Gå til innhold

Spørsmål og litt moro.....


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spørsmål.

 

Etter å ha brukt VATSIM nå en god del lurer jeg på en ting. Hvis man flyr til/fra en flyplass hvor det IKKE er controller, skal man da IKKE sende noen textmeldinger på UNICOM om hva man driver med? Jeg mener hvis jeg starter fra ENGM uten controller skal jeg da ikke melde i fra allike vel når jeg begynner å taxe, klar for take off, hvor hen jeg skal mm mm? Samme når jeg lander, når jeg begynner descent, er på finale, har landet og rwy er fri mm mm? Jeg har skjønt det slik at ALLE meldinger som jeg normalt sender til en controller også skal sendes når det IKKE er controller til stede! Tar jeg feil?

 

Jeg har opplevd flere ganger nå at jeg er på vei inn for landning og møter et startende fly som IKKE har meldt i fra om noen verldens ting eller at jeg finner et fly på runwayen som jeg ikke har en anelse om. Ok jeg bruker FSInn:sin radar og Vroute MEN det er ikke tilstrekkelig og det vore kjekkt å få informasjon fra UNICOM.

 

Fortell meg hvis det er jeg som sender unødvendige meldinger på UNICOM til tfc som ikke er bemannet.

 

Nå til litt moro. Det er lurt å ikke sende private chatmedlinger via UNICOM!!! I dag fikk jeg lese om både bestefars ræv, stringtruser, hengepatter mm på UNICOM. Moro? Ja jeg syns faktisk det, MEN LITT dumt med slike meldinger til ALLE på VATSIM.

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg feil?

NEI! :cool:

 

Jeg har opplevd flere ganger nå at jeg er på vei inn for landning og møter et startende fly som IKKE har meldt i fra om noen verldens ting eller at jeg finner et fly på runwayen som jeg ikke har en anelse om. Ok jeg bruker FSInn:sin radar og Vroute MEN det er ikke tilstrekkelig og det vore kjekkt å få informasjon fra UNICOM.

Vel' date=' i alle fall gjør du ting riktig selv, og det er jo en begynnelse. La oss håpe at andre følger etter...

 

Fortell meg hvis det er jeg som sender unødvendige meldinger på UNICOM til tfc som ikke er bemannet.

Her er det ingenting å si... Det eneste er at du ikke trenger å sende på UNICOM for hver minste lille detalj (uten at jeg vet noe om hvor mye du sender på UNICOM), men samtidig bør du sende nok til at de som kan ha potensielt nytte av det får tilstrekkelig informasjon.

 

Til slutt anbefaler jeg å stille inn flyets radio til 122.80, selv om FSInn har et eget "vindu" spesielt for UNICOM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å sende alle de meldingene du hadde gjort med controller til stede, men gjør alltid oppmerksom på inn/utflyginger på 122,8.

Dette er typiske trafic warning fra meg:

"trafic engm inbound 01L. ETA 5 min"... "trafic ENGM est on ILS RW01L "

"trafic dep ENBR RW17 for sopar"

 

Tar ikke med at jeg taxer med mindre det er andre fly på samme flyplass, men opplever jeg veldig sjeldent.

Forøvrig så følger jeg med på trafikken via FSCommander, og åpner ofte en chat med andre fly i området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...