Gå til innhold

USB radio/tuner selges


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

Sitter med to USB TV-tunere jeg ikke trenger. Bestillte først disse to, men så fant jeg ut at det var en annen modell jeg egentlig var ute etter. Så da ble det disse to + en jeg bestillte i ettertid, som jeg bruker nå. Hvis noen er interessert i disse to, ta kontakt!

 

Må bare si at disse gir utrolig mye morro for pengene, dersom du har interessen :) I utgangspunktet, med den medfølgende programvaren, kan du se alle NRK's digitale kanaler (gratis DVB-kanaler), høre DAB radio og FM radio. Men med mindre du bor rett ved en TV-mast trenger du en bedre antenne som er egnet for disse frekvensområdene (den medfølgende antenna er nesten ubrukelig). Jeg bestillte derfor også to adaptere for BNC-plugger, slik at jeg kunne koble det på mine egne scanner-antenner. Denne adapteren fås med på kjøpet.

 

Men i tillegg, ved å laste ned en annen driver til den, kan du bruke dem med flere forskjellige gratis SDR(software defined radio)-software og dermed tune gjennom alt mellom 24 MHz og 1850 MHz - dvs. du kan lytte på alt av FM broadcasting, flyradio, værsattelitter... alt du kan få inn med en scanner egentlig + litt til. Den fungerer ypperlig til ACARS dekoding, og det har nettopp kommet en software som gjør det mulig å dekode ADS-B signaler (1090 MHz) slik at du kan bruke den som flyradar (med noe redusert ytelse , men det fungerer overraskende bra!)! For å se flyene på kart anbefaler jeg PlanePlotter (payware, men kan brukes til både ACARS og Mode-S dekoding, og har enormt mange funksjoner!)

 

Så vidt jeg vet er det (foreløpig) ingen sofware som lar deg bruke den på samme måte som en "scanner", du må altså tune frekvensene selv. Men jeg tror konseptet med disse billige USB-stickene er ganske nytt, og det er er mange ivrige programmerere/radioamatører der ute, så det er nok ikke altfor langt unna! ;)

 

Ang. den modellen her, vs den jeg bruker selv, er det ikke store forskjellen. Litt raskere respons kanskje, men ellers like bra mottak vil jeg si

 

Google RTL-2832U eller søk på youtube for mer info :)

 

Jeg gav ca 200 kr per stk for disse (med BNC-adapteren), selger de for 150 kr stk + frakt. Den ene er åpnet og testet og den andre er fortsatt i innpaktingen sin.

 

EDIT: jeg kan godt hjelpe til med oppsett av software og drivere, om det er behov for det! :)

 

Untitled-1-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er mulig, har testet selv med medfølgende programvare og du kan se alle NRK sine kanaler i overraskende god kvalitet! Men du trenger en godt innstillt TV-antenne, da den antenna som følger med som sagt, er veldig dårlig. Jeg koblet min rett på den antenna vi bruker for å ta inn RiksTV hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...