Gå til innhold

Vatsim vs IVAO, Erfaringer..


Stein-Ove Rud

Anbefalte innlegg

Dette har det vært utallige diskusjoner på tidligere.

 

En rask oppsumering fra min side blir slik:

 

Vatsim:

- Høyere krav til kandidaten

- Omfattende tester for å komme seg høyere opp i systemet

- Høy kvalitet på selve nettverket

 

IVAO:

- Bra trafikk særlig i europa

- Noe lavere kvalitet og seriøsitet generelt (min erfaring)

- Uvisst om det er noe form for "eksamner" for å gå opp i ATC rating.

 

Norge er best representert på vatsim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå kun på Vatsim..Men kan svare for hvordan det var med ATC når jeg var der.

 

S1: hvem som helst TWR/GND/DEL på mellomstore flyplasser(i Norge alle bortsett OSL)

S3: Alle TWR og de fleste APP(og CTR i Norge), skriftlig prøve

C1: Alle posisjoner bortsett fra de største CTR(som Eurocontrol tror jeg)

 

Jeg er(var) forøverig C1 ;)

 

Dette er tatt ut i fra hukomelsen, så feil kan forekomme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var da vel ikke C1 Sindre?

 

VATSIM er det som er mest realistisk etter MIN mening. Grunnet det kreves store krav til ATC`er som sitter over Tårn posisjoner. Noe jeg ikke akkurat har sett at IVAO er så streng på. Det er en del mer trafikk på IVAO, men det er mye folk der som jeg ikke vil ha som pilot hvis jeg sitter ATC.

 

Mye av grunnen til at jeg ikke er interessert for et sekund å bruke IVAO mer, er mye grunnet måten klienten er laget på. Må bruke Teamspeak i kommunikasjoner, noe VATSIM har har innlagt i softwaren som følger.

 

 

Så om du er innstilt på noe som er realistiks, da går du for VATSIM, hvis du vil fly bare for å fly uten noen mål og mening, IVAO.

 

Og før folk begynner å kritisere det jeg sier nå, les at dette er MIN mening.

 

Lykke til, håper å se deg på vatsim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teoretiske og praktiske pröver for bâde piloter og ATC'er fra LVL5(Aerodrome Controller/Private Pilot) og oppover(Pilotratingen har ikke mye â si egentlig). Alle mâ igjennom en teoretisk pröve för man kan begynne med andre pröver knyttet til nivâene. @Sindre, ja IVAO har skiftet litt pâ systemet. Jeg finner veldig mye seriöse piloter og ATC'er pâ IVAO forövrig, ikke veeldig ofte jeg har truffet pâ useriöse.

 

Full liste over ratings:

LVL ATC Pilot Hours Remarks

2: ATC Applicant/Basic Flight Student 0 No exam(s) required

 

3: ATC Trainee/Flight Student 10 No exam(s) required

 

4: Advanced ATC Trainee/Advanced Flight Student 25 Theoretical

 

5:Aerodrome Controller/Private Pilot 50 Theoretical/Practical

 

6:Approach Controller/Senior Private Pilot 100 t Theoretical/Practical

 

7:Center Controller/Commercial Pilot IFR 200

Theoretical /practical

 

8:Senior Controller/Airline Transport Pilot 500 t Theoretical/practical

 

9:Senior ATC Instructor/Senior Pilot Instructor 1000

Theoretical/practical

 

10:Chief ATC Instructor/Chief Pilot Instructor NIL

IVAO TD / TAD Rating

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For VATSIM er det nå slik;

S1: DEL/GND (Clerance Delivery, Ground).

S2: TWR (Tower)

S3: APP/DEP (Approach, Departure)

C1: CTR/FSS (Centre/Control, Flight Information Services/Oceanic)

C3: Senior Controller, ratingen er et krav for en del sektorer med større geografisk soredning (eks. Eurocontrol) eller mye trafikk (C3 rating kreves bl.a. for LON_CTR)

 

Samtlige ATC ratings krever både teoretisk og praktisk prøve på VATSIM. Det jobbes med Pilot-rating også, men det vil være frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Men jeg har instalert denne IVAO software'n, virker som det er mer modeller og painter enn i SB pakka, mulig det er jeg som bare inbiller meg det..... :)

 

Og softwaren er jo under utvikling, noe SB ikke er lenger, tror jeg da, men er ikke 100 % sikker, lite som skjer forumet deres i allefall.

 

Aircraft pakka som følger med, utifra det jeg kan skjønne, er det vel en "gammel" kjenning innen sim-miljøet som står for eller er en del av, nemlig "FSPainter". Hvis ikke jeg husker helt feil så hadde vel og har vedkommende gjort mye bra for sim-miljøet.

 

Det med TeamSpeak som et eget program er vel ikke all verden, det innstaleres jo som en del av softwaren, den kobler seg jo til sjøl når du switcher til en ATC med voice, veldig enkelt, og ihvertfall via multi pc oppkobling så er det jo bare og legge inn en "Run" commando i WideFS.ini fila så starter den automatisk når du tarter WideFS, behøver ikke tenke på den i hele tatt. Jo, eneste du må gjøre er å assigne en PTT knapp, that's it.

 

Jeg synes nå på software\\pilot sia, (ny vers nå i desember) så virker det som ting er bedre, mulig jeg tar feil.... Men dette virker såpass ok at jeg vil teste det ut litt mer.

 

Tenkte mest på det med at software er stadig under utvikling og fremtiden innen online flyving, jeg for min del tror det med SB kommer til og "smuldre opp i liminga" etter hvert og det er kanskje på tide og se etter nye løsninger, (har mine tvil om SB og fremtiden).

 

Greit nok at det fungerer sånn noenlunde i dag, men det kommer en dag i morgen og..... :/

 

 

Vet ikke hva du\\dere sier om dette, sikkert mange som mener noe......

 

Ikke meningen og starte noen "krangletråd" om dette, men er ute etter deres meninger..... Ordet er fritt.....

 

 

MVVH

Stein-Ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke SquawkBox den eneste Vatsim klienten da. FSInn er også en bra, og kanskje litt mer 'moderne' klient med flere funksjoner hvor man bla. kan bruke sine egne AI fly til å vise Vatsim-trafikken. Ulempen med FSinn er at det kanskje er litt tungvindt å sette opp i starten.

 

Har du planer om å fly i Norge og resten av skandinavia er Vatsim garantert best. Svært sjelden det sitter ATC i Norge på Ivao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder IVAO's TeamSpeak løsning, så er jeg av den formening at det blir unødvendig kronglete. Jeg savner også muligheten til å motta på 2 forskjellige frekvenser uten å måtte installere noen form for ekstra "teamspeak multisession" eller hva det nå heter. Og ja, når jeg er på en rolig frekvens hender det rett som det er at jeg åpner innbound på com2 for å lytte litt til andre frekvenser. Og på ATC-siden blir det enda værre (på VATSIM har jeg til tider lyttet til 5 frekvenser samtidig gjennom ATC-programvare).

 

Jeg vet noen henviser til lydkvalitet i TeamSpeak satt opp mot det VATSIM benytter, men kan ikke si at det var nevneverdig bedre etter selv å ha tatt en snarvisitt innom IVAO. Tvert imot opplevde jeg nøyaktig det samme som på VATSIM; noen er krystallklare, mens andre er knapt hørbare.

 

Hvorvidt SB er under videre utvikling vet jeg ikke, men det at IVAO har tatt en viss kontroll over utviklingen av software til eget nettverk er delvis positivt mht. at de gir en form for garanti om videreutvikling. På den andre siden står VATSIM sterkt med full guffe på ATC-programvare. Litt usikker er jeg på hvordan det står til med VRC, men blandt annet har vi nå nettopp fått en ny utgave av EuroScope som jeg ser frem til å prøve. Da jeg så etter på IVAO's egen ATC programvare ble alt bare en gedigen skuffelse i min bok.

 

Blandt de pilotene jeg kom borti på IVAO var det mange som ikke var helt stødig i prosedyrer, men like fullt mange som var meget lærevillige og utforskende, og på mange måter lettere å instruere/veilede enn mange VATSIM-piloter. Det virker som om det er en generell holdning med at VATSIM skal være proffesjonelt mens IVAO er for å lære. Jeg savner den samme "opplæringsholdningen" på VATSIM da gode instruktører/læremestre på både ATC og Pilotfronten er årsaken til at jeg i dag er i besittelse av det mestringsnivået jeg i dag har. 2 av nevnte "læremestre" begynner det forsåvidt å bli en stund siden sist jeg så både her på forumet og på VATSIM.

 

... som en liten kommentar; en ATC på IVAO kom med følgende spørsmål til meg: "Are you are real pilot?". Et spørsmål jeg til nå aldri har fått på VATSIM. Hvorvidt dette taler i IVAO's favør er jeg sannelig ikke sikker på...

 

Til sist står jeg igjen med dette;

- Jeg misstrives med IVAO's programvarer (på VATSIM benytter jeg FSInn og EuroScope)

- Jeg missliker TeamSpeak-løsningen til IVAO

- En personlig skepsis om hvorvidt det er en god idé å la noen begynne som ATC uten noen form for aktiv praktisk trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...