T F Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Artige innlegg fra Jonas der... Flyr selv en Airbus titt og ofte... ikke noe problem det. Hvis man skal liste eksempelvis A320 vs B737, så har jo 737'en noen merkelige ting for seg... -AP dropper ut når man gjør en go-around... Kjekt å miste den når den er kjekkest å ha, spesielt i dårlig sikt og lavt minima. -Den downgrades fra Cat III til Cat I ved engine-failure... gunstig i dårlig vær. -Warningen for takeoff-config (ute av posisjon) er den samme som for tap av kabintrykk, og har ved flere tilfeller blitt oversett som "falsk"... helt til maskene faller ut, eller man ser at man er i ferd med å ta av clean og med full nose-down trim. Godt å ha! -En av de mest støyfulle cockpit'ene av alle... og en av de trangeste. Ikke mange her som savner 737'en... og ikke er det mange av oss som blir berørt i stor grad av synsing til folk som ikke vet noe om maskinen vår heller. Det er jo dog artig når man fremhever noen som fremmadtenkende og teknologiske, og så står faktisk hovedtyngden av suksessen på design fra 60-årene som de har gjort alt for å beholde slik at de kan unnlate å tilfredsstille nyere/strengere sikkerhets-/myndighetskrav basert på "grandfather rights". State of the art? Hi, hi, hi, ha, ha, ha, ho, ho, ho... Å si at Boeing er teknisk overlegne Airbus blir for meg som å si at en F-5 er overlegen i forhold til en F-16. Sikkert kjekkere å ratte en F-5 rundt mtp "feelingen" i stikken, men en F-16 har bare andre kapasiteter og man kan gjøre mer med den. Life goes on! Move on with it... Boeing ga etter og gikk for FBW til slutt de og... 777'en ser jo fin ut i cockpit, 787'en også... jeg kunne godt tenke meg en A380-type cockpit i våre maskiner. A350'en ser jo lovende ut inni (og utenpå). Folk har alltid pratet skit om "nyeste modellen"... For fancy, "computer", blah, blah, blah... folk som fløy F-28 fnyste av dem som skulle på 737-100/200'en, som senere fnyste av de som skulle på classic'en, som senere fnyste av dem som skulle på NG'en, som alle fnyste av de som tok A320'en, som fnyser av dem som går til A380'en... men merkelig nok er det ingen som lengter tilbake når de har kommet videre. Wonder why... T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hmmm, betyr det altså at du har tenkt å fortsette i samme jobb, selv etter all informasjon og ny lærdom du har fått fra denne tråden Torbjørn..? (sjokkerende ignorant! :grin: ) Nei, men det er jo en litt forskjellig designfilosofi selv om Boeing har kommet etter med en del av det samme etterhvert. Og det er også et yndet tema for diskusjon på et mye høyere nivå enn FS.no, helt til piloter med erfaring fra begge typer, har jeg sett. Men jeg har bitt meg merke i at det stort sett er nettopp som du nevner; de med sterkes motforestilling mot akkurat Airbus design er tilsynelatende de som ikke har noe erfaring med typen. Motstand mot ting som er nytt og/eller nytenkende vil det alltid være, og noen som med skylapper, eller øynene helt lukket, bare syns det ene merket er så mye mer fantastisk enn det andre vil det vel også være. Jeg syns ikke det er så veldig interessant og vil da heller høre begrunnelser og eksempler. Som feks tekniske fordeler/ulemper som de Torbjørn nevnte, eller for den saks skyld gjerne også at Boeing er penere i Norwegian livery. Det er fair nok å mene, men ikke bland det med teknikk, teknologi, eller kvalitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det er bare og ta seg en tur inn på teknisk under tungt vedlikehold det, så ser man jo fort hva som er moderne eller ikke. Airbus er laaaangt forran... det er vell noen kilo kabel og wire ekstra. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.