Gå til innhold

GPS koordinat visning


Vidar Solheim

Anbefalte innlegg

Smak og behag... og alt etter hva man har bruk for. Dette bestemmes jo som regel av hvilket kart man bruker det sammen med.

 

På håndholdte GPS'er har jeg som regel brukt MGRS eller UTM når det brukes sammen med 1:50000 (eller 1:250000) kart med blått rutenett... synes det er det enkleste, samt at tallene "sier meg" mye mer... Et tall i forskjell er en meter, uansett om det er øst/vest eller nord/sør.

 

Trenger jeg likevel Lat/Long, bruker jeg vanligvis grader og minutter med desimal (DD° MM,MMM') (som også er hva som brukes i de fleste FMC'er, dog ofte med kun et desimal). Hva man velger kommer litt an på hvilken nøyaktighet man har bruk for i posisjonsangivelsen (sett bort i fra posisjonsfeil/unøyaktighet i GPS'en).

 

UTM/MGRS: +/- 1m

 

DD° MM,M': +/- 0,1nm (185,2m)

DD° MM,MM': +/- 0,01nm (18,52m)

DD° MM,MMM': +/- 0,001m (1,852m)

 

DD° MM' SS,S": +/- 0,0016nm (3,09m)

DD° MM' SS,SS": +/- 0,00016nm (0,309m)

DD° MM' SS,SSS": +/- 0,000016nm (0,0309m)

 

Disse nøyaktighetsangivelsene gjelder for nord/sør retning uansett hvor man er, og for øst/vest ved ekvator. På grunn av meridiankonvergensen, blir nøyaktigheten i tallverdi for øst/vest retning bedre og bedre jo lenger nord eller sør man kommer (formelen er "difference in Longitude x cosLatitude".

 

Derfor gir feks DD° MM,MMM' en nøyaktighet ved feks 59,65°N (Sauda):

+/-0,001nm (1,852m) i nord/sør retning

+/-0,000505nm (0,9358m) i øst/vest retning (0,001 x cos59,65)

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...