Gå til innhold

Flightsim`s Julekalender 2011


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

 

Julekalenderbilde.jpg

 

 

God kveld alle sammen!

 

Nå som det er under èn uke igjen, er det meg en glede å annonsere årets julekalender her på forumet :) Dere huske sikkert den vi hadde i fjor, og jeg har planer om å gjøre denne enda bedre. Jeg håper mange av dere får lyst til å delta også i år. Det blir flotte premier, harde spørsmål, og en morsom historie bak det hele, på funnet selvsagt :) Premiene vil bli offentliggjort 1.desember, da dette ikke er helt i havn enda.

 

 

For å holde konkurransen på et anstendig og skikkelig nivå, da det er store premier involvert, har jeg laget et lite regelsystem på hvordan dette skal foregå. Jeg håper alle vil respektere disse :)

 

 

* Julekalenderen vil foregå fra 1.desember kl. 00:01 til 24.desember kl.00:00

 

* Nytt spørsmål vil komme hverdag kl. 00:01. Svaret for "gårsdagens" oppgave vil komme i samme post som nytt spørsmål.

 

* For å svare på "dagens" spørsmål sendes en PM til Svale Leren (Meg) med emne: "Svar for xx.12". Altså datoen på spørsmålet du svarer på. Er du forsent ute, du ikke få poeng.

 

* Det vil være 1 spørsmål hver dag, som gir 1 poeng for riktig svar. Svarer du feil, får du 0 poeng. Man kan da ordne seg en toppsum på totalt 24 poeng.

 

* Poengsystemet i år er forbedret og er blitt mye bedre og feilsikkert.

 

* Er det flere som står med lik poengsum til slutt, vil det komme 5 ekstra spørsmål til disse den 25.desember kl.12:00. Om det da fremdelses skulle være likt, blir det gitt ett og ett spørsmål frem til vi har en vinner.

 

* Hvert spørsmål kommer til å være basert på en historie. I julen så skal jeg i en virtuell verden reise rundt i hele verden å besøke forskjellige flyplasser, reise med nye flyselskap og møte nye piloter og flyvertinner(verter). På slutten av hver historie blir det et spørsmål fra dagens tur.

 

* Foruten om meg er det ingen som skal lage noen post i denne tråden, foruten om når jeg har gitt privat beskjed til noen som følge av at jeg evt ikke har mulighet til å legge ut nytt spørsmål eller svar.

 

* Har dere spørsmål, ros, ris eller bare uenig i noe. Send heller PM til meg om det, enn å lage en post i denne tråden.

 

 

Da er det bare å glede seg, under èn uke igjen nå. Og lykke til alle sammen, god ventetid :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen. Da er ventetiden endelig igang, og 1.desember har intatt oss. Før jeg setter ut første spørsmål så må jeg få opplyse hvilken premie vi har å stille med i år:

 

En flott TrackIR 5, sponset av vår egen Dag "nettbutikken" Johansen rett fra vår egen nettbutikk her på forumet. En kjempetakk til Dag for det :)

 

Da er vi klare for årets første spørsmål :)

 

"Årets julekalender starter på vår alles Oslo lufthavn, Gardermoen. Jeg skal ut på langtur og sitter å leser på skjermene at flyet mitt er noe forsinket. Det ligger tett tåke over flyplassen, og med litt radartrøbbel, er de litt forsinket. Idag skal jeg til en flyplass langt nede i det sør, i det varmere strøk. Jeg sitter på gaten og ser flyet taxe inn, det er noe større enn en 737 ja.. :P Ca 40 minutter senere finner jeg mitt sete, og slår meg til ro. Har aldri reist med et så stort fly før. 35 minutter forsinket tar vi av fra Gardermoen, i en stor Airbus. Vi setter kursen noe sørøstover og climber til en høyde av FL350.

 

På turen nedover har jeg funnet meg en setekompis, vi sitter og småprater om løst og fast, og han kunne opplyse at selskapet vi reiser med ble kåret til årets flyselskap. Og det er jeg enig i. Gode seter, service og flotte fly. Etter ca 6 timer i luften ankommer vi min destinasjon for idag. Denne flyplassen har kun èn rullebane og den er på 4572m, men likevel hadde de i fjor over 119 000 flybevegelser over lufthavnen, og over 15 700 000 reisende.

 

Jeg bruker en stund på å finne bagasjebåndet og baggen min, men omsider dukker den opp og jeg forlate dagens svar, og setter kursen for hotellet mitt. Det viser seg å være særdeles mer luksuriøst enn hva jeg er vant med i Norge. Så nå skal jeg bare slappe av til i morgen, for da går turen videre til nye steder. Men først.."

 

Dagens spørsmål: På hvilken flyplass har jeg landet?

 

Da er det bare å sende inn svar til meg på PM. Merk i emne: "Svar for 1.12"

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld igjen alle sammen. Da er det straks klar for 2.desember, men før jeg legger ut nytt spørsmål skal dere få svar på gårsdagens oppgave ;)

 

Svar på gårsdagens oppgave var: Doha International airport, Qatar.

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Doha_International_Airport

 

 

Dagens spørsmål:

 

"Etter en drømmenatt på "luksushotell" her i Doha, er jeg klar for å reise videre i verden. Jeg setter meg på nok en airbus, og etter en liten prat med besetningen får jeg vite at jeg sitter på en airbus A330, helt lik den i går :) Dagens tur fortsetter sørover. Pilot forteller at vi flyr nesten rett sør, og jeg vil tippe en retning på ca 170 grader ut i fra kartet. Etter noen timer senere lander vi på en øy som det norske forsvaret er veldig aktiv på idag.

 

Hvilken øy er jeg på?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld.

 

Svaret på gårsdagens oppgave var:

 

Seychellene. Her har forsvaret en base og støtter NATO i sitt anti-pirat arbeid med sin Orion P3-N. Operasjonen er kalt Operation Ocean Shield.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Seychelles_International_Airport

http://forsvaret.no/operasjoner/operasjoner-i-utlandet/adenbukta/Sider/default.aspx

 

 

Dagens spørsmål, 03.12:

 

"I dag har jeg reist en laaaang tur. Ja, rett og slett helt fra Seychellene og til Norge og Andøya. Jeg har altså vært så heldig å fått sittet på med forsvarets Lockheed P3-N Orion. Turen har omtrent gått i et, bortsett fra et lite teknisk stopp i europa. Underveis har det vært tid til å prate med de fleste ombord, og jeg kom i prat om motoren til Orionen med et av crewet. Han fortalte meg at motoren på en p3-N Orion er samme type som en C130J har. Men, på utseende er det en vesentlig synlig forskjell. Og dagens spørsål er da som følger:

 

Sett bort fra propellen, hva er den synlige forskjellen på en P3 Orion motor og en C130J motor? "

 

Da er det bare å ønske lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.desember

 

Svaret på gårsdagens oppgave:

Hovedforskjellen på utseende av en C130 motor og en P3 Orion motor er jo selvsagt at motoren på sistnevnte ligger i hovedsak oppå vingen med et luftinntak over og under vingen. Mens motoren til en C130 henger under vingen med begge luftinntakene under.

 

God aften, beklager sent innlegg i kveld, men har vært utsatt for noe uvær med inneholdene tordenvær, så har holdt meg unna maskinen enn så lenge i kveld.

 

Men her er ihvertfall dagens spørsmål:

 

 

I går fløy jeg altså hele veien fra Seychellene til Andøya. Det var en rimelig lang tur, og det var godt å kunne legge seg ned i senga og ligge mykt etter en del timer på et hardt sete. I kveld fløy jeg til Bodø i en av de små dashene til Widerøe. Det var strålende vær, stjerneklart og -6 grader. Nord-Norge viste seg rett og slett fra sin beste side. Nordlyset er jo selvskreven i slike værsituasjoner, og jeg fikk være med på å fly langs med nordlyset. Det var en opplevelse jeg sent vil glemme. Men så til mitt spørsmål for idag, hvilke mulige himmelretninger kan man fly når man flyr langs nordlyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på gårsdagens oppgave:

 

Aurora Borealis, altså nordlyset, går i en sånn retning at man vil fly enten mot øst fra vest, eller mot vest fra øst om man flyr langs det. Les mer om det her:

 

Typically the aurora appears either as a diffuse glow or as "curtains" that approximately extend in the east-west direction.

Aurora Borealis

 

 

5.desember:

 

Det var gårsdagens spørsmål, og her kommer dagens ;)

 

I dag har jeg brukt dagen på å reise langt med fly, og nå sitter jeg faktisk i luften å sender inn spørsmål. Jeg er på vei over dammen fra London Heathrow og skal til USA. Jeg er på vei til en flyplass på østkysten av USA, den har 3 rullebaner og var på topp 20-listen over de mest travleste flyplassene basert på trafikk i 2010. Byen denne flyplassen ligger i, har også 2 andre STORE flyplasser, blant mange mindre også selvsagt :) Her er et bilde fra oven av flyplassen som jeg skal lande på om noen timer. Hvor er det?

 

julekalenderbilde-1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på 5.desember-luken:

 

Svaret på gårsdagens oppgave var jo da selvsagt, Newark Liberty International Airport, EWR.

 

 

6.Desember:

 

"Da har jeg omsider kommet meg frem til Newark og New york. Etter særdeles mye reising, og mange timer i et flyskrog den siste uken, er det på tide med en hviledag. Men spørsmål kommer fordi, og her er dagens spørsmål:

 

Nevn de 3 ikke-amerikanske flyplassene som hadde flest trafikkbevegelser i 2010, totalt. Trenger ikke være i kronologisk rekkefølge. Alle 3 må være riktige for å få poeng."

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på gårsdagens luke, 6.desember:

 

De 3 ikke-amerikanske flyplassene som har flest trafikkbevegelser er:

 

Beijing (PEK) 517 584 bevegelser

Paris (CDG) 499 997 bevegelser

Frankfurt (FRA) 464 432 bevegelser

 

Kilde

 

 

7.desember :)

 

"Jeg har forlatt New York, og har ankommet Washington DC. Altså ikke reist lange stykket. Nok en rolig dag i amerika, dagen i dag går til å handle inn litt julegaver til familien hjemme :grin: Før flyturene kommer på rekke og rad de neste dagene. Men selv om det ikke blir noe idag, blir det fortsatt spørsål. Og dagens er:

 

Hva heter den nordligste og sørligste norskdriftede flyplassen.

Begge to må være riktig for å få poeng "Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på den luke 7:

 

Den nordligste norskdriftede flyplassen heter Ny-Ålesund, Hamnerabben. Mens den sørligste heter Troll, og ligger på Antarktis.

 

Kilde

 

 

Da er det på tide å åpne den 8. luken :)

 

"Jeg er fortsatt i Washington, er så mye å se på at det er vanskelig å forlate stedet. Vi hopper bare fort å godt over på dagens spørsmål som omhandler flyplassen i Washington.

 

Hvem er Dulles International Airport fått navn etter?"

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld godtfolk :)

 

Straks klar for den 9.luken i årets kalender, men først gårsdagens svar:

 

Og som de fleste visste var det John Foster Dulles flyplassen er oppkalt etter. Han var utenriksminister under President Dwight Eisentower fra 1953-1959.

 

Kilde

 

9.desember:

 

"Presidentbyen er forlatt, og jeg har satt kursen noe sørvestover. Jeg er på vei til en flyplass som nok er en av de største i verden. Flyplassens første kontrolltårn ble åpnet i 1939, og det har blitt skiftet navn minst 5 ganger på flyplassen.

 

Hvor har jeg havnet nå? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på den 9.luken:

 

I går så fløy jeg altså videre fra Washington, og havnet i Atlanta, på Atlanta Hartsfield-Jakcson lufthavn.

 

Kilde

 

 

10.Desember

 

"Etter et kort og godt stopp på den travleste flyplassen i amerika, flyr jeg videre mot vest. Jeg lander på Los Angeles internasjonale lufthavn. Her booker jeg inn på flyplasshotellet, og nyter den travle trafikken fra vinduet. Jeg titter på klokken og den viser 2305z. Men i følge Los Angeles tid, hva er klokken da, og hvilken bokstav skal stå bak tiden i følge militært fagspråk?" Begge må være riktig for poeng.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld folkens, vi har hoppet inn i den 11 dagen i desember, og det er kun 13 dager igjen til julaften Før dagens spørsmål, kommer gårsdagens svar :)

 

I går spurte jeg altså om hva klokken var i Los Angeles når den var 2305z her i Norge. Og jeg ville ha den i militær format. I og med at Los Angeles ligger 8 timer bak (-8 UTC) så vil klokken være 1505Lokal tid der, og om du det hiver på det militære svaret som sier at -8 UTC = Uniform Time Zone, så blir riktig svar til slutt: 1505U.

 

Kilde

 

 

Luke 11:

 

"Da var det endelig dags for dagens spørsmål. Jeg har fortsatt min tur vestover det siste døgnet, og jeg har havnet i en meget eksotisk og kjent øygruppe. I løpet av de siste 24 timer har jeg reist med både 1 stort fly, og et noe mindre fly. Jeg har havnet på en flyplass, som først ble opprettet som en nødlandingsbane. I 1930, 11 år etter flyplassens åpning , begynte de første passasjerflygningene å finne sted til denne flyplassen. I 1965 sto den første passasjer terminalen ferdig, og idag reiser det i snitt ca 350 passasjerer over lufthavnen daglig.

 

På hvilken flyplass er jeg nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen.

 

Jeg har reist videre i min lille juletur rundt om i verden, og jeg skal legge ut nytt spørsmål fra dagens opplevelser, men først gårsdagens svar. Som de fleste skjønte var jeg kommet meg til Hawaii. Men hvor på Hawaii? Jo, jeg var på øya Lanai, og Lanai flyplass. Vil du vite mer om denne flyplassen, kan du lese i min kildehenvisning

 

Kilde

 

 

Dagens spørsmål, 12.12:

 

(ADVARSEL: Om dagens spørsmål på noen måte er støtende for noen. Send meg en PM, og jeg vil komme til å fjerne det ASAP.)

 

 

 

"Etter gårsdagens tur til Hawaii og Lanai, har jeg flydd østover i natt. Jeg var på vei til Seattle, og skulle kun ha et kort stopp i Mexico før turen gikk videre. Men på grunn av en forsinkelse rakk jeg så vidt ikke flyet mitt videre. Og der hadde jeg flaks, litt senere får jeg med meg at flyet jeg skulle reist med har styrtet. Årsaken var visstnok at haleroret ikke fungerte pga dårlig vedlikehold, og flyet stupte rett i havet. Jeg ble helt satt ut over at jeg skulle sittet på det flyet. Dagens spørsmål er da som følger,

 

Hva var flightnumber på denne flighten?"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen! Da åpner vi en ny luke, og der finner vi først svaret på gårsdagens svar.

 

Flighten som styrtet i Stillehavet i 2000, var Alaskan flight 261.

 

Kilde

 

Luke 13:

 

"Jeg fortsetter turen mot vest igjen idag. Tiden begynner å bli knapp om jeg skal rekke hjem innen julaften, og samtidig besøke alle planlagte steder. Jeg er inbound Asia, og vi har lagt bak oss en god del hav i dag. På havet skjer det mye aktivitet, og når man selv er på vannet, er det ikke lett å få med seg alt. Derfor er det greit å noe i luften til å titte litt rundt omkring. Idag er jeg ute etter en flymaskin som først ble introdusert i 1969, men første flyvning var allerede i 1967. Det er utviklet av Storbrittania, og dette flyet var en modifisering av verdens første jetdrevne passasjerfly. En av de store endringene var at dette flyet er blitt utstyrt med et større våpenrom til dropp av torpedoer, bomber og annet. Idag er det produsert 49 fly + 2 prototyper av dette flyet.

 

Hvilket fly er dette?

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svale har spurt om jeg ikke kan poste for han i dag! Det skal jeg selvfølgelig gjøre.

 

Flyet jeg var ute etter i går, var en Hawker Siddeley Nimrod. Det er et maritimt overvåkningsfly som blir brukt av Royal Air Force. Det er en god del annerledes enn det norske overvåkningsflyet, men fungerer på samme måte.

 

Kilde:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Nimrod

 

 

Luke 14:

 

"Jeg fortsetter min ferd hjemover, det er kun 10 dager igjen til jul, og det nærmer seg med stormskritt. Jeg har idag kommet meg over det meste av Stillehavet, og nærmer meg litt større øyer enn de som ligger midt ute i stillehavet. Idag har jeg landet på en flyplass som har 2 rullebaner, base for 2 flyselskap og den ligger 23ft(7m) over bakken.

 

Her har dere et bilde fra da vi fløy over:

 

 

utennavnu.png

 

Hvor landet jeg? Svarene deres sendes som vanlig til Svale Leren. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Før svar og spørsmål så skal jeg legge ut resultatservice etter 14. endte dager. Det blir ikke navn, kun hvor mange som har så og så mange poeng av de i toppen:

 

14p: 1 person

13p: 5 personer

12p: 2 personer

11p: 0 personer

10p: 1 person

 

Turen min i går endte jo selvsagt på Auckland airport på New Zealand. Og det var ikke lange stoppet der, kun en liten tur innom tax free, før turen bar videre. Jeg fortsetter, som vanlig de siste dagene, turen vest....

 

Luke 15:

 

Og etter å lagt bak meg ca 1100nm er vi nok engang på tur inn for landing. Jeg fikk på denne turen lov til å ta en titt i cockpit. Og etter litt prat med pilotene får jeg vite at vi kommer til å fly en MARLN8 arrival for den gjeldende flyplassen. Jeg fikk lov til å ta et bilde av Approach kartet, og legger det ut her for dere.

 

kart4.png

 

Om du zoomer inn, så ser man litt bedre

 

Dagens lurespørsmål.. ehm, spørsmål mener jeg er:

 

Hvor lander jeg nå?

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på gårsdagens luke:

 

I går fløy jeg altså bort fra New Zealand, og selvsagt inn i Australia. Jeg landet på rullebane 34R på Sydney Kingsford lufthavn.

 

 

Luke 16:

 

Idag har jeg kun hatt en kort tur ned til Melbourne, før jeg i morgen skal forlate Australia. Det begynner å bli få dager igjen til julaften, og hvor jeg skal sitte hjemme å spise julemiddag :) Så jeg må skynde meg rundt. Idag så er jeg ute etter et fly, et gammelt fly, som hadde sin innflygning til Australia i 1928 etter å ha vært airborne i ca 10 dager og nesten 12000km, med noen stopp her og der på veien. Dette ble den første flygningen i verden av dette slag. Selv om selve flytypen hadde hatt sine turer og krasjer tidligere.

 

Hvilket fly er jeg ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen. Beklager nok en gang at nytt spørsmål kommer sent. Men er ikke alltid like enkelt å tilpasse sin tidsplan til kl. blir 24.

 

!Dere vil få bekreftet mottatt svar melding på gårsdagens innsendt svar på dagen i dag!

 

Svaret for i går, 16.desember:

 

Flyet jeg var ute etter i går var en Fokker F.VII, også kalt "Southern Cross". Det fikk navnet etter at det ble flydd av Sir Charles Kingsford Smith over 11000km fra fastlandet USA til Australia.

 

Kilde

 

 

17.Desember:

 

Nå er jeg på vei bort fra Australia, jeg sitter på flyet nordover. Jeg tok av fra Brisbane idag, og for å komme meg dit, reiste jeg med et litt mindre selskap enn Qantas, som jeg reiser med nå. Flyselskapet jeg reiste med har to ord i et pluss et til. De er ett av mange selskap med bestilling på 787 Og selskapet er yngre enn Norwegian i levealder, men de har større fly enn Norwegian.

 

Hvilket selskap reiste jeg med fra Sydney til Brisbane?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Pga forskjellige omstendigheter fikk jeg ikke lagt ut noe spørsmål i går. Dette beklager jeg på det sterkeste. Men bedre sent enn aldri..

 

 

Svar på gårsdagens oppgave:

 

Flyselskapet jeg reiste med fra Sydney til Brisbane i går var Jetstar Airways :)

 

Kilde

 

 

Luke 18:

 

Idag har jeg reist litt rundt i Asia, og har til slutt havnet i Hong Kong. Der sto jeg å spottet litt, og tok dette bildet. Det er av et selskap som har like mange destinasjoner som de har fly i flåten (ifølge wikipedia, usikker på om det er oppdatert). Det er kun airbus som blir brukt.

 

Hvilket flyselskap er dette?

 

Fly.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen :)

 

 

Jeg må bare beklage at jeg er sent ute med nytt spørsmål idag også, men tydeligvis, så henger dimmisjon fra forsvaret og julekalendere dårlig sammen.

 

Svaret på gårsdagens oppgave var selvfølgelig at alle nevnte selskapene er medlem i Star Alliance. Noe også SAS er :)

 

Luke 20:

 

Idag har jeg reist enda videre, jeg flyr nordvestover, og har ankommet en av flyplassene i verden med en av de vanskeligste approachene. Stripa er den eneste i landet og ligger på ca 7000ft (2000m). Høyeste fjellet rundt selve flyplassen ligger på utrolig 18000ft (5500m). Og det er kun lov til å fly hit i VFR vær.

 

Hvor har jeg havnet idag?

 

Lykke til :) Også skal jeg prøve å få ut nytt spørsmål i tide i kveld igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen!

 

Vi nærmer oss jul, og jeg nærmer meg Norge. Dagen idag har gått i ett, og jeg har kommet meg tilbake til europa.

 

Svaret på gårsdagens oppgave var Paro lufthavn, Bhutan.

 

Luke 21:

 

Som sagt, så ankom jeg sent i går kveld europa og mer presist sagt, Frankfurt. Her skal jeg ta utgangspunkt i å besøk en del andre steder de få siste dagene jeg har igjen til jeg skal sitte hjemme rundt julebordet :) Når jeg kom ut av flyet i går, bestemte jeg meg for å ta en spotterunde før jeg forlot flyplassen for idag (Som om jeg ikke har sett nok fly de siste 3 ukene :grin: ). Jeg tar meg opp på taket og ser utover. I METARen sto det CAVOK, og realitetet viste at det slo til 110%. Mens jeg står der og ser utover, så ser jeg tilfeldigvis opp på himmelen, der ser jeg Nordstjernen, også kalt polarstjernen. Når jeg ser den så tenker jeg på at jeg nærmer meg hjemme, spesielt siden den ikke har vært mulig å sett på et par uker.

 

Men så er det dagens spørsmål da. Som vi alle vet, så er nordstjernen ca 90* over nordpolen. Den er i tidligere historie blitt flittig brukt til navigasjon. Og mitt spørsmål idag, går litt ut på akuratt det:

 

Hvor mange grader viser vinkelen fra Frankfurt og opp til den nordlige himmelpolen?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag alle sammen!

 

Det er kun 2 dager igjen til jul, det er 3 luker til som skal åpnes, inkludert denne som vi åpner nå!

 

Svaret på gårsdagens oppgave: Flyplassen i Frankfurt som jeg fløy til i går, ligger på 50 grader Nord. Det vil si at jeg når jeg ser opp på julestjernen gjøres det med en vinkel på ca 50. Tar vi da f.eks Nordkapp, så ligger jo den på 71 grader Nord, altså med en vinkel på 71 grader til nordstjernen.

 

Kilde

 

 

Luke 22:

 

DAGENS SPØRSMÅL VIL VÆRE ÅPENT FOR SVAR FREM TIL 23.12 KL.1200Lokal

 

I går morges forlot jeg frankfurt og fløy til Danmark og København, Kastrup. Deretter fortsatte jeg til Aalborg. Der står jeg å venter en liten time før det detter ned en liten cessna. Det var en god venn av meg som kom fra Norge, og skulle frakte meg til Norge. Etter noen timers flytur lander vi på vår destinasjon sør i Norge. Landingen var ganske humpete, så det var langt i fra asfalt. På flyplass skiltet står det internasjonal flyplass, men verken SAS, Norwegian eller Widerøe flyr. Stripa ligger på en høyde av 400ft over havet. Og her får du gratis kaffe, og du kan bli stoppet av tollen.

 

Hvor landet jeg idag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ettermiddag! Spørsmål på gårsdagens oppgave er som følger: Haga internasjonale flyplass :)

 

Kilde1

 

Kilde2

 

 

 

Luke 23:

 

Etter gårsdagens flotte VFR tur, ble det en tur ut i europa igjen. Idag skal jeg ha to svar i et, og svarene er hva avgang og ankomstflyplassen min er idag. Vel fremme på flyplassen så sjekker jeg inn bagasjen og går igjen sikkerhetskontrollen. Finner gaten min, og 40 minutter senere sitter jeg i cockpit på Norwegian flyet. Endelig fikk jeg klapp igjen, begynner å bli noen dager siden sist :) Jeg får vite at vi skal på en VENOX1A departure. Vel airborne, og passert 5000ft, så får vi Climb til FL350 og DCT VES. Når vi deretter kontakter norsk atc får vi DCT punktet ETNOR for å starte Arrival SOXUS2N. ca 15 minutter senere toucher vi banen med snuten mot sør og taxer inn til gate 21.

 

Hvor har jeg idag flydd fra og til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god Julemorgen alle sammen!

 

Da er det klart for aller siste luke. Og nok en gang må jeg beklage sent lagt ut spørsmål. Vi hadde en liten storm her i går kveld (snakk om julestemning :grin: ) noe som førte til at internett har vært bort siden da og til nå.

 

Først av alt denne julemorgenen, så skal vi ha svaret for i går.

 

Jeg tok av fra rullebane 24 på Praha lufthavn, fløy VENOX1A departure. Så fløy vi SOXUS2N arrival for rullebane 17 på Flesland lufthavn Bergen :)

 

En liten oppdatering på resultatlisten før dagens finale, og det viser seg å være kjempejevnt i toppen, men det er èn som ligger alene på topp:

 

22p: 1 person

21p: 4 personer

20p: 1 person

19p: 1 person

 

Til alle på forumet. Da det er kun personen med flest rett i denne kalenderen, så vil det idag være mulig for alle som sender inn riktig svar, være mulighet for å være med i trekning av en liten overraskelse. Så sender du inn riktig svar idag, uansett om du har vært med tidligere eller ei, så er du med i trekningen om en liten juleoverraskelse :)

 

 

 

Luke 24:

 

Da jeg igår endelig kom tilbake til Norge, og Bergen. Skal jeg idag hjem til Molde. Jeg skal fly vestlandsruta, og den er det widerøe som flyr med dash 8-Q400. Før var det SAS som fløy ruta med Fokker50. Fokker50 er en gammel traver for oss nordmenn, spesielt på vestlandet. I mange år ploget den seg frem og tilbake, opp og ned vestlandskysten i all slags vær og trøbbel. Før SAS var det Norwegian Air Shuttle som fløy vestlandsruta med Fokker50n i regi av Braathens SAFE. Men etterhvert så tok SAS over over rutene selv. Jeg husker jeg fløy med flyet som hadde registrering LN-RNG og navnet "Gudrid Viking". Flyet ble tatt i bruk av Braathens 9.Mai 1990. Og ble satt på bakken av SAS Norge i oktober 2009. 1.1.2012 blir den overført til et nytt selskap mye lengre sør i verden enn Norge, dette selskapet har allerede fått en Fokker50 med SAS i 2011.

 

Hvilket selskap blir den flymaskinen overført til fra SAS?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare få lov til ønske alle sammen en riktig god jul.

I går ble den siste luken åpnet, og de siste svarene ble sendt inn, ganske tidlig ble det klart at vi fikk en vinner etter 24 dager i år, i motsetning til i fjor.

 

Årets vinner av fs.nos julekalender er:

 

Sivert Indergaard - Gratulerer så mye, vel fortjent!

 

Han har da altså vunnet en flott Track IR.

 

Vinner av trekningen for 24.desember er:

 

Erik Olsen Bru - Gratulerer

 

Han får en overraskelse sendt i posten av meg)

 

Da er det for meg å bare takke alle som har deltatt og jeg håper dette har krydret ventetiden deres noe :) For den som vil, er det nå bare å gratulere Sivert og Erik i denne tråden. Og/eller gi ris eller ros til kalenderen, slik at jeg evt kan forbedre kalenderen til neste :)

 

Ha en fortsatt god jul og godt nytt år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...