Gå til innhold

IFR utan kartor. ???


Fredrik Mårtensson

Anbefalte innlegg

Tack för i går folkens, det var kul...även om man inte ha gjort det så många gånger...men men.

Blir det svårt för "controller" när det kommer en med IFR och som inte har STAR karta, men har gjort en flightplan med Intersections? Jag startade från ESSA och skulle till ENGM, efter SUMAK fick jag en Intersection GOTUR tror jag det var, men hadde inte räknat med det...hehe. Kan man använda flightplanner och lägga in allt sånt ? eller vad använder ni för program?

Tack för hjälpen

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik

Når jeg sitter som ATC og mottar en flightplan(FP) som inneholder intersections, regner jeg med at piloten vet hvor disse er, og at disse er lagt inn i FMC eller GPS. Når du setter opp en FP, må du vite hvor denne FP går.

Hvis du ikke har kontroll på dette, bør du anmode om vectorering fra ATC.

(dette er ikke til bryderi, dette er noe ATC er til for å gjøre og som de fleste gjør med den største glede)

Dette gjør du enklest ved å anføre f.eks "need vectors" i merknader i FP, samtidig som du informerer ATC om dette ved første kontakt. Kommentaren "no maps" forteller ATC lite. Det kan være at du mangler SID/STAR (da trenger du også vectorering) du kan ha "maps" i form av FS Navigator men mangler i papir, du mangler underveiskart osv...

Bruk helst merknader som forteller ATC noe, ikke noe som gjør at man må bruke tid på samband for å spørre om hva merknadene innebærer.

Jeg bruker FS Navigator når jeg flyr, denne har både kart, SID/STARS, intersections og alle andre navigasjons hjelpemidler. Den kan også kobles opp mot autopilot og brukes som en slags FMC.

Håper dette var noe beskrivende.... God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...