Gå til innhold

39,000ft


mwalther

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg var passasjer med AF008 fra EWR til CDG i sommer, og over Canada's kyst kom flyet (Airbus 330-300) inn i kraftig turbulens.

 

Var da på FL350 ifølge "flightmap" på videoskjermen. Capt'n kom på PA og sa at det var litt turbulens, og at vi bare måtte holde ut.

 

Rett etterpå så jeg at vi klatret sakte opp til FL410 hvor vi var til ca. midtveis over Atlanterhavet.

 

Har forøvrig hørt at B744 cruiser på FL440.. Noen som vet om dette stemmer?

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har med "optimum altitude" å gjøre. Litt enkelt og generelt kan man si at

jo tyngere flyet er lastet, des lavere optimum altitude.

At du fløy på FL 390 fra London til Wien tyder på at flyet var ganske lett lastet..

Rutefly er som regel "lettere" enn charterfly av samme type som nesten alltid flyr med full PAX. Flere passasjerer betyr at mer fuel må med. Rutefly vil da gjerne gå høyere på korte og mellomdistanser.

Charterfly har også ofte høyere MTOW - har med landingsavgifter å gjøre.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Fløy for london-wien for noen dager siden og ble litt forbauset da jeg så at vi fløy på 39,000 ft. Jeg trodde passasjertrafikk ikke gikk noe særlig høyere enn 36,000 og at business jet'er og lignende ofte lå litt høyere rundt 40,000.

 

Er det vanlig at passasjerfly (i dette tilfellet en a321) flyr så høyt? Jeg ser at a321 TÅLER å gå opp til 41,000ft.

 

Det har kanskje med at det er mye trafikk over sentral europa... ?

 

markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...