som været fra andre værservere. Men enkelte værprogram vil muligens tolke metar-data noe annerledes enn SquawkBox. Dette er det kanskje andre som kan si noe mer om(?)

 

Men jeg vil anbefale at man kun benytter været oppdatert via SquawkBox når man flyr online. Da vil også ATC sitte med samme værinfo som piloten. I motsatt fall kan ATC melde om snøstorm fra nord mens piloten opplever pent vær med vind fra sør. Ikke spesielt heldig...

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...