Ivar Skaugstad Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 [Denne turen ble gjennomført i 2009, men har desverre ligget å støvet ned de siste årene. Nå følte jeg det var på tide å dele erfaringen med dere, hope you like it! Om du ikke orker å lese teksten, ta iallefall en titt på bildene. ] Påsketradisjon tro – Påskekrim, ett par ski med skismurning fra i fjor som står lent opp mot solveggen på høyfjellshotellet er vel alt som skal til for å tilfredsstille den gjennomsnittlige nordmann på påsketur. Undertegnede ble nødt til å bli hjemme for å jobbe i påsken, så hvorfor ikke benytte muligheten til å gjøre noe litt annerledes.. Jeg gjør oppmerksom på at denne historien er ren fiksjon. Historien har ei noe med det ”virkelige” Fonnafly å gjøre. Jeg og en kamerat besluttet at en alpeferie hadde passet oss utmerket denne påsken. Siden vi begge fikk tilbake noen ”nuller” på skatten, så vi oss råd til å gjøre reisen litt annerledes denne gang. Vi tok en telefon til Fonnafly med forespørsel om å låne en av deres Cessna 206 som ofte er innom Notodden for teknisk vedlikehold. Etter noen telefoner og litt fram og tilbake fikk vi til slutt positiv tilbakemelding fra øverste hold – LN-IKA har stått inne i hangaren til Flyteknisk på Notodden hele vinteren og hadde behov for å kjenne frisk luft under vingene. Flyet var for tiden på flottører, men Flyteknisk kunne i løpet av dagen sette på hjulsett og gjøre de nødvendige modifikasjoner for å gjøre flymaskinen klar for landjorden. ---------------------------------------------------- [size:14pt]Dag 1[/size] Klare til avgang fra Notodden Noen dager senere stod vi på flyplassen på Notodden klare for tur. Sekken var pakket, skiene var forsvarlig sikret, LN-IKA hadde gjennomgått de nødvendige tilpassninger og var nå flyvedyktig. Vi hadde håpet på å komme oss av gårde en dag tidligere, men tåke og lavt skydekke i grenseområdene Danmark – Tyskland gjorde dette vanskelig. Dagens værmelding derimot, lettskyet pent vær hele veien. Det eneste som vi kunne ”peke på” var en stabil vind vestfra på 30-40 knop i høyden. Dagens rute skulle gå fra Notodden flyplass, via Skien, Larvik, over Kattegat til Ålborg, Rarup, Sunderborg, Kiel, før turen endte på Boberg flyplass like sør-vest av Hamburg. Boberg er i utgangspunktet en seilflyplass, men med 1200m gress og de nødvendige tillatelsene mht. toll og landingstillatelse i orden, følte vi at Boberg ble ett naturlig valg. Med 140 knop og en reisedistanse på ca. 370nm ble flytiden beregnet til ca. 2h 50min. Her var det best å gå på toalettet før man dro av gårde. Vi fylte tankene fulle med 100LL fuel, totalt 250kg. Totalvekt med oss to, fuel og bagasje/utstyr ble på 1337 kg, MTOW på denne 206’en er på 1632 kg. Vi regnet med å ha ett fuel forbruk på ca. 40 l/hr, noe som ville gi oss ett totalt forbruk på 113 l på denne leg’en sørover. Vi gjorde de siste forberedelser, sjekket metar, gjennomføre pre-flight briefing og gjorde klar cockpit med kart, nødvendig drikke og mat før vi hoppet inn i flymaskinen. Utklatring, i bakgrunnen kan man skimte Blefjell Klokken 1350 lokal tid fikk vi luft under vingene. Vi kunne forlate ett vindstille Notodden og CAVOK, virkelig påskestemning. Det var meldt lettskyet pent vær hele veien, så for vår del ble det ”on top” i retning Skien. 9500ft ble valgt som cruise høyde, sakte men sikkert fikk vi putret oss oppover i høyden. Vi forlot etter hvert norskekysten, redningsvestene var på og flåten lå tilgjengelig i baksetet. Vi skulle nå passere Kattegat, 85 nm med åpent farvann. Overfarten gikk bra, vi roet nervene med god og varm hjemmetraktet kaffe. Ferden fortsatte i retning Ålborg, idet vi passerte over AAL, VOR fyret i Ålborg, fikk vi oss en ubehagelig overraskelse. HSIen hoppet plutselig ut av kurs, noe som resulterte i at den viste 90’ feilvisning mot øst. HSIen mente at vi var på vei vestover, mens kompasset kunne bekrefte at vi var på vei syd.. Vi besluttet at denne feilen ikke var kritisk da vi fløy i VFR forhold og hadde kompasset som backup, vi valgte derfor å fortsette ferden med håp om at dette ville la seg fikse når vi ankom Hamburg. HSI ute av kurs I grensetraktene mellom Danmark og Tyskland begynte man å se grønne gress sletter. Vinden fortsatte å pushe på fra vest med 30-40 knop, som antatt. Heldigvis roet vinden seg jo lengre sør vi kom, i grensetraktene mellom Danmark og Tyskland var det ikke mer enn 15 knop rett i siden. Vi tok etter hvert kontakt med Hamburg hvor vi fikk beskjed om at vi måtte gå ned til 1000ft AGL eller lavere pga. Hamburg flyplass som ligger ca. 9 nm nordvest av Boberg. Vi observerte mye tyngre trafikk i området og valgte å fly ett stykke øst av Hamburg for ikke å komme midt i innflygningsmønsteret til bane 23. Kort tid etterpå fikk vi Boberg i sikte. Vi fløy crosswind rett over stripa, etablerte oss på en left downwind, base og til slutt finale på bane 30. Gresset ga oss en myk og behagelig landing. Boberg flyplass og ivrige tyskere kunne ønske oss velkommen med 13’C, lettskyet vær med 8 knop vind i fra vest, vi hadde brukt 2h 45min fra Notodden. Her ble det noen timers stopp for å slappe av, innta ett godt måltid samt for få orden på HSIen som ikke hadde vært samarbeidsvillig på veien nedover. Turning final bane 30 for Boberg, Hamburg Shutdown complete utenfor ”tårnet” Etter ett bedre grillmåltid på Boberg, samtidig som at en tekniker som holder til på flyplassen fikk tatt en titt på HSIen, var vi igjen klare med fungerende HSI. Vi skulle nå videre til Coburg/Brandensteinesebane (EDQC). Turen ville gå via Braunschweig, Nordhausen og Erfurt. Distansen som skal legges bak oss er på 200 nm, med en beregnet flygetid på 1h 35min. Igjen på takene har vi 151 kg fuel, eller 209 l om man vil. Noen kilo på totalvekten må man uansett legge til etter at en hamburger og noen pølser gikk ned uten hemninger ved grillen. Takeoff fra bane 30 på Boberg Vi tok forvell med våre nye venner i Hamburg og fikk luft under vingene kl. 1845 lokal tid. Da det er lite referanser som vann og fjell. Påbegynnende mørke samt at det var meldt om tilskyende og dårlig sikt lengre sør, fant vi det tryggest med navigering ved hjelp av VOR fyr. Vi peilet oss derfor inn på Hehlingen VOR som tar oss rett over de stedene vi hadde filet i vår flightplan. Vi la oss pent på 3500 fot ut fra Boberg i retning Braunschweig. Ikke mange nautiske mil nord for byen ble vi derimot ”presset” nedover av to skylag, vi la oss først mellom ett SCT og BKN skylag i ca. 3000 fot. Disse skylagene begynte etter hvert å smelte sammen, vi fant det derfor best å få under skyene. Nede i høyden var sikten heller dårlig, men fortsatt ”god VFR sikt” i den forstand. I 1500 fot fortsatte vi turen innover dette ukjente landet mens solen sakte dimmet ned dagslyset som hadde vist oss vei tidligere i dag. Like nord for Erfurt mistet vi kontakten med Hehlingen VOR, vi måtte derfor fly mot Erfurt VOR hvor vi skulle fly på DME/Radialer fra navigasjonsfyret. Å fly etter kart med minimalt med dagslys og dårlig sikt var intet alternativ for oss. Vi la oss på R-193 og hadde tatt 42 NM ut fra fyret som vår destinasjon. Omsider var vi der, 1000ft AGL over Coburg by. Vi tok en lokal sightseeing over Vestle Coburg, festningen som er en av flere turistattraksjoner i denne byen. Mens vi svirret rundt byen mistet vi oversikt over hvor vi befant oss. Det ble derfor noen minutter ekstra i luften for å lokalisere flyplassen. Rett ved festningen så vi en 890 lang strekke med hvite landingslys. En liten runde over flyplassen for å sjekke vindforholdene før vi satte våre hjul ned på bane 12, innflygningen gikk så å si rett over Vestle Coburg festning. Trygt nede ble vi møtt av Didrik som drev motellet vi skulle overnatte på, utrolig trivelig å bli hentet på flyplassen etter en lang flytur. Totalt logget vi 4h 35min på dagens leg. Kvelds solen gir vakre farger over Erfurt Turning final bane 12 i Coburg Parkert for kvelden på Coburg Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.