Espen Søderstrøm Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 ... eller noe sånt. Ser av og til opp og legger merke til at det er 2 (eller fler?) hvite laaange striper på himmelen. Min mor spurte meg hvilket fly det var som lagde sånne striper, jeg sa at det var hvilket som helst jet fly, så lenge det er høyt nok oppe. Er jeg helt ute på tur eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Er det ikke en kondenstripe da? Kommer fordi eksosen er så varm når den kommer ut av motoren og at den da kondenserer og blir til skyer som forsvinner etter en kort stund... Og det kommer selvsagt fra alle fly, men en V2500 motor gir nok en del mer enn en Lycoming 150hk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Kondens striper kallas också K-striper eller Vapour trails. De kommer av att fukt i luften kondenserar. Varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft för den kondenserar. Det är därför skyar uppstår. Varm fuktig luft stiger och kyls av de kallare luften i höjden. Eftersom den varma fuktiga luften då blir kallare så kvittar den sig med fukten genom en kondensationsprocess. Fukt kan vi inte se med ögat, men kondens kan vi se, därför ser vi kondensen som en sky. För att fukt ska kunna kondensera så behöver fukten en "kondensations kärna" att "fästa" sig vid. Detta kan vara små mikrosokpiska föroreningar i luften, från f.eks. en motor. Bak en flygplansmotor har vi allt som ska till för att kondensation ska kunna uppstå. Varm luft som kyls, och massor med små partiklar som fukten kan kondensera vid. En annan vanlig kondensations stripe bak flygplan uppstår ofta vid vingspetsarna. Här får vi en virvel som orsakas av att luften på vingens undersida har ett högre tryck än på vingens ovansida. Denna tryckskillnad utjämnas vid vingspetsen och skapar en roterande luftström. I denna roterande luftström så minskar luft trycket. När luft trycket minskar, minskar också temperaturen och vi får ett ytterligare exempel på att varmare luft kyls och fukten kundenserar. Detta sker också när man sätter ut flaps vid landning. Då får man en liknande luft virvel vid flapens kant. Detta kan ses tydligt från passagerar fönstret bak vingen på MD-80 eller 737 och många tror faktiskt att det är bränstoff som dumpas före landningen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Det samma sker vid takeoff, då flygplanet "roterar" och vingen börjar flyga. Trycket sjunker på ovansidan av vingen, luftens temperatur sjunker och fukten kondenseras och skapar en sky på vingens ovansida i ett kort ögonblick. Hoppas denna förklaring gick an att förstå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Søderstrøm Skrevet 9. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2001 Tusen takk for svar.. Og spesielt for ditt godt forklarende svar, Jørgen. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.