Gå til innhold

Noen spørsmål


jan erik Sand

Anbefalte innlegg

Hey, jeg leste i en tidligere post der det var mye jeg ikke skjønte bæra av :P så tenkte jeg skulle spørre.

 

RNAV approach,hva er det ?

 

og hva er

 

SID - ENROUTE - STAR - APPROACH ?

 

RNAV approacher med LNAV/VNAV ?

 

og non-prec approach og prec approach ?

 

høres sikkert dumt ut for de som kan det, men jeg har ikke peiling :P så håper noen kunnet ha tatt seg tid til å forklart det :)

 

mvh jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Erik.

 

Tja, hvor skal man begynne...?

 

Det finnes flere typer approach'er

NDB (Non Directional Beacon. Systemet/instrumentet heter ADF (Automatic Direction Finder))

VOR (VHF Omnidirectional Radio Ranging)

LOC (Localizer)

ILS (Instrument Landing System)

RNAV (Area Navigation) Navigering etter GPS

 

I Namsos er det RNAV Approach:

https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENNM/EN_AD_2_ENNM_5-3_en.pdf

 

For å fly en RNAV Approach snakker autopiloten med en FMS (Flight Management System), GNSS (Global Navigation Satellite Systems) eller hva de måtte hete. Det er vel krav om 2 (redundancy/backup)for å fly en RNAV Approach. I FMS/GNSS ligger de samme punktene som du finner på kartet programmert.

 

Når man snakker om navigering etter GPS (RNAV) kan man dele det opp LNAV (Lateral Navigation) og VNAV (Vertical Navigation) siden FMS'en også kan følge en høyde/vertikalprofil og ikke bare fly fra punkt til punkt i horisontalplanet/lateralt.

 

Av approch'ene er det kun ILS som er en Precision approach. Alle andre (også LOC) regnes som non-precision approach'er.

Du vil kanskje se P-RNAV (Precision-RNAV) nevnt noen steder også. Se her:

http://www.ecacnav.com/content.asp?CatID=201

 

 

Hvis vi spoler tilbake til start/take-off...

 

Du tar av fra Gardermoen 19L og skal til Kjevik.

Du har bedt om og fått en SID (Standard Instrument Depature) som heter TOR 1C:

https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_4-11_en.pdf

 

Denne tar deg til TOR (VOR på Torp).

 

For å bli ledet inn på approach'en på Kjevik følger du en STAR (Standard Terminal Arrival Route). Mellom SID og STAR er du ENROUTE.

https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_2-1_en.pdf

 

Zoom inn og finn TOR (Torp VOR).

Sør-vestover fra TOR ser du en rute som går til et punkt OSVAL via LUTOT. OSVAL er starten på en Arrival/STAR til ENCN (både 22 og 04).

TOR-LUTOT-OSVAL er ENROUTE delen av flight'en din.

 

Du skal inn på ILS 22 og får Arrival OSVAL 6M (OSVAL 1L ville vært til ILS 04).

https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENCN/EN_AD_2_ENCN_4-15_en.pdf

 

Denne tar deg til NELIP.

 

NELIP er igjen starten på Approach'en din ILS 22 Y/Z (en transition).

ILS 22z:

https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENCN/EN_AD_2_ENCN_5-7_en.pdf

 

Som du kanskje har skjønt nå, så sys ruta di sammen med disse kartene/rutene.

 

Håper du skjønte noe av dette, Jan Erik.

 

Og dere andre må korrigere/supplere meg. Eventuelt linke til guider.

 

 

Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...