Gå til innhold

Drivstoff-forbruk


John Andre Taule

Anbefalte innlegg

I ett inspirert øyeblikk kom følgende tankerekke:

Hvor mye ekstra drivstoff kreves for å flytte en kg mer? (I sammenhengen var det ekstra drivstoff-utgift for å dra med seg 281 passasjerer istendefor 280 passasjerer med en 747).

 

Så siden det er over middels flyinteresse her, så regner jeg med at svarene kommer kjapt ;)

 

La oss ta utgangspunkt i 3 faser. Takeoff, cruise og landing. Har sett ett tall på at en 747 bruker 20 tonn drivstoff for å nå cruisehøyde. Så da en siste formulering av spørsmålet; Hvor mye ekstra drivstoff bruker en 747 (ta gjerne med andre flytyper som referanse) på å ta en kg ekstra fra bakken til cruisehøyde, pr 100 km i cruisehøyde og ved landing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten sak jeg leste på et annet forum som kanskje kan være til hjelp uten at jeg helt har satt meg inn i hvor nøyaktig det er:

 

The standard formula for ALL aircraft is that excess fuel (or any excess weight) that you carry will be burnt at 4% per hour of that excess weight. So If you carry 5,000 Lbs excess over flight plan fuel over a 6 hour sector you will burn 24% (1,200 lbs) just carrying it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...