Gå til innhold

Rnw på Sola?


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

Dette temaet var også nylig oppe på "naboforumet". 18 og 36 foretrekkes, men 11 og 29 kan brukes dersom det blir mye sidevind for 18 og 36.

 

En av grunnene til at 18 og 36 foretrekkes har å gjøre med hvordan taxebanene er lagt opp, og en annen grunn er bebyggelsen på østsiden av flyplassen.

 

Forøvrig eksisterer det instrument-prosedyrer for samtlige rullebanerettninger både for annkomst og avgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det ikke noe problem, da vinden enten kommer fra nord eller sør. Tror ikke de brukte 11/29 mer enn 5-6-7 ganger iløpet av høsten 2009 ihvertfall. De brukte den litt i fjor vår pga av gravearbeid, men det er 18/36 99% av tilfellene.

 

Hvis du er i tvil (og siden det ikke finnes en SOP for når hva skal brukes i Norge) så finnes Sola ATIS på telefon: 51 65 82 49

 

EDIT: Oh, bare fordi jeg er pirkete. :) Runway forkortes RWY ikke RNW. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vel jeg den ene prosente ifjor høst på solonavtur fra Bergen. Da jeg skulle hjem igjen fikk jeg RWY 29 for take off. Ble så overasket at jeg spurte tårnet på norsk om det var vanlig for småfy å ta av fra midten av banen uten å backtracke, noe sm ville satt meg i konflikt med RWY 18/36. Da var de veldig greie i tårnet og svarte på norsk: "Joda bare kjør på du,du har hauger med plass" :) Det var da jeg tenkte jeg bare skulle fortsette å si "sudent" foran callsignet etter lappen også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...