Gå til innhold

Taxi charts og litt annet.


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Hola!

 

Vil begynne å fly på vatsim, skal prøve meg litt nå og utover kvelden. Men finnes det en plass man kan finne taxi charts for de enkelte flyplassene? finner ikke noe..

 

Og når jeg først lager et innlegg, så har jeg et spørsmål til:

 

Om man skal fly Airbus, så blir det jo sånn i FMC, at når man setter ruten, skriver man jo ikke inn WP, man taster f.eks inn ENGM og ENML så setter den jo ruten selv. men når jeg gjør dette så pleier jeg med en gang å velge hvilken bane jeg vil lande på i ENML, men man kan kansje ikke gjøre dette nå da? Men hvordan skal jeg da få hvite hvilken bane jeg skal ned på, fordi om jeg velger hvilken bane jeg skal lande på når jeg nermer meg molde, så blir det kanskje masse ekstra flygning, for at flyet skal sikte seg inn på banen osv.. håper dere skjønner. Så hvordan skal jeg gjøre akkurat dette, for det er vel bare ATC på årø som kan si deg hvilken bane som er i bruk? eller hvordan blir dette? :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på første spørsmål: Du finner faktisk mange charts (ofte nylige charts) hvis du søker på ICAO-kode + chart på google. Da velger du den hvor det står jeppview. Charten du ser etter heter aerodrome chart eller parking chart.

 

Ellers er denne siden bra for Europa: http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.jsp

 

Navigraph er også ganske bra men dekker ikke alle flyplasser og koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på spm. 2, så om du bruker SB, så skriver inn i text-feltet ".metar enml" om du vil ha været for enml f.eks :) da kan du finne ut hvilken rwy du skal lande på! den kan endre seg underveis, men det har jeg bare opplevd 1 gang at jeg har bommet på den slik, eller at vinden har endret seg så mye, men det kan jo skje ;) Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg satt meg litt bedre inn i hvordan en FMC fungerer før du bruker denne. Man setter inn waypoints for ruten og ikke bare en rute som går direkte fra A til B. Runway er det vanlig å sette når man nermer seg den aktuelle flyplassen, men langt nok fra slik at du kan begynne å decente i tide. Velger du rullebane på forhånd kan været endre seg før du når målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi mye gratis og bra scenery for norge :)

 

Lykke til videre! Husk å studere litt ang. ruter, og hvordan SID og STAR kobler flyplassene sammen.

 

Standard ruteføring

Denne linken er ganske fin når det gjelder ruteføring i Norge.

Studer gjerne dette kartet for å se hvordan det ser ut på et kart.

 

Finn ruten for plassen du skal fly fra. Finn ut bane i bruk, og let deretter frem SID (Standard instrument departure) kart for den aktuelle banen. Da vet du vilken SID du skal fly. SID er en rute ut fra flyplassen som fører til det første punktet i ruten din.

 

Når du har kommet i luften kan du begynne å tenke på ankomsten, som nevnt tidligere kan du bruke .metar enva for å finne været, eller sjekke ATIS om en flygeleder er online på denne plassen.

 

Finn STAR kart for aktuell bane og finn STARen som samsvarer med siste punktet i din rute. Dett er en innflygningsrute som skal lede deg fra siste punktet og inn til rullebanen. (Husk at noen ruter ikke leder helt inn men slutter tidligere for at du skal bli vektorert inn av ATC på slutten. For eksempel STARene på Gardermoen)

 

Husk å ha oppdatert FMC! Oppdateringer får du kjøpt hos Navigraph.

Dette fordi SID og STAR ruter/navn endres nå og da!

 

Håper dette hjalp litt med starten, og lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...