Feet-meter ENTC-ULMM
IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR
Ved KELEK krysser man den russiske grensen og man må krysse denne ved å ligge i en høyde på meter. I flighten over har jeg valgt FL310 fra Tromsø, ved bruk av en online kalkulator fant jeg ut at FL310 = 9448 meter.
I Russland må man ligge på enten 100 eller 600 meter (9100 eller 9600), jeg velger da 9100 meter som jeg da skal ligge på i Russland. 9100 meter finner jeg ut er ca 29900 fot.
Cruisespeed vil bli mach 0.74
Flightplanen blir da følgende:
IDLIN ENEXI UM613 KELEK/S910M074 A227 PELOR
hvor S betyr flight level i tiende meter (910=9100) og M betyr speed i mach som man vil krysse KELEK med.
meter-feet ULMM-ENTC
ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK
Her blir det motsatt, man må nevne høyde i fot og ikke meter ved grensen, samt speed i mach.
Cruise høyden i flightplan må skrives i meter. Jeg velger 10100 meter som cruise på denne turen. Ved hjelp av nevnte kalkulator finner jeg ut at dette er 33 136 feet. Jeg velger da å bruke FL320 i Norge og Finland.
Flightplanen blir da følgende:
ULMER VANOS/FL320M074 TINOS ATA UM609 HTK
VANOS er punktet på riksgrensen mellom norge og russland.
Et par viktige ting til slutt:
Husk at man må alltid være i metric FL i Russland, endre høyde før man entrer russisk luftrom og endre etter man har forlatt.
I Russland bruker man QFE og IKKE QNH. QFE tar utgangspunkt i at man er i høyde 0 når man er på flyplassen, ved QNH er høyde 0 havnivået. Transition Altitude er 1500 meter (5000 fot), er man over 1500 er det 1013mb som gjelder, under er det local QFE.