Gå til innhold

Anders Henriksen

Members
  • Innholdsteller

    600
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Anders Henriksen

  • Bursdag 16. nov. 1988

Anders Henriksen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Var skikkelig morro å sitte online som ATC igjen etter 2 års pause. Takk til alle som fløy, satser på å se dere igjen utover høsten
  2. Heisann, Stillingen som Director of Norway FIR er ledig, er du interesert og er minimum Senior Student (S3) er det kanskje DEG vi leter etter! For mer info: http://forum.vatsim-scandinavia.org/index.php?/topic/647-vatsim-scandinavia-seeks-new-director-of-norway-fir/
  3. Demonstrasjonsvideo av elektrisk taksing: http://www.flightglobal.com/news/articles/video-l-3-and-lufthansa-get-moving-with-e-taxi-demonstrator-365815/ I tillegg til det som er nevnt over er det jo interessant at man reduserer gangtiden på jetmotorene på opptil 1200 timer per år som igjen betyr at man sparer penger på vedlikehold og drivstoff. Flyet kan selv snu 180 grader på en taksebane og rygge om nødvendig. Pushback bilene blir unødvendig.
  4. Begynnelsen på slutten for pushback-traktorene på flyplassen? En framtid der passasjerflyene summer relativt stille langs taksebanene og turbinviftemotorene først startes opp når flyet stilles opp for takeoff, trenger ikke være langt unna. Lufthansa Technik har i samarbeid med amerikanske L-3 Communications og Airbus nylig gjennomført et vellykket demonstrasjonsprosjekt med såkalt grønn taksing. http://www.tu.no/motor/article295310.ece
  5. Flott tiltak! Jeg har fått flere flotte tilbakemeldinger på dere som satt ATC på mail idag, veldig gøy å se. En av dem var denne:
  6. Ettersom denne "opppfriskningen" også er fornyet OTS må Gunnar dekke ENGM twr og app sine områder i tillegg. Kom å fly
  7. Minner om denne, eventet er imorgen 11-15 lokal tid.
  8. Dette lignet veldig på Lyngdal
  9. Rutene er laget i sammarbeid med russerne Eivind, og det er ikke særlig lurt under et event å ha samme rute tur og retur. Å bruke PELOR som både SID og STAR punkt og heller ikke bra, derfor ble valget PELOR som STAR og ULMER som SID.
  10. 20 min igjen, kom å fly
  11. Feet-meter ENTC-ULMM IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR Ved KELEK krysser man den russiske grensen og man må krysse denne ved å ligge i en høyde på meter. I flighten over har jeg valgt FL310 fra Tromsø, ved bruk av en online kalkulator fant jeg ut at FL310 = 9448 meter. I Russland må man ligge på enten 100 eller 600 meter (9100 eller 9600), jeg velger da 9100 meter som jeg da skal ligge på i Russland. 9100 meter finner jeg ut er ca 29900 fot. Cruisespeed vil bli mach 0.74 Flightplanen blir da følgende: IDLIN ENEXI UM613 KELEK/S910M074 A227 PELOR hvor S betyr flight level i tiende meter (910=9100) og M betyr speed i mach som man vil krysse KELEK med. meter-feet ULMM-ENTC ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK Her blir det motsatt, man må nevne høyde i fot og ikke meter ved grensen, samt speed i mach. Cruise høyden i flightplan må skrives i meter. Jeg velger 10100 meter som cruise på denne turen. Ved hjelp av nevnte kalkulator finner jeg ut at dette er 33 136 feet. Jeg velger da å bruke FL320 i Norge og Finland. Flightplanen blir da følgende: ULMER VANOS/FL320M074 TINOS ATA UM609 HTK VANOS er punktet på riksgrensen mellom norge og russland. Et par viktige ting til slutt: Husk at man må alltid være i metric FL i Russland, endre høyde før man entrer russisk luftrom og endre etter man har forlatt. I Russland bruker man QFE og IKKE QNH. QFE tar utgangspunkt i at man er i høyde 0 når man er på flyplassen, ved QNH er høyde 0 havnivået. Transition Altitude er 1500 meter (5000 fot), er man over 1500 er det 1013mb som gjelder, under er det local QFE.
  12. VATSIM Scandinavia and Russia welcomes you to the cold freezing north to say farewell to the metric system in Russia. The airports of ENTC Tromso and ULMM Murmansk will be fully staffed for a shuttle event between them, while Norwegian, Finish and Russian ACC controllers will provide proffesional enroute service. When: Sunday 6th of November, 10-14 UTC Where: Shuttle event between ENTC and ULMM The flight time between the two airpoirts is estimated to around 1 hour (B737). Recomended routes ENTC-ULMM: IDLIN ENEXI UM613 KELEK A227 PELOR ULMM-ENTC: ULMER VANOS TINOS ATA UM609 HTK Charts ENTC: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENTC/entc.html ULMM: http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en'>http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en Scenery ULMM FS 2004 (freeware): http://vatrus.aero/airport.php?icao=ULMM&lang=en FSX (freeware): http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=155110 Scenery ENTC FS2004 (freeware): http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/75/visit.html FSX (freeware): http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296/visit.html
×
×
  • Opprett ny...