Lars Frederiksen Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Hejsa, Har netop opgivet VoxATC da den kræver engelsk udgave af Windows 7 Ultimate. Tænkte så om VATSIM var noget for mig? Jeg flyver kun GA (mindre fly), både VFR pg IFR. Er det muligt at få ATC-kontakt på disse præmisser. Flyver fortrinsvis i Danmark eller evt øvrige Europa. mvh Lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Så lenge det er ATC online på VATSIM, vil du kunne fly både VFR og IFR uten problemer. Bare å file flightplan, koble til og Off you go Kan også fly uten ATC, men det vil jo egentlig bli som å fly offline. De fleste ATC'er vil bli glade for all trafikk som kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Så selv små Cessna 172'ere er velkomne, det lyder godt! Jeg må finde mig en guide til VATSIM så jeg kan blive lidt klogere på hvordan det fungerer! mvh Lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Alle typer fly er like velkomne. Eneste "unntaket" er jagerfly og fly som driver "militær" aktivitet. Dette er underlagt noen restriksjoner på VATSIM. Du kan jo begynne å lese litt her: VATEUD Pilot Training og her: VATSIM Pilots Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Fine links Bjørn - mange tak! Jeg har installeret VATspy og kan se at der lige nu ikke er ATC controllere i Skandinavien. Derimod f.eks. i Nordtyskland og England. En controller i et naboland kan vel ikke varetage en flyvning jeg foretager mig i Danmark? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hei Lars. Akkurat nå så er det 3 atc i Norge. Vroute er et fin hjelpemiddel, for å se hvem om er på, eller har booket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Det stemmer Lars. Du må fly i en kontrollert sone for å få ATC. Men det er jo ganske vanlig at VFR fly ikke bruker ATC da de mange ganger flyr utenfor kontrollert luftrom. Men når du bruker vatspy så ser du hvor det finnes controllere online å kan fly der. Du kan jo fly hvor du vil i verden, det som er så flott med FS. Det kan også være en fordel å faktisk logge seg på å fly online selv om det ikke er ATC online. Da kan controllere se at det er trafikk på og da er det mer attraktivt å være ATC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg lufter min P-51 Mustang,og flyr litt akrobatikk over flyplassen jeg er på.Skikkelig artig det på Vatsim også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 vRoute - hmm, måske skulle man kigge lidt på den også. Indtil videre får jeg tilmeldt mig Vatsim og har printet en del info ud til gennemlæsning. Meget fint læsestof! Måske består jeg prøven snart Er egl lidt i tvivl om hvilket prg jeg skal vælge hvis je flyver små fly under VATSIM: SquawkBox eller FSinn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Har ikke noen erfaring med Squawbox selv, bruker FSinn. Etter hva jeg leste meg til selv var at SB er enklere å lære, men at FSinn gir flere muligheter og litt større frihet. Er en noe brattere læringskurve, men enkelt å greit å intstallere og sette opp samt logge på oneline. Så om du ikke har brukt noe før ville jeg gått for FSinn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Tak Bjørn - jeg vil kigge nærmere på FSinn! Mange spørgsmål - men alt er nyt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.