Gå til innhold

FMC


Robin Hansen

Anbefalte innlegg

Du vil ha mye igjen for å ta deg bryet med å tygge deg gjennom tutorial for nybegynnere som Mathias linker til.

 

MD-11 er fullt mulig å fly normalt uten FMC bare sånn at det er sagt

Nja, i flightsim er jo det meste mulig, og man kan gjøre hva man vil. Men å si at man kan fly PMDG MD-11 normalt uten FMS/FMC vil jeg faktisk si er en liten overdrivelse. Man vil få takeoff warnings, man har ingen V-speeds for takeoff og landing, ingen navigasjon, autoflight, eller autothrust. Man vil mangle desscent profiler, ILS, og selvsagt autoland, få feilmeldig fra air-system, osv, osv.

 

Så ja, det lar seg fly, men ikke særlig normalt, og man går glipp av veldig mye i akkurat MD-11 fordi så mye av systemene på en eller annen måte er knyttet opp til FMS i dette flyet. Mye mer enn i feks PMDG J-41 der FMC er mer et hjelpemiddel, er den i MD-11 selve hjertet eller hjernen av operasjonen, kan man kanskje si...

 

Tror du vil ha veldig mye mer glede av dette flyet, og definitivt fly det på et mer realistisk vis, om du lærer det grunnleggende om FMC-bruk. Og man trenger jo ikke gape over alt på en gang heller, har man feks ingen anelse om SID/STAR (som i seg selv er et tema), kan man bare hoppe over det i første omgang, og fly rett ut/inn.

 

Prøv deg på den korte tutorialen, og se gjerne noen videoer i tillegg for praktiske eksempler, så vil du ganske snart se det vakre i MD-11. Hun er nemlig en mye smartere dame enn Boeingene alle her er så glad i..! ;) :grin:

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FMC har fordeler knyttet til blandt annet knyttet til å kunne la Autopiloten fly ruten automatisk (svinger når den skal), utregninger for klatring og nedstigning, samt behandling av andre systemer i flyet. Resultatet (dersom teknologien blir brukt rett) er en redusert arbeidsbelastning for pilotene i flyvningens kritiske faser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør alt for deg, alt er mye tryggere med FMC og lettvintere med FMC, to fluer i en smekk med andre ord.

 

Den kalkulerer avgangsfart, den beregner om du kommer deg opp i lufta eller ei før rullebane tar slutt, sørger for mer økonomisk flyving både på avgang, cruise og landing, den beregner ankomsttid på destinasjon, den styrer fart, VNAV=Vertical Navigation(opp/ned eller flykurven+fart), LNAV – Lateral Navigation(hvilken retning eller sideveis), varsler om du ikke kan følge kurven din, beregner landingshastighet med de forskjellige settings, har STAR/SID liggende inne, finner ILS og kurs for rullebanen.

 

Det var vel det aller meste. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...