Gå til innhold

Sightseeing langs Columbia og Snake River


Anbefalte innlegg

Telefonen ringte med musikken fra Dovregubbens Hall og jeg visste med en gang at det var sjefen på tråden.

 

"Hei, jeg trenger deg snarest til et VIP-oppdrag. Har du lagt planer for de nærmeste 3-4 dagene" spurte han. "Neida" svarte jeg, og tenkte egentlig på at jeg hadde en stående invitasjon fra en kompis i Prince Rupert som hadde invitert meg opp for å fly litt Cub i villmarka.

 

"Hva gjelder det?" spurte jeg litt sånn forsiktig.

 

"Jo, nå skal du høre" fortsatte sjefen. "Jeg fikk telefon fra kona til en pensjonert general i hærens ingeniørvesen. Kona ville sende han på en sightseeing-tur opp Columbia og Snake River som 80-årsgave. "Du skjønner, han har jobbet som ingeniør ved bygging av flere av demningene oppover de to elvene, og han skulle gjerne tatt en tur for å se på de igjen. Kona hadde lyst til å overraske han med dette og gjøre en stor greie ut av det hele." fortsatte han. "Jammen, dette krever jo stor planlegging for å få dette til å fungere sier jeg høyt. Kan jo ikke ta dette på sparket." Sjefen fortsatte: "Hør her, har fått hjelp av noen i familien til å legge opp rute, hun fortalte at en nevø var pilot eller noe sånt og som hadde hjulpet henne." "Alt skal være klart, de mangler bare pilot og fly." Ja, merkelig nok så er alle tillatelser klarert og til og med overnatting på turen." "Det eneste du må gjøre er å komme hit imorgen tidlig, fly ned til Astoria og hente de, og ta fatt på turen." De har gitt beskjed om at de ønsker litt luksus og betaler godt for dette, så du bruker Cessna 310 på dette oppdraget. Den står og venter på deg"

 

"Jeg kommer, dette skal bli morro" var mitt raske svar, turen nordover fikk vente. "Jeg kommer inn i ettermiddag og gjør klart alt for turen imorgen" fortalte jeg sjefen og gledet med på dette oppdraget.

 

Senere på ettermiddagen og etter at jeg hadde studert reiseruta og planen de hadde var jeg imponert over det forarbeidet som var gjort. Alle klareringer var på plass og flyet var sjekket og alt var klart for morgendagens eventyr.

 

Nå var det bare å komme seg hjem igjen og pakke ned alle nødvendige saker slik at jeg var klar for denne turen.

 

Turen ned til Astoria forløp raskt og mens jeg var på vei ned satt jeg og tenkte på hva denne turen ville bringe. Denne første dagen skulle vi fly langs Columbia River opp til Wenatche hvor vi skulle overnatte til neste dag.

 

På flyplassen møtte jeg reisefølget, det var Generalen og hans kone og en yngre bror som skulle være med på turen. Etter å ha gjennomgått de siste værmeldinger, hilst på hverandre og pratet litt om turen og ønsker, så var det bare å laste opp og gjøre seg klar. Det ar en utrolig sprek 80-åring og reisefølge som nå skulle ut på tur.

2011-7-17_0-21-23-747.jpg

 

Etter takeoff legger vi raskt kursen opp Columbia River mot Portland. Praten gikk løst og det ble snakket mye om demningene og byggingen av disse.

2011-7-17_0-27-3-203.jpg

 

Det tok oss ikke lang tid å komme opp til Portland, været var på vår side og det var morro å være pilot og innimellom høre på alle historiene som ble fortalt.

2011-7-17_2-10-17-714.jpg

 

Ikke mange minuttene unna Portland dukket den første demningen opp, Bonneville-demningen. Den ble bygget i 1937, og igjen utbygget i 1981.

2011-7-17_2-21-54-687.jpg

 

Vi fortsatte videre og neste demning vi passerte var Dalles-Demningen. Generalen fortalte at han hadde vært med på prosjektarbeidet i forbindelse med denne demningen og han fortalte at mange av demningene i Columbia River og også nedre del av Snake River hadde sluser for ganske så store lasteskip.

2011-7-17_2-33-3-241.jpg

 

Etter ytterligere noe flytid dukket John Day-demningen opp. Demningen har en høyde på 56 meter fortalte han, og en av USA's høyeste vertikale løft på hele 32 meter. Det var utrolig lang byggetid på denne demningen, arbeidet startet i 1958 og ble avsluttet i 1971.

2011-7-17_2-39-58-962.jpg

 

Generalen var meget interessert i alt som hadde med produksjon av strøm å gjøre, og spurte om vi ikke kunne ta en liten avstikker fra elva. det skulle ligge et vindkraftverk ikke så langt unna, nærmere bestemt i Sheperds Flats. Jeg la om kursen og ikke lenge etter passerte vi vindkraft-farmen.

2011-7-17_2-48-3-492.jpg

 

jeg satte kursen tilbake mot elva, og mot neste demning, McNary-demningen, og Generalen fortalte at dette anlegget var han med å åpne i 1954.

2011-7-17_2-59-13-460.jpg

 

Vi fortsatte oppover Columbia-elven og det er imponerende hvor mange "crop"-sirkler som finnes langsmed elva. Crop-sirkler er en måte å sørge for å dyrke mat men samtidig sørge for god kunstig vanning.

2011-7-17_3-5-47-132.jpg

 

Videre passerte vi utløpet av Snake River i Columbia-elven men vi fortsatte nordover opp Columbia-elven. Ved flyplassen i Kennewick var vi nede og tok et par timers lunchpause og sørget for andre ærender. Ikke lenge etter avgang passerer vi en av "merkverdighetene," nemlig sanddynene langs elven. Disse ligger inntil Hanford-anlegget.

2011-7-17_3-20-34-410.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste demning vi kom til var Priest Rapids-demningen. Demningen sto ferdig i 1958 etter fem år med bygging fikk jeg vite av generalen. Han fortalte også at på oversiden av demingen var det egentlig noen flotte stryk i elven, men etter oppdemningen så forsvant disse under vann.

2011-7-17_3-33-27-813.jpg

 

Siste demningen for denne dagen blir Wanapum-demningen. Den ligger ikke langt unna Priest Rapids-demingen og opererer under strenge miljøkrav ettersom det er mengder av kulturminner i området.

2011-7-17_3-39-14-364.jpg

 

Etter sightseeing over denne demningen skulle vi fly strake veien opp til Wenatchee, men jeg husker fra en tidligere flytur at vindmølleparken "Wild Horse" ikke ligger langt unna og den er imponerende med sine 127 vindmøller med et vingespenn større enn en 747. Den totale rotordiameteren er på 80 meter på disse vindmøllene.

2011-7-17_3-44-37-800.jpg

 

Etter dette besøket så var det bare å begynne nedstigningen til Wenatchee, og derfra komme oss til hotellet og spise en bedre middag og fortsette praten før vi tar en tidlig kveld.

 

Imorgen skal jo ferden gå herfra og opp Snake River og helt opp til Ennis Big Sky Airport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dævvern, det var litt av en reportasje du disker opp med, ikke småtterier når du setter i gang :grin: .

Fin story og snadder-bilder. Skal også ha meg dette fjellandskapet, men det blir ikke før nærmere høsten, da jeg regner med søndagsturene igjen begynner å friste ( nå er det høysesong i min jobb, og jeg rekker bare noen korte FS-turer til umenneskelige tider på døgnet :crazy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarene folkens. Nå er det på tide å komme seg ned til Wenatchee Airport og ta fatt på en lang dag.

 

Passasjerene er ivrige under frokosten og prater om alt hva dagen vil bringe.

 

Så fort frokosten er unnagjort, utsjekk av rommet er klarert hiver vi oss inn i bilen som tar oss ned til flyplassen. Det er litt senere start idag, og klokken passerer 10.30 før vi er i lufta på vei sørover ned til Tri Cities Airport for refueling før vi fortsetter opp Snake River

2011-7-17_20-52-19-199.jpg

 

 

På vei ned til Tri Cities passerer vi over Hanford. Stedet der man forsket og utvant plutoniumet som ble brukt i Hiroshima-bomben. Hele dette store området i Hanford huser idag mye forskning, men har en mørk historie. Det er med litt ærefrykt man flyr over området. (Jeg kan ikke unngå å tenke på hvilke klareringer denne Generalen har skaffet for å fly over sensitivt luftrom)

2011-7-17_21-12-7-326.jpg

 

 

Etter en rask stopp med påfylling av fuel og også kaffe var vi raskt på vingene igjen og satte kursen opp Snake River. På denne turen har Generalen hatt sine fleste arbeidsår og han kjenner hver krik og krok av elva. Samtidig blir han litt mismodig når vi begynner å snakke om at det diskuteres å rive 2-3 av demningenei Snake River, en av demningene er blant annet Ice Harbors som er den første vi kommer til i Snake River

2011-7-17_21-29-22-919.jpg

 

 

Desverre så var minnebrikka på kameraet som jeg brukte videre ødelagt så jeg har ikke fått med meg alle dam-anleggene videre, men vi får gjøre det beste ut av det og fortsette.

 

Vi forsatte litt forbi Snake River og opp til Dworshak-demningen. Den er en av USA's høyeste og rager godt i terrenget med sine 219 meter. Fra Dworshak snur vi og setter kursen tilbake til Snake River og Hells Canyon.

2011-7-17_22-22-44-251.jpg

 

2011-7-17_22-37-25-224.jpg

 

 

Vi flyr over den ene demningen etter den andre og her passeres Hells Canyon-demningen.

2011-7-17_23-28-13-808.jpg

 

 

Vi passerer over flere demninger i denne trange dalen og når vi kommer ut ved Weiser setter vi kursen for nok en avstikker.

På veien videre til neste demning ligger nemlig noen av de best bevarte kraterene i USA, Twin Craters og disse måtte Generalen ha med seg. Han ville gjerne se de fra lufta og ikke bare fra bakken som han hadde gjort mange ganger.

2011-7-18_0-20-13-766.jpg

 

 

Ikke lange biten unna ligger CJ Strike-demningen.

2011-7-18_0-34-23-731.jpg

 

 

Så får jeg beskjed om dagens sjokk. Generalen forteller meg at han har fått klarert oss til en overflygning av to skyte/bombe-felt som han så gjerne ville ha med seg. Det første vi setter kursen mot er Saylor Creek bombe-felt.

2011-7-18_0-42-42-666.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dette svinger vi litt sørover og inn i Bruneau Canyon hvor vi følger denne kløften et stykke før vi svinger inn over neste bombefelt, nemlig Juniper Butte Bombefelt.

2011-7-18_0-52-20-658.jpg

 

2011-7-18_0-58-59-484.jpg

 

 

Hefra settes kursen opp til Minidoka-demningen, en ren transportetappe. Demningen sto ferdig så langt tilbake som i 1906

2011-7-18_1-30-33-859.jpg

 

 

Vi følger Snake River videre oppover og kommer til American Fall-demningen. Denne demmer opp en stor sjø og vi har havnet inn i et utrolig spennende geologisk område.

2011-7-18_1-39-59-20.jpg

 

 

Fra American Falls flyr vi opp til Idaho Falls før vi legger kursen vestover. På vei opp til Idaho Falls fløy vi over denne stivna lavaelva fra en utbrudd for mange tusen år siden

2011-7-18_2-28-18-111.jpg

 

 

Det geologiske området vi nå flyr over er rester etter et tidligere vulkansk hot spot, samme hot spot befinner seg nå i Yellowstone, og er et tegn på at hele Nord-Amerika er på vei vestover. På vei vestover passerer vi først East butte en vulkanrest stående igjen på denne sletta

2011-7-18_2-32-35-391.jpg

 

 

Så er det Middle Butte som passeres

2011-7-18_2-33-47-547.jpg

 

 

Så stedet med navnet Atomic City som ligger midt i dette området

2011-7-18_2-35-4-479.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår vei videre vestover passerer vi over nok en lava-strøm. Vi er nå på vei mot stedet Craters of the Moon.

2011-7-18_2-36-16-850.jpg

 

Vi flyr over Craters of the Moon og setter igjen kursen nord-østover.

2011-7-18_2-37-13-181.jpg

 

2011-7-18_2-45-17-2.jpg

 

2011-7-18_2-46-32-384.jpg

 

Vi nærmer oss dagens endestasjon når vi nå flyr opp til Big Sky Ski Restort, et stor vintersportssted, men også full av aktivitet på sommeren også, med egen golfbane og masse morro. Her skal vi kose oss et døgn på Spa før vi fortsetter turen videre neste dag.

 

Det begynner å mørkne når vi passerer over Cedar Mountain en fjelltopp like før Big Sky Ski Resort

2011-7-18_3-29-30-863.jpg

 

Når vi passerer Big Sky bader plassen i lekker solnedgangslys og tar seg ut fra sin beste side

2011-7-18_3-31-17-426.jpg

 

2011-7-18_3-32-44-259.jpg

 

Etter en overflyving av Big Sky, begynner jeg nedstigningen ned til Big Sky Airport hvor det venter en bil som skal ta oss opp til Spa-Hotellet.

2011-7-18_3-35-17-969.jpg

 

Kveldens solnedgang er alldeles nydelig og etter en lang dag skal det bli deilig å komme ut av flyet og slappe av med en bedre middag og kanskje en deilig massasje.

Ikke lenge er vi nede, har gjort en shut down og er klar for avreise opp til Big Sky

2011-7-18_3-45-7-972.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Simon.

 

Joda, du har helt rett. Jeg bruker ENB og jeg legger inn en kopi av min enbseries.ini fil slik at du kan legge denne inn i en notepad fil og døpe den enbseries.ini og teste med denne om du vil. Husk å rename den du har til enbseries.bak om du vil bruke din gamle.

 

 

[PROXY]

EnableProxyLibrary=0

InitProxyFunctions=0

ProxyLibrary=

[GLOBAL]

UseEffect=1

AlternativeDepth=1

AllowAntialias=1

BugFixMode=0

SkipShaderOptimization=0

QuadVertexBuffer=0

EnableShaders_3_0=1

UseMRTRendering=0

AdditionalConfigFile=enbseries2.ini

[EFFECT]

EnableBloom=1

EnableOcclusion=0

EnableReflection=0

EnableMotionBlur=0

EnableWater=0

EnableShadow=0

DepthBias=0

EnableDepthOfField=0

[iNPUT]

KeyUseEffect=123

KeyBloom=120

KeyOcclusion=121

KeyReflection=122

KeyCombination=16

KeyScreenshot=44

KeyShadow=119

KeyWater=118

KeyShowFPS=106

[REFLECTION]

ReflectionPower=100

ChromePower=100

UseCurrentFrameReflection=1

ReflectionQuality=1

ReflectionSourceSpecular=50

ReflectionSourceTFactor=50

UseAdditiveReflection=1

ReflectionDepthBias=0

UseLowResReflection=1

ReflectionSinglePass=1

UseEnvBump=1

EnvBumpAmount=100

EnvBumpOffset=100

ReflectionFlip=0

[bLOOM]

BloomPowerDay=7

BloomFadeTime=400

BloomConstantDay=1

BloomQuality=0

BloomScreenLevelDay=75

BloomCurveDay=0

BloomPowerNight=18

BloomConstantNight=2

BloomCurveNight=0

BloomScreenLevelNight=20

BloomAdaptationScreenLevel=40

BloomAdaptationMultiplier=50

BloomAllowOversaturation=1

BloomMaxLimit=100

[sSAO]

UseFilter=1

OcclusionQuality=2

FilterQuality=1

DarkeningLevel=30

BrighteningLevel=30

IlluminationLevel=30

AdditiveIlluminationLevel=30

UseAmbientOcclusion=1

UseIndirectLighting=1

FadeDistance=50

UseForAlphaTest=0

UseForAlphaBlend=0

 

 

[colorCORRECTION]

DarkeningAmountDay=30

ScreenLevelDay=70

ScreenLevelNight=1

DarkeningAmountNight=15

GammaCurveDay=0

GammaCurveNight=-2

ColorSaturationDay=2

ColorSaturationNight=0

UsePaletteTexture=0

[WATER]

UseWaterDeep=0

WaterDeepness=20

WaterQuality=0

[sHADOW]

ShadowFadeStart=40

ShadowFadeEnd=80

ShadowAmountDay=100

ShadowAmountNight=30

ShadowScreenLevelDay=60

ShadowScreenLevelNight=20

ShadowQuality=2

UseShadowFilter=0

FilterQuality=2

ShadowBlurRange=30

[ENGINE]

ForceAnisotropicFiltering=1

MaxAnisotropy=16

ForceDisplayRefreshRate=0

DisplayRefreshRateHz=60

[MOTIONBLUR]

MotionBlurQuality=1

MotionBlurVelocity=0

MotionBlurRotation=0

[PERPIXELLIGHTING]

SpecularColorMin=0

SpecularColorMax=100

SpecularColorMultiplier=100

SpecularGlossinessMin=0

SpecularGlossinessMax=100

SpecularGlossinessMultiplier=100

[DEPTHOFFIELD]

DOFQuality=2

DOFNumberOfPasses=1

DOFFocusRange=50

DOFBlurinessRange=10

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...