Gå til innhold

Radio scanner / reciever tips?


Stian Kirkeby

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammal håndholdt Uniden radioscanner som jeg fikk av en kamerat, og har bare for moro skyld prøvt å lytte litt til Sola Tower. Men lyden og mottaksegenskapene er nokså begrenset, den fungerer egentlig kun hvis jeg er på selve flyplassen, og ikke hvis jeg er en kilometer unna. Hvis jeg hører på ATIS så detter lyden ut omtrent hvert andre eller tredje sekund..

Med andre ord, jeg vil ha en ny og bedre en! :)

 

Så lurer jeg på: Hva skal man se etter på en radioscanner? Jeg trenger strengt tatt ikke andre frekvenser enn de vanlige til sivile fly. Jeg trenger egentlig heller ikke skannefunksjonen, jeg setter en frekvens og har god tid når jeg lytter. Lurer også på om det er bedre med en radio som man kan ha i bilen eller lignende, altså med litt mer strøm tilgjengelig enn en liten batteripakke. Har dette noe for seg i det hele tatt, eller kan en god håndholdt en være like effektiv? Og sist men ikke minst, hva må man punge ut med for å få noe skikkelige saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags antenne bruker du på den? Tror det er antenna som har mest å si når det gjelder mottakeregenskaper. Selv bruker jeg en håndholdt Uniden Bearcat USC230 som jeg er veldig fornøyd med. Jeg bor i Hurdal, et godt stykke nord for Gardermoen med et par åser imellom. Iblant kan jeg høre delivery og ground på gardermoen ganske så klart og tydelig med en gammel sikringsradio-antenne på hustaket. Når jeg er på Gardermoen bruker jeg en 2-pinners innendørs teleskopantenne for TV - funker bra, og er mye bedre enn den som fulgte med scanneren :)

 

Skal du absolutt ha ny scanner bør du finne en som dekker det vanlige kringkastings-båndet - I tilfelle stille tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve denne: Maycom Ar-108. Denne får du ned i 700kr nå.

 

Legger ut en link til scannernytt.net sine sider som har en bra anmeldelse av den. Disse sitter på mye kunnskap om alt som omhandler amatørradio og scannere/radioer generelt.

 

http://www.arcticpeak.com/radiotester/test_av_maycom_ar108.htm

 

Ellers så vil jeg nok påstå at det er antenna som i hovedsak bestemmer hvor godt mottak du får. Beskrivelser på hvordan du lager deg enkle antenner som fungere veldig godt finner du også mye bra informasjon her. Har selv laget meg en antenne av lampett-ledning og litt signal-kabel som fungerer klart bedre enn pisken som følger med scanneren.

 

Slik du beskrev mottaket på scanneren du har nå, så hørtes det veldig dårlig ut. En ny scanner vil nok ta inn betraktelig bedre enn det uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...