Gå til innhold

Hjelp ønskes! Pro controller/Battle com og SB


Esben Norby

Anbefalte innlegg

Hei jeg har lyst til og begynne med litt online flyging og har lastet ned squawkbox,procontroller og battlecom. Jeg har også registrert meg som Satco/ivpa pilot og har fått medlemsskap der. Problemet mitt er følgene: Kobler meg opp og ønsker å vere observer. Men jeg får alså ikke kontakt med noen controllere med de ip addressene som jef har lest i andre innlegg. Har også uten prøvd å lytte med battlecom uten hell.(får ikke kontakt) Jeg ønsker å lytte en stund før jeg begynner å bruke Squawkbox som pilot. Noen som kan foklare meg på en emkel måte hvordan jeg får lyttet på andre piloter som kommuniserer med tårnene?. Takker for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Og velkommen i klubben.....

For å kunne se ev. skriftlig kommunikasjon mellom controller og piloter, må du være inne på samme frekvens som disse, og den frekvensen avhenger jo av hvilken posisjon controlleren har. Du finner alle frekvenser i Pro Controller ved å trykke "File/View Sector Info" i Pro Controller eller ved å bruke "ATC Directory" i SquawkBox.

For å skifte til denne frekvensen i Pro Controller, skriver du f.eks. "//125.05" (uten fnutter) i tekstboksen (dette er ENOS_CTR). Da vil frekvensen på høyre side i Com-vinduet endres, og du får inn alle tekstmeldinger, selv om du bare er observer.

Når det gjelder oppkobling med voice: Det finnes ingen fast IP-adresse for voice-kommunikasjonen. Det som ofte skjer er at EN controller setter opp sin Battlecom som Server/Host, og lager kanaler til andre controllere som ønsker å bruke den samme IP-adressen. Host'en opplyser IP-adressen til alle andre (i sin ATIS), og så kobler andre controllere seg opp mot Host'en. De legger alle den samme IP-adressen i sine ATIS, og dermed får alle piloter mulighet til å koble seg opp mot denne maskinen (hjemme hos Host'en).

For å finne den IP'en som alle bruker for øyeblikket, må du sjekke ATIS-meldingen til en av controllerne som er pålogget. Dette gjør du ved å skrive f.eks. ".atis ENOS_V_CTR" i tekstboksen nederst i Pro Controller eller i tekstboksen i SquawkBox.

Si fra hvis noe er uklart, og......

Lykke til!

Vennlig hilsen

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men desverre så er jeg nok ikke i mål enda.

Når jeg starter Pro controller så må jeg logge meg på en server ? gikk inn på satserver online listing og fant ut at på prime så var der 53 stk koblet på. Nå er det slik at feltet som heter wiev sector info er grått og kan ikke velges(både før og etter at jeg er connected). Kan derimot trykke inn who is online. Gjør dette og får da muligens fram et noen piloter samt et par controllere, men her kan jeg jo ikke gjøre noe?. Må ikke jeg velge en IP adresse til en controller for og få frem flyene og teksten i PC ? og hvor skriver jeg den inn ?

Takker igjen for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at når jeg kobler meg opp mot prime server så får jeg etter en liten stund en feilmelding som er slik: "Asynchonous socket error 10060"

Har fylt ut riktig navn samt sert ID og passord. Rating: "Observer"

Facility type: Prøvd både "observer og Tower controller"

Port: 6809

Transmitter elevation: 0

FS98 MP Host: Ikke huket av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Aha: Feltet "View Sector Info" er grått!

Hvis du bare har svart skjerm og ikke ser noe som helst, tyder det på at du ikke har du lastet ned og åpnet en sektorfil. Det må du ha, ellers vet ikke PC hvilken del av verden som skal vises....

Disse filene finner du her på Flightsim.no (for Norge), ellers finnes det mange på http://www.SATEUR.org/" TARGET=_blank>www.SATEUR.org/Sectorfiles.

Ellers er det slik at alle serverne er koblet i nettverk, og du vil kunne se og høre alle på hele nettet, uansett hvilken server du er tilkoblet (jeg bruker ofte SATUK). Du trenger ikke å skrive inn noen IP til controlleren for å få frem noe på skjermen, etter at du er pålogget en av serverne.

Håper du kommer videre nå.

Vennlig hilsen

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

[Edited by Per Olav Løvbak 30-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet ned sektorfilene Norge nord og sør men har sikkert ikke fått disse på riktig plass. Skal ikke disse legges under Procontroller/sectorfiles/norge ?

Ellers så er det sikkert mange andre som har lyst til å komme i gang med online flyging, men som ikke vet hva de skal foreta seg. Og da kommer jo disse opplysningene til god hjelp.

Regards

Esben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Sektorfilene kan du forsåvidt legge hvor som helst. Jeg har gjort som deg, å lage meg noen underkataloger for filer fra forskjellige land (Norge, Sverige, England osv.).

Men for å få frem informasjon på skjermen, må du ÅPNE en sektorfil i Pro Controller, med File / Open. Du kan kun ha en sektorfil oppe om gangen, og da vil du kunne se det som skjer i dette området (f.eks. Sør-Norge ELLER Nord-Norge). Da vil du også få frem info om denne filen (frekvenser osv.) ved å bruke File / View Sector File.

Hilsen

------------------

Per Olav

VBX099/ATC

[Edited by Per Olav Løvbak 01-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...