Gå til innhold

Utbygging av Gardermoen vedtatt


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

http://e24.no/boers-og-finans/article3996195.ece

 

"Styret i Avinor, som eier Oslo Lufthavn, Gardermoen, vedtok i dag å bygge ut flyplassen. Utbyggingen, som skal være ferdig til 2017, er estimert til å koste 12,5 milliarder kroner.

 

- Hvis trafikken øker som prognosene viser, vil det bli veldig trangt de siste årene før det står ferdig. Så vi ville helst hatt det ferdig før, sier Avinors konserndirektør Petter Johannessen til E24.

 

Planen er å bygge en ny pir som skal stå vertikalt, i nord-sør-retning, på det nåværende terminalbygget. Både utenriks- og innenrikspassasjerer skal bruke utstikkeren, som får 17 nye flyoppstillingsplasser.

 

I tillegg blir ankomst- og avgangshallen utvidet i vestlig retning. Det kommer en ny bagasjehall og 34 nye innsjekkingsskranker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg tar litt feil her, men får inntrykk av at det er samme avinor som begrenser antall flights fra private alternativ i øst-/vestfold, samtidig som de skal utvide kapasitet på "sin" gardermoen. Er det ikke slik at rygge klager over at de er helt på grensen av å forsvare drift om ikke det blir åpnet for flere ruter?

 

Dersom det er slik er ihvertfall jeg motstander av enhver utbygging av gardermoen før torp og rygge får "frie tøyler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke avinor som sier nei der, men heller samferdselsdepartementet.

 

 

Jeg sliter skikkelig med å se hvordan denne utbyggingen skal være spesielt lønnsom når det kommer til å ta år og dag bare for å brøyte det svære arealet av taxebaner de skal ha rundt terminalen.

 

Derfor hadde det vært litt moro å fått sett begrunnelsen til hvorfor de gikk for dette alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...