Gå til innhold

Carl Martin Mathiesen

Members
  • Innholdsteller

    136
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Carl Martin Mathiesen

  • Bursdag 30. nov. 3

Carl Martin Mathiesen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er vel akkurat det som er FPS da. Desto høyere FPS, desto bedre flyter simmen. Et kort som oppnår høyere FPS, kan godt gi mer hakking enn et som oppnår lavere. Enkelte kort har temmelig variabel FPS ved målinger: De kan få "plutselige" høye utslag (peaker) og tilsvarende lave. Disse utslagene kan det være vanskelig å se på FPS angivelsen hvis du har denne fremme, men de lave utslagene kan få simmen til å hakke. Et kort med jevn FPS, men høyere enn cirka 25 er å foretrekke. Det er gjort en masse målinger på dette og har vært oppe på forumet her før.
  2. Geir, se PM -- Takk skal du ha ! Blir spennende å se fremover om det blir installert flere navigasjons-hjelpemidler tilknyttet Valan. Mener å ha lest et sted at det er aktuelt. Ellers tror jeg nok at DH8-100 er mest passende ja
  3. Ja omtrent den størrelsen, men 100, 200 eller 300 ( 400... ) ?
  4. Ja vind og vær ja, Valan er ingen lett flyplass å lande på forstår jeg. Før jeg gikk nøyere til verks og sjekket kotene på kartet og ikke minst så approach prosedyren som jeg omsider fant, så kom jeg over Samestind / Skipsfjordtinden og Stornakken. I høstmørke, vind og lite å navigere etter, lurte jeg på om dette var mulig i virkeligheten. Men, approachen min var jo totalt feil....så feil at jeg kanskje ikke burde nevnt det... Jeg har vært med på mange husketurer, helt fra Twin Otter epoken (spesiellt en som ikke gikk så bra for en av passasjerene), men kan tenke meg at mine historier blåner i forhold til hva mange lokale opplever bl.a. på Valan. Noen som vet hvor stort fly som er tillatt å lande på Valan forresten ?
  5. Endelig har jeg funnet noe - jeg måtte ut å søke i den store verden for å finne beskrivelse av landing på Valan !! Linken er denne: nettside
  6. Noen som vet hvor vi kan få lastet ned arrival-, approach- og departure kart til Honningsvåg Valan ENHV ? Jeg melder nå pass etter å ha søkt i lang tid uten å finne noe........... Det er jo ankomster og avganger der til sent på kveld, og å foreta approach til RW8 i høstmørke er ingen spøk. ( Brukes RW8 i det hele tatt for landing ??)
  7. Ja, jeg kan bekrefte at Perfect Flight er semre greier. Jeg gikk selv i baret og kjøpte Jumbo 2004 gjennom Simmarket. Produktet virket ikke som beskrevet og tildels forringet enkelte fasiliteter i default FS. Det tok laaaang tid før et tullete svar fra Perfect Flight kom, men da hadde jeg allerede kontaktet Simmarket. Sistnevnte beklaget at produktet ikke svarte til det beskrevne og bestemte at de droppet å sende meg regning ! Jeg synes det var redelig gjort av Simmarket, tatt i betraktning deres egentlige ansvar som er å leie ut en markedsplass eller et torg om du vil. Det som forundrer meg er den manglende evne og unlatenhet vi opplever når det gjelder å rydde opp i fusk i denne bransjen. Men dette er vel mer kompleks jus enn som så antar jeg....................og dessuten er det vel noen som heller vil tjene litt penger............. Jeg skulle ha unsdersøkt her på forumet først.....!
  8. Har sett mange ganger her på forumet nå at endel klager på at de ved fs crash, tilbake på skrivebordet o.s.v. må starte flighten helt ifra startpunktet ( dep. airport ) igjen. Dette er ikke nødvendig hvis Pete Dowson's Autosave program er installert. Altså; for de av dere som ikke vet det, er dette et fikst lite program, som i tillegg har en cfg. fil hvor du kan justere enkelte parametre. Håper dette kan befri de uheldige fra unødvendig frustrasjon med dertil hørende avrevet hår...... Let etter "autosave" på AVSIM under "general utilities".
  9. Jeg syntes dagens video med 747 fra LUX til San Francisco på airsidetv.com var interessant. Todays broadcast som den heter finner dere nesten øvers i høyre hjørne. Her e linken airsidetv.com Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før videoen blir byttet med en annen. Den starter forøvrig med litt 737-200 flightsim.
  10. Gjennom mange år har vel det meste vært lagt inn på dette forumet og når noe har vært inne før er det alltid en eller annen som vil kjekke seg med å påpeke det. Men, innleggene forsvinner etterhvert og ALLE får ikke med ALT. SÅ ALTSÅ; her er noen nettsteder som kan gi en del timers videotitting og info vil jeg tro. Bl.a., til tross for litt langtekkelig prat, er FSTV interessant med objektiv vurdering av FS2004. Begge linkene har egentlig linker til hverandre, så det holder med å gå inn på den ene. fsworld.us og airsidetv.com
  11. ADDONS ER BRA ! Med det mener jeg også FREEWARE ! Det fine med freeware er jo at du kan kvitte deg med det, uten at det har kostet deg en drue. Sånn er det ikke med payware ! Defor; før du begynner å skaffe deg payware bør du ha gjort deg opp noen tanker om 1. hvilke behov du har og 2. hvilke krav du vil stille til det du legger til fs'en din. Så, 3. på denne bakgrunnen bør du undersøke innholdet i det produktet som fanger oppmerksomheten din ute på de ulike flightsim. nettstedene (eller i butikkene). 1. BEHOV Hva er det du liker best ved FS ? - Er det å komme til en flott flyplass, isåfall stor flyplass eller bushscenery ? - Er det å se virkelighetstro natur (Mesh) VFR flyging ? - Er det å fly i et avansert fly ? - Liker du å fly langdistanse, fra en fin addon flyplass et sted og til en annen fin addon flyplass på den andre siden av kloden - Eller vil det være gøy å holde seg til et land ? ! - Liker du å bygge opp og skape liv selv til en flyplass - Osv. Alle programmene finnes der ute, gratis eller ikke ! 2. KRAV Hvor setter du grensen for nedre framerate (FPS). Jeg mener å ha lest et sted at det menneskelige syn klarer å fange opp litt over 20 bilder pr. sekund - la oss si 22. Det betyr at f.o.m. FPS på 22 og oppover så opplever vi at filmen/FS'en flyter som virkeligheten. De fleste av oss syns vel 12-15 FPS er ok også, men under det så kan hakking begynne å bli noe irriterende. Under ca.6 oppleves det så hakkete at vi får en meningsløs kontroll på flyet. Payware er ofte så komplekse programmer eller scenerier at de derfor krever store maskinressurser for å flyte i simmen. Dette står det nesten alltid noe om i produktbeskrivelsen med hensyn til maskinkrav - stort sett er den nevnte nedre grense BARE TULL OG TØYS - da er du fort nede i 6 FPS og værre. Recommended prosessor og RAM osv. bør stort sett taes som den virkelige nedre grense, men jeg understreker; fra og med det nivået går det stort sett greit. Jeg har sagt det før på forumet og jeg gjentar det her: HVA ER VITSEN MED Å KJØPE NOE SOM HAKKER ???!! 3. UNDERSØKE INNHOLDET I PRODUKTET. Produktbeskrivelsene er ofte dårlig skrevet, rotete og med engelsk preget av nasjonaliteten på programutvikleren. Ikke gi opp her, ha tolmodighet til å lese og er det noe som er uklart, benytt kontaktadressen som gjerne er oppgitt for å spørre hvis du er usikker på hva programmet inneholder. Og det er interessant å undersøke her på forumet. Jeg nevner et eksempel da jeg bommet: Perfect Flights JUMBO 2004 så jeg på SimMarket. Jeg trodde det var en avansert flypakke med JUMBO liveries og et adventureprogram i tillegg, fordi den ligger sortert under aircrafts. Det var det ikke, det er i utgangspunktet et adventureprogram med Jumbo(747-400) og adventureprogrammet er en katastrofe, det funker rett og slett ikke ! Jeg fikk ikke teknisk støtte som nevnt i produktbeskrivelsen. Heldigvis hjalp SimMarket meg og jeg kom meg løs av handelen. Hadde jeg undersøkt her på forumet og lest noen reviews hos SimMarket hadde jeg aldri kjøpt ! Husk at det er ikke alltid simmere her på forumet oppgir hvor kraftig maskin de har når de forteller om hvilken FPS de oppnår, og de forteller ikke alltid om de flyr et komplekst addon fly på default scenery eller omvendt eller begge deler. Et annet eksempel er PMDG' 737 NG. Det er bra, men det de oppgir som nedre grense er 700 Mhz- Dette er reneste sprøyt ! Recommended er 1.8 Ghz -DET er MINIMUM !! , ellers kan du ikke benytte virtual cockpit og skal du bevege deg på eller rundt et addon scenery så hakker det så mye at det hele blir meningsløst. Altså tull å kjøpe med under 1.8 Ghz (kanskje under 2.0 også....) MED ANDRE ORD: Skal du kjøpe payware, så gjør som vinsamlere; de kjøper bare den vinen de liker og velger den med omhu - den skal også kunne holde en stund !
  12. Kjenner dere dere igjen: Du starter en flight. Akkurat da du er konsentrert som mest, tingene flyter bra og en herlig virkelighetsfølelse siger innover deg, DA, er det en eller annen som roper på deg eller kommer inn og spør om et eller annet Du forstår raskt: du er ikke "der", men HER (for pokker). Forstyrreren forsvinner, du er alene igjen, ikke så rolig nå, men lysten å starte opp på nytt kommer tilbake. Som følt, så gjort. Det flyyyter, du ER i cockpiten igjen og du føler at det er godt å sitte tørt der når det regner såå jxxxxx der ute..... Alt går som smurt, push bach, taxing, hold short, hold position, V1,VR taaaake oofffff - WOW. Du befinner deg i crusing altitude, decent begynner, alle opprop blir besvart og etterkommet, som det flyter..... intercept with ILS går som smurt, ALT SAMMEN går som smurt- dette ER virkelig - final approach. SÅ, du skal til å lande og DA- ja akkurat DA åpner døren seg brått og neste brølende spørsmal kommer og en eller annen henger over deg HJÆÆÆÆÆLP - Tja det var den flyturen. Hvorfor kommer det alltid noen og forstyrrer AKKURAT når du skal lande Folkens, IDAG, så fløy jeg fra Sola til Aberdeen. ALT fløt, det var en herlig følelse av virkelighet, jeg landet,taxet til gate og avsluttet, UTEN en eneste forstyrrelse. KAN MAN HA DET BEDRE
×
×
  • Opprett ny...