Gå til innhold

Jeg fly 747 for KLM, ID og Callname på Vatsim er ?


Geir-Anders Hansen

Anbefalte innlegg

jeg flyr kun på Vatsim og da er vel kansje Tail number uvesentlig men Callname er vesentlig vell....

 

Jeg flyr 747-X Pax og for KLM.

 

Da er vel riktig at flye skal ha PH-xxx(3 bokstaver her, BFS, BFL, BFH etc. kan jeg bruke hvilken som helst kombinasjon her?)

 

Men Callname bruker ATC da bare KLM? Hvis det er flere KLM fly kan jeg legge til eks. KLM-332? slik at ATC bruke KLM-332 og jeg hvet da at dette er meg....

 

Hva trenger jeg

1. ID/Tail number

2. Callname

3. Flight number (eller er dette ikke nødvendig?)

 

Hjelp meg og sette opp min 747 PAX for Vatsim og opp mot real ID og Callname takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...

 

Slik jeg forstår spørsmålene dine:

 

1: Ikke nødvendig når du tilhører et flyselskap. Reg. nr på fly (i Norge er vel det LN-DAH f. eks), dette er også stort sett callsign på små fly som Cessna som ikke tilhører noen flyselskap.

 

2: Du derimot flyr jo for KLM., og det uttales også som KLM. Som tidligere nevnt

 

3: Flight number er svært viktig for det er jo det som kjennetegner deg. Her er det også mange forskjellige utgaver. De fleste flyselskap har kun tall, men enkelte (Lufthansa) har også bokstaver i callsign (eks. DLH 574T).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt svar på spørsmålene dine;

 

Når du logger opp på VATSIM, så er det callsign som gjelder. Så dersom du skal fly en rute for et selskap, så gjelder "company callsign". Eks. for KLM; KLM332. Eller for British Airways; BAW332. Eller SAS; SAS332 eller CNO332 (CNO -> SAS Norge). Merk at ingen av disse benytter bindestrek mellom "company identifier" og "route callsign". Hvorvidt du benytter korrekt callsign med hvilken rute du flyr på VATSIM er i grunnen mindre nøye. F.eks: Du logger på som CNO543 og flyr Flesland (ENBR) - Kjevik (ENCN) på VATSIM, mens CNO543 egentlig flyr Alta (ENAT) - Oslo (ENGM) i den virkerlige verden; på VATSIM gjør det ingen ting. På det punktet setter du selv en standard for hvor realistisk du ønsker å være (rett call til rett tid?).

 

Dersom du skal fly f.eks. småfly som ikke flyr for noe selskap (f.eks. et flyklubb-fly) logger du på med reg, f.eks: LN-ABC, G-DEFG eller D-HIJK (skrives på nøyaktig samme måte som flyets reg. er skrevet på flykroppen). For amerikanske registreringer gjelder mange forskjellige regler for hvilke tall og bokstaver som kan/skal brukes, men formen er i alle fall stort sett slik; N123AB (N er alltid første bokstav tror jeg).

 

Til slutt; skulle du ha kjennskap til hvor ditt fly parkerer eller starter fra (stand/gate/ect); ikke forlang plassen dersom den allerede er opptatt, bare still deg pent og rolig på den nærmeste ledige plassen. (bare et venlig tips, for vi har opplevd på VATSIM at enkelte piloter vet hvor "deres" fly parkerte, og har på en ellers ganske tom flyplass forlangt denne gaten fra en som allerede står der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. PH-BFN vil i så fall være registreringen på flyet, og det vil være irrelevant dersom du har tenkt å fly som KLM på VATSIM. "Callname" skal da være relatert til at du flyr for KLM, som f.eks: KLM123 (eller KLM9876, eller KLM56, osv).

 

Så lenge du flyr for et flyselskap vil det stort sett finnes såkalte "company callsigns" som kan/bør brukes.

 

Flyets registrering benytter du stort sett bare dersom du flyr utenfor et selskap, som f.eks. en privateid C172..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...