Gå til innhold

Nær komplett Boeing 737 NG cockpit-prosjekt selges


Anbefalte innlegg

Med tungt hjerte, men av tidsmessig praktiske årsaker pga. en pågående ganske intensiv utdannelse utenlands har jeg valgt å legge ut mitt "hjertebarn" gjennom flere år for salg her nå.

 

Har brukt et par dager på å gå gjennom å registrere alt dette nå, og dette er det jeg har kommet til at jeg i hvertfall har av komponenter/deler her:

 

 

-Solid simulatorplattform av tre bygget av lokal håndtverker, 250 x 270 cm og 16 cm høy. Dekket stål/aluminiumsplater (likt virkeligheten). Har også en boks med naglelignende stifter liggende for å kunne borres/settes inn for å gjøre gulvet så realistisk som mulig ift. virkeligheten.

 

-Skjermopplegg laget på mål og i deler produsert og senere montert i nåværende rom av et lokalt håndverkfirma. Selve skjermen er dekket med tilbøyde treplater, ujevnheter sparklet ut, finslipt og til slutt malt med flere lag med såkalt "Black Widow", en blanding av div. malingskomponenter etter oppskrift for best mulig gjengivelse av projisert bilde. Hele skjermen har gangvei i bunn langs hele kurvaturen og er plassert på hjul for finjustering av posisjon. Hele skjermen er senere også overbygd med tak med slidebar plate i takbunnen med fester for 3 projektorer. Kurvaturen er ca 200o. Bøyde og krøyp under, over og rundt det jeg i praksis fikk til for måling av hele skjermopplegget idag og målte bredde på det bredeste ca. 340 cm, høyde 235 cm (med hjulene) og dybde ca. 210 cm. Har hatt elektriker for montering av div. ledninger og strømuttak på selve skjermrammen for praktisk tilkobling av div. elektrisk utstyr (som er mye!). Hele skjermmodulen er sortmalt.

 

-FlightDeck Solutions: Komplett MIP og CDU-bay. Senere også supplert med div. detaljer som Korry-brytere og montert dimbart backlight på riktig plass på lower console på MIP'n.

 

-FlightDeck Solutions: 2 CDU'er 

 

-FlightDeck Solutions: Skjerm for lower EICAS

 

-Matrox: TrippelHead2Go

 

-FlightDeck Solutions: B737NG Modular Nose Section (black)

 

-FlightDeck Solutions: Fwd. Overhead med montert dimmer for back light

 

-2 x Automatic Engine Start Switches kjøpt fra Archen Simparts og montert med Phidget Reley Card i Fwd. Overhead

 

-FlightDeck Solutions: FDS 737 PRO-MX AftOverhead Package

 

-FlightDeck Solutions: FDS B737NG Interior Lining Package

 

-Fra Flight Illusion kjøpt og montert via tilhørende kretskort og daisy chain følgende analoge instrumenter: 

 

Til overhead:

-EGT

-Fuel Temprature

-Cabin Temprature

-Oxygen Pressure

-Cabin Climb

-Duct Pressure (dual needle)

-Differential Pressure/Cabin Altitude (dual needle)

 

Til MIP:

-Yaw Damper

-Flap Position

-Brake Pressure Indicator     

 

-Har i tillegg også kjøpt Wet Compass for Airliner fra Flight Illusion som aldri er brukt og knapt nok pakket ut av esken.

 

-Montert dimbart lyslister under Glareshield og MCP

 

-REVOLUTION SIMPRODUCTS: Motorisert Proline Throttle Quadrant (med Revolution TQ Manager-card)

 

-REVOLUTION SIMPRODUCTS: Rudder Pedals Captain + First Officer med Dual Connecting System (som gjør at siderorspedaler kan sammenkobles via mekanisk stag)

 

-FlightDeck Solutions: B737NG PRO-M SeriesPedestal Package med senere montert dimmer for baklight

 

-PSU 5V/12V montert bak på MIP'n

 

-2 stk. ButtKickers tiltenkt senere montering på stolene for f.eks simulering når luftbremsen deployes. Disse er aldri brukt og knapt nok pakket ut av originaleskene.

 

-Aircraft Controls Engineering: 2 stk. 737-yokes

 

-2 monterte Map Lights

 

-2 stk. restaurerte (nytrukket overflate) Weber originale flight deck-stoler på medfølgende (rette) skinner. Tidligere brukt på 727 freighter fra USA.

 

-CPFlight: MCP-PRO Series (montert)

 

-CPFlight: 2 x EFIS Selector-PRO Series (montert)

 

-SISMO Soluciones: 2 x 737NG Clock Gold Line (montert)

 

-Routech: Boeing 737 NG Steering Tiller (montert)

 

-Monterte FDS Sys Cards, Leo Bodnar BU0836X, Phidget Relay, OFF-ON-MOM switches f.eks. til startbryter for APU'n i Fwd. Overhead + en haug med diverse ledninger, USB-kabler (korte-lange), USB-hubber, grafiske kabler (korte-lange), brytere, loddeledninger og en masse småting i flere ekser jeg ikke gadd å kikke og notere alt sammen  :)

 

-4 PC'er med bl.a Prepar3D v3 på hoved-PC'n. Prosim Suite og Jetstream Flight Model  

 

Hoved-PC:

-ASUS Maximus V Extreme, Socket-1155

-Intel® Core i7-3770K Processor

-Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler

-Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8GB

-Kit w/2x4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, Platinum

-Corsair SSD Force Series 3, 90GB 2.5"

-Corsair SSD Force Series 3, 180GB 2.5"

-GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

-Corsair AX 850W PSU

 

"Nr. 2"-PC:

-Intel i7 965 3.20 GHz

-Nvidia GeeForce GTX 580

-Kingston DDR Hyper-X 1600 MHz 12 GB RAM

-3 HD's: 280GB - 120GB (SSD) - 700GB

-1200W

 

 

 

Ikke verdens beste bilder dette, men dette bør jo helst ses på i virkeligheten for å få et bedre inntrykk.

 

5.jpg

 

CPFlight - MCP-PRO Series, 2 x EFIS Selector-PRO Series:

FullSizeRender16.jpg

 

Aircraft Controls Engineering - 737-yokes:

3_1.jpg

 

FightDeck Solutions - Lower Eicas, FDS CDU x 2, FDS Korry switch, Flight Illusion Gauges:

FullSizeRender1.jpg

 

SISMO Soluciones - 737NG Clock Gold Line:

FullSizeRender5.jpg

 

FightDeck Solutions - FDS 737NG FwdOverhead Package, Flight Illusion Gauges, Automatic Start Switches:

FullSizeRender15.jpg

 

FightDeck Solutions - FDS 737 PRO-MX AftOverhead Package, Flight Illusion Gauges:

FullSizeRender14.jpg

 

Esker med mye praktisk og nyttig til forskjellig bruk :)

FullSizeRender8.jpg

 

Routech Boeing - 737 NG Steering Tiller:

FullSizeRender13.jpg

 

REVOLUTION SIMPRODUCTS - Rudder Pedals Captain + First Officer:

FullSizeRender20.jpg

 

FullSizeRender7.jpg

 

REVOLUTION SIMPRODUCTS - Motorisert Proline Throttle Quadrant (med Revolution TQ Manager-card):

FullSizeRender27.jpg

 

FullSizeRender26.jpg

 

FullSizeRender24.jpg

 

3-sifret antall timer med jobbing ligger bak på baksiden her  :)

FullSizeRender22.jpg

 

Flight Illusion - Wet Compass for Airliner:

FullSizeRender9.jpg

 

2 stk. ButtKickers aldri brukt i originalesker:

FullSizeRender11.jpg

 

Weber - Originale 2 stk. restaurerte (nytrukket overflate) Flight Deck Seats på medfølgende (rette) skinner:

FullSizeRender21.jpg

 

Noen av de mange helt nødvendige ledningskveilene før å kjøre dette sammen :)

FullSizeRender17.jpg

 

FightDeck Solutions - B737NG PRO-M Series Pedestal Package:

FullSizeRender19.jpg

 

FullSizeRender18.jpg

 

FullSizeRender.jpg

 

2_1.jpg

 

FullSizeRender_1.jpg

 

FullSizeRender6.jpg

 

FightDeck Solutions - Deler av B737NG Interior Lining Package:

FullSizeRender10.jpg

 

FullSizeRender2.jpg

 

FullSizeRender3.jpg

 

3 av de beste av 4 PC'er:

4.jpg

 

 

Mye av dette er jevnt over lite brukt som jeg i perioder har prioritert når jeg har hatt tid og mulighet og da helst jobbet med enkeltenheter (som aft. overhead, MIP, Pedestal osv.), så simulatoren har i praksis egentlig aldri vært kjørt sammen med absolutt absolutt alt av alle komponentene sammen.

 

Det jeg pr. hukommelse husker ikke funker eller funker redusert av alle disse tusenvis av små enheter som skal jobbe sammen, er at den ene CDU'n fra FDS har vært ustabil ifa. noe jeg tror er en eller annen dårlig kontakt som gjør at Prosim-CDU vises på skjermen, men (alle) tastene har noen ganger hengt seg helt opp. Rudder trimmen på Pedestalen fikk en transportskade underveis fra Canada så den mekaniske (motoriserte) indikatorpila er det en eller annen løs eller manglende sak som gjør at den ikke beveger seg. Men pedestallen ellers er konfigurert med brytere/lys, radio, nav, transponder, dimbart back light som fungerer.

 

Selve skjermenheten er stor, tung og kraftig (som nevnt 340 cm på det bredeste, 235 cm høy med hjulene og ca. 210 cm dyp) og er altså montert opp i simulatorrommet etter produksjon av enhetene til den eksternt. Den er fysisk alt for stor til å komme gjennom dører etc. som en enhet og den må derfor deles opp og så settes sammen på sitt nye sted igjen. Å først ta av taket og så dele den vertikalt i 3-4 enheter ser jeg for meg er den beste og mest praktiske måten å gjøre det på (men det finnes sikkert atskillig klokere hoder enn meg på dette som kan ha andre og bedre løsninger enn dette :)

 

Da som nevt arbeidet har gått i etapper over flere år, er det nå for en del av dette en stund siden jeg har vært borti det tekniske og detaljer omkring ditt og datt. Læringskurven for mye av dette er både bratt oppover, men også nedover når det er en stund siden man har har jobbet med noe av dette. Sånn ift. veldig kompliserte spørsmål var dette ment altså :)

 

Da jeg nå av hovedsakelig tidsmessige årsaker gir opp prosjektet, er jeg interessert i å selge alt sammen i en pakke og ikke selge løse deler her og der. Jeg mener dette er en nokså sjelden mulighet for seriøse interssenter av å få en fullskala Boeing 737NG cockpit til her å spare veldig mye på flere områder. Denne cockpiten satt sammen er godt oppe på 90%-tallet av en komplett ferdig funskjonell cockpit. Det som mangler for at den hadde vært ferdig ift. alt av deler for meg, var de 3 projektorene jeg solgte her inne bare for noen uker siden (for å kjøpe HD-projektorer). Men som da nå ikke blir noe av da jeg etter noen dagers overveielser har tatt avgjørelsen om å selge.

 

Man vil her ikke minst spare mye ventetid på deler fra rundt om i verden (Throttle Quadranten tok f.eks. godt over ett år fra den ble bestilt til den var i hus). Det aller meste av større komponenter som skal produseres tar av erfaring nesten uten unntak flere måneder og regelen er forsinkelser. Over 1000 timer nedlagt på div. jobbing er allrede ferdig og ikke minst er det jeg ønsker for alt dette flere hundre tusen kroner mindre enn det faktisk har kostet meg gjennom årene. Anslagsvis har dette totalt kostet meg et sted mellom 450-500.000,- og jeg syns ikke det er veldig urimelig å ville ha kr. 150.000,- for dette, absolutt alt inkludert (loddebolt og multimeter inkludert også hvis man vil)  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dagen idag til å gå gjennom flere årsmapper, kontoutskrifter, lagrede bilag/utskrifter, e-postkorrespondanse ++ for å konkretisere mer nøyaktig det beløpet jeg anslo nederst i annonseinnlegget i går.

 

Jeg har dog bevisst bare tatt med de større utgiftene basert på kvitteringer, innbetalt mva. osv. Vet det finnes mindre utgifter som f.eks. til ledninger, skruer, krympeplast, mindre verktøy osv. og som jevn over dukket opp mer eller mindre hele tiden, men som jeg har latt forsvinne litt og ikke brydd meg så mye med sett ift. det store "kaoset" :)

 

Men i alle fall kom jeg til at i rene økonomiske utgifter ifm. simulatorprosjektet har jeg hittil betalt i hvertfall kr. 506.117,- for alt sammen som nå er til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...