Gå til innhold

UiA starter udanning for flygere fra 2011


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

Dårlige tider innen luftfarten er en av grunnene til at piloter ønsker seg videre utdannelse. Den skal de nå få på Universitetet i Agder (UiA).

Ledelsen ved Luftfartsskolen på Torp kom i eget fly til Kjevik i dag. Der inngikk de avtale med Universitetet i Agder om en ny universitetsutdannelse for flygere.

 

Utdanningen innebærer at flygerne tar den praktiske delen av utdannelsen ved den private Luftfartsskolen på Torp. Det er denne som gjør dem kvalifiserte til å jobbe som trafikkflygere. Men i tillegg til denne fagutdannelsen kan de nå ta et ekstra år på UiA og dermed få en bachelorgrad i luftfart.

 

Det er meningen at UiA etter hvert også skal tilby mastergrad i det som vil bli en lederutdannelse.

 

Hele saken på http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article726331.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelorgrad i militær flygerutdanning ved UiA..? Jeg forstår ikke helt hva du mener. Militær flygerutdanning gjøres gjennom LFS, KS og USA. Ser ikke helt hvor UiA kommer inn i bildet?

 

Uansett, er det bare jeg som stusser på hvorfor denne utdanningen ved UiA presenteres som noe nytt? Nå skal endelig flygere få bachelorgrad i flyging? Drakampen mellom UiA og UiT har pågått lenge, men det forbauser meg at man ikke har lagt merke til at en slik utdanning allerede eksisterer i Norge.. Skal dette finansieres av UiA, eller betales for gjennom Luftfartsskolen? Jeg tror nok det bare er plass til en statlig trafikkflygerutdanning på statsbudsjettet, og den vil forbli i Tromsø. Blir interessant å se hvor denne nye utdanningen bærer avsted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en bachelorgrad innen sivil luftfart skal være noe "nytt" i Norge får kanskje stå for Fædrelandsvennens regning. :)

 

Fra artikkelen får jeg inntrykk av at dette gjelder en privat flygerutdanning ved Luftfartsskolen og dens samarbeidspartnere med mulighet for påbygging gjennom UiA.

 

Lurer på om ikke UiT har vurdert å tilby folk som allerede er trafikkflygere å ta en bachelorgrad i luftfartsfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke bahelorgrad i militær flygerutdanning hverken ved UiA eller ved LKSK. UiT og senere UiA (med Torp) kommer inn i bildet ved at de tilbyr flygerutdanning og med en bachelorgrad på "kjøpet" i motsetning til tidligere utdanninger. Akkurat som Luftforsvaret har gjort i noen år nå.

 

Sammenhengen er ikke annen enn at UiA/UiT/Luftforsvaret tilbyr en bachelorgrad ifm flygerutdanning, selv om bachelorgraden fra Luftkrigsskolen/Sjøkrigsskolen/Krigsskolen (høyskoler) ikke har noe med flyging som sådan å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelorgraden ved UiT (og de fagene som er "ikke-flyfag") er integrert med flygerutdanningen, og således ikke en påbygging av eksisterende utdanning. Det gir litt bedre forståelse av fagene, når f.eks Human Performance and Limitations knyttes sammen med Organisasjonsteori og Luftfartspsykologi. Vi som går på UiT08-kullet har disse to fagene parallelt nå.

 

Hvorvidt UiT kommer til å tilby en bachelor-påbygging til allerede utdannede piloter er jeg ikke sikker på, men jeg tror nok det er intensjonen. Nå som studiet endelig blir skikkelig etablert (og finansiert) så vil det også bli utarbeidet en mastergrad i luftfartsfag. Personlig er jeg veldig interessert i det, tror det kan bli veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...